Gå til innhold

Dag en med concerta

Anbefalte innlegg

Heisann.

I dag begynnte gutten min med concerta. Dette er første gang han prøver ad/hd medisin, og etter 2 glass vann, en halv boks nugatti, syltetøy og 2 munnfuller sanasol gikk tabletten endelig ned:)

Men når skal man egentlig ane virkning? Hvis jeg forsto overlegen rett,skulle dette være en medisin med umiddelbar virkning, men 3 timer etter han har tatt den, er det absolutt ingen forskjell. Ungen er livlig som aldri før....hmm.....?

Noen erfaringer ?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138141955-dag-en-med-concerta/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken dose får han?

Her har vi brukt Concerta lenge, og virkningen begynner å sette inn etter ca en halv time, og etter en time er det god virkning. Det skal begynne å virke slik jeg har beskrevet. Etter 3 timer uten virkning vil jeg si dosen er for liten, eller at det ikke virker på ungen. Det er ikke alltid Concerta virker.... Sikkert ikke gøy å høre. Men hold ut i noen dager, og så kontakter du legen igjen, og hører hva du skal gjøre.

Men når en starter med Concerta, så starter en med lav dose, sikkert 18 mg tabletter vanligvis.

Vi startet med Ritalin i sin tid. Og virkningen kom ganske så umiddelbart på veldig lav dose, i form av litt for rolig unge med litt for lite mimikk. De første ukene var han rett og slett litt sløv, så gikk det over og aktiviteten kom tilbake. Da økte vi dosen, og slik fortsatte vi til vi fant rett dose:)

La det gå noen dager, så ser du hva som skjer. Så tar du kontakt med legen. Noter deg hva som skjer, og hvordan ungen "virker". De aller fleste tror jeg opplever at ungen blir litt "sløvet" i starten, slik min ble. Har inntrykk av at det er vanlig, iflg legen vi har.

Får gjøre som du sier, og la det gå noen dager. Legen skulle ta kontakt den 10 juli og høre hvordan det går. Hadde vel kanskje håpet at det skulle virke "litt", men han er nøyaktig like aktiv og vill som ellers. Hater å inrømme at jeg er sliten, men det er nettopp det jeg er.

Jeg vet..... Det er slitsomt å ha ADHD i huset..... En blir litt desperat etter hjelp, og siden en har ungen rundt seg stort sett hele tiden, og ingenting av andre ting roer ungen, så håper en at medisinen skal gjøre "susen", slik at dagene blir roligere.

Ta kontakt med legen allerede i slutten av uken nå, dersom du ikke merker forskjell. Du skal nemlig merke noe allerede etter første tablett, da Concerta og Ritalin ikke trenger tid og flere dager for å virke. Det er ikke som antibiotika og slikt, hvor du må vente noen dager før virkningen kommer.

Du har lov å si at du er sliten, det er ikke et nederlag. Husk at du har "mer" enn foreldre som ikke har unger med ADHD. Jeg har vel sagt at jeg kunne sikkert hatt 10 "friske" unger, dersom jeg ikke hadde en med ADHD, og ikke merket store forskjellen;)

Annonse

Jeg skjønner veldig godt hvordan du har det, for jeg var der sjøl for et år siden. Jeg var så sliten at det er vanskelig å sette ord på det. Det er fryktelig slitsomt å ha et barn med adhd og det er lov å innrømme det. Og så håper man så sterkt at medisinene skal virke, og så holder man ut så lenge man må, men klarer ikke en dag mer.

7-åringen min (27 kg) begynte med concerta, 18 mg ei uke uten effekt (og vi lette med lys og lykter etter noe som kunne se ut som virkning), 36 mg ei uke uten effekt (fremdeles ingen virkning og jeg begynte å bli desperat), men på 54 mg var det ingen tvil. Roen senket seg i heimen for første gang på lenge. Det gjorde meg rett og slett urolig, for det var liksom så normalt rundt oss.

Jeg har lest om tilvenning av Concerta, og man regner ei uke per styrke før man kan gi sterkere dose. Vanligvis begynner man med 18 mg for at det skal være en så gradvis opptrapping som mulig, men legen har sikkert hatt sine grunner for å kjøre dere på 36 mg umiddelbart. Tommelfingerregelen er 1-2 mg per kilo barn. Jeg ville tatt kontakt med legen i løpet av denne uka og ikke ventet på at han skulle ta kontakt, forklart situasjonen og bedt om økt styrke, sånn at jeg hadde det klart innen ei uke var gått dersom jeg ikke hadde merket tydelig effekt ganske fort.

Tusen takk for at dere deler deres erfaringer. Har sendt ham i barnehagen i dag og ba dem gi tilbakemelding på hvordan de synes han virker i dag. Regner med at vi kanskje må opp i dose....Nesten litt irriterende da den bitte lille pilleesken kostet 600!!!kr. Dette da han ikke fyller 6 år før den 18 denne mnd. VI hadde regnet med at han ikke ville trenge ny resept før den tid, da får man det jo på blå resept. Legen skulle søke da om å få det godkjent som blå resept, slik at vi kan få noe av utgiftene refundert.

Er nesten litt redd for at konklusjonen skal bli at siden medisin ikke virker , skyldes adferd kun dårlig oppdragelse :(

Det er vanskelig å konkludere med at medisinene ikke virker etter så kort tid. Jeg ville ikke kuttet ut etter to dager uten å ha diskutert det med legen først. Tenk på at du tilbake på null dersom du må opp i styrke. På barnet mitt var det null virkning på 36 mg og god virkning på 54. Hvis jeg var deg, ville jeg gitt barnet tablett videre (husk at du har veldig svake argumenter overfor legen dersom du sier at medisinene ikke virka etter to dagers prøving). Så kan du ringe legen allerede i morgen og diskutere med han/henne om det er klokt å ta vekk medisinen.

Hadde de ikke virket, hadde det vært en ting. Men han blir jo mere hyper av dem, ikke mindre. så jeg velger å følge magefølelsen her. Men skal ringe legen i morgen formidag uansett, for å høre hva han mener. Det gjør ingenting å måtte begynne på null igjen, så lenge jeg vet at alt er som det skal, og ungen har det bra.

Fikk time hos legen samme dag som jeg ringte(super service!!). Han mente at dosen nok hadde vært noe for høy for ham, eller muligens reagerte han på concertaen. Så starter opp i morratidlig med 20 mg ritalin. Spent om dette har noen positiv effekt nå:)

Annonse

Nei, jeg tuller ikke. Han syntes det var fælt å svelge kapselen, så da bruker jeg det som funker, helt til han blir vandt til det.

Ellers så fungerer nå medisinen. på et vis. Han er veldig sliten og sutrete. Men sitter i ro da.....Vet ikke helt hva jeg synes jeg.

De blir litt "rare" i starten, det vil gå seg til. Men det kan ta noen måneder, faktisk:) Ikke gi opp enda:)

Her ble han helt apatisk, redd for nye ting(pyse rett og slett), manglet mimikk i ansiktet(så om jeg spurte om det var moro det han gjorde, så sa han ja, men du kunne ikke se det på han:)), han hørte plutselig etter, var rolig og mye enklere å være rundt.

Dette varte noen måneder, og så ble han mer seg selv igjen:) Men bare i en litt roligere, og mer konsentrert utgave:)

Du kan jo tenke deg hvordan det kan være, når ungen har gått på høygir hele livet, så plutselig har han tid til å være rolig og kjenne etter. Det må jo oppleves rart, og ungene har nok endel å bearbeide når de først roer ned litt.

Godt dere fant noe som kan se ut til å virke:)

• 4 år senere...

Hei. Vår gutt har gått på concerta i noen uker nå. Startet på 18 mg, ingen effekt, gikk så opp på 27, ingen da heller . Starter på 36 mg imorgen. Noen som vet om effekten kommer plutselig på høy nok dose, eller må vi regne med lite effekt da vi ikke har sett effekt foreløpig ?!? Han er 7 år, 25 kg. Så dosen skulle nok være rett nå..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...