Gjest Skrevet 1. juli 2008 #2 Skrevet 1. juli 2008 Det varierer. For noen er det 8 år, andre 10, mens noen igjen har 16 år:) Og mulig andre variasjoner for alt jeg vet...
æsj altså! Skrevet 1. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 1. juli 2008 hmmm. jeg har noe over 10 år. Skal jeg ta med sommerjobber og slikt? Alle monner drar
melkekua™ Skrevet 1. juli 2008 #4 Skrevet 1. juli 2008 Jeg jobber i kommunal bhg og der går det opp til 10 år, i alle fall i den kommunen jeg jobber.
Alba44 Skrevet 1. juli 2008 #6 Skrevet 1. juli 2008 Spørs kanskje hvilken yrkesgruppe det er..? I mitt yrke er det vel 16 år som er full ansiennitet ( troor jeg da..)
mitt-skjønne-trekløver Skrevet 1. juli 2008 #7 Skrevet 1. juli 2008 Hvilken jobb er det snakk om da? Det kommer an på hvor du jobber og hvilken jobb du har. Det regnes i utganspunktet kun annsiennitet ut fra de jobbene du har hatt som er relevante i fohold til den stillingen du har nå. Men dersom du jobber i kommunen e.l. tror jeg du får ansiennitet for all jobb i kommunen, uansett hvilken jobb det har vært. Vær også oppmerksom på at lønnsansiennitet og tjenesteansiennitet er to forskjellige ting...
mitt-skjønne-trekløver Skrevet 1. juli 2008 #9 Skrevet 1. juli 2008 ble kanskje noe kronglete skrevet, men håper nå du sjønner hva jeg mener...
æsj altså! Skrevet 1. juli 2008 Forfatter #10 Skrevet 1. juli 2008 Hva er forskjellen på lønnsansiennitet og tjenesteansiennitet da?
mitt-skjønne-trekløver Skrevet 1. juli 2008 #11 Skrevet 1. juli 2008 Her er det enkleste svaret jeg har funnet på det spørsmålet: http://www.ukeavisenledelse.no/spor_om_arbeidsrett/lonnsansiennitet_ved_ny_jobb
mitt-skjønne-trekløver Skrevet 1. juli 2008 #12 Skrevet 1. juli 2008 Et lite eksempel er at da jeg begynte i min første jobb, var da nyutdannet adjunkt, og hadde gått 4årig høyskole direkte etter videregående(som jeg igjen hadde gått direkte etter ungd.skolen), så fikk jeg ett års lønnsansiennitet for dette. Men hadde ingen tjenesteansiennitet.
mitt-skjønne-trekløver Skrevet 1. juli 2008 #14 Skrevet 1. juli 2008 Kopierer bare alt da I stat og kommune er det slik at man jobber seg opp tjenesteansiennitet ut fra hvor mange år man har vært ansatt i statlig eller kommunal sektor. Denne ansienniteten skal tas hensyn til ved lønnsfastsettelse i ny jobb i stat eller kommune, såfremt tidligere praksis har relevans for den nye jobben. Avhengig av hvilken stilling du søker vil du enten bli plassert i en lønnsramme eller direkteplassert i et lønnstrinn innenfor et lønnsspenn som ofte er angitt i stillingsannonsen. Dersom stillingen din lønnes i lønnsramme, vil du stige etter de normer som er fastsatt i rammen. I tillegg kommer årlige lokale lønnsforhandlinger som medfører at du kan plasseres høyere enn din ansiennitet i forhold til lønnsrammen tilsier. Ansiennitet fra privat sektor kan man ikke kreve at skal tas hensyn til ved lønnsplassering, men statlige arbeidsgivere vil ofte anerkjenne også slik praksis. Forhandlinger i forbindelse med ansettelse kan gi deg gjennomslag for at også privat praksis skal tas hensyn til ved lønnsplasseringen. Som et utgangspunkt kan man si at du ikke har et absolutt krav på å starte på det trinnet du hadde i tidligere jobb. Likevel vil tidligere lønnsnivå ofte være en god pekepinn på hvor du bør ligge i den nye stillingen, såfremt stillingene er noenlunde på samme nivå. (Advokatene Kari Bergeius Andersen og Thor-Arne Wullum fra Advokatfirmaet Schjødt svarer på spørsmålene om arbeidsrett.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå