Lilla78 Skrevet 1. juli 2008 #1 Skrevet 1. juli 2008 Datteren min har melkeallergi, og i den forbindelse vil jeg forsøke å være forsiktig med andre ting som hun kan bli/kan være allergisk mot. Det sies jo at man bør være forsiktig med bl.a gluten, men også at det er smart å introdusere dette forsiktig i kostholdet mens barnet fortsatt ammes. Er det noen som vet noe om fra når hun kan få det? Har ringt HS, de skal ringe meg tilbake - men det bruker å være så mange fornuftige her inne også, så jeg vil høre her i tillegg:) Ellers drøyer vi med steinfrukter og juice. Dermed er det egentlig bare banan hun spiser av frukter- Sviskepure får hun da hun er treg i magen (selv om det er steinfrukt) Takk for svar:-)
Emblaa Skrevet 10. juli 2008 #2 Skrevet 10. juli 2008 Hei på deg! Du står midt oppi det vi også lurte på for noen måneder siden, så skal forsøke å svare deg. Har en gutt på ni måneder som har sterk arvelig disposisjon for allergi og cøliaki. La dårlig på seg, så fikk Nutramigen fra fødselen fordi jeg ikke hadde nok morsmelk. Prøvde med Nan HA da han var fire måneder, men kasta opp, fikk veldig vondt i magen, utslett og pustebesvær. Fikk da konstatert melkeallergi og Nutramigen på blå resept med refusjon. Han har fått fast føde fra fire måneders alder. Reagerte på gulrot, eple, banan, melon, tomat. Barnelege sa vi skulle holde han unna mat som ofte fører til matvareallergier, som melk, egg, fisk, nøtter, sitrusfrukter, tomat og jordbær til han var atten måneder. Da skal han testes. Det er imidlertid vanlig at de raskt tåler mer om mer mat, slik at lillegutt nå ved ni måneders alder tåler gulrot, eple og tomat helt fint. Det finnes en liste som vi har fått der maten er klassifisert etter hvor ofte de fører til allergiske reaksjoner. På "ganske ofte"-lista står faktisk banan, som du gir dattera di, så er bra at ho tåler dette. Jeg har ikke hørt om noe generelt råd om å unngå all steinfrukt. Hvor har du fått beskjed om det? De fruktene som står på "friskmeldt"-lista i forhold til allergiske reaksjoner er ananas og bringebær. Er det slik at dere har cøliaki i nær familie? Cøliaki forutsetter en genfeil, at man har HLA DQ2 eller HLA DQ6 (tror jeg det er). Denne genfeilen er sterkt arvelig, men det svært sjeldent at man får cøliaki selv om genfeilen er til stede. Dersom man har cøliaki eller glutenintoleranse i nærmeste familie (hos mor (som hos meg) eller far), så anbefales det å introdusere gluten i små mengder mens barnet fortsatt ammes. Vi venta til gutten vår var sju måneder, og han tåler gluten helt fint (men har sannsynligvis HLA DQ2). Cøliaki kan man jo utvikle når som helst i livet. Glutenholdig mat er jo ikke den første man skal gi, men det gir ingen gevinst i forhold til cøliakiutvikling å vente til barnet er f.eks to år, sier Cøliakiforeninga. Vår dyktige barnelege anbefaler å prøve seg litt fram med maten, det er for eksempel slik at vår gutt tåler behandla banan (i fruktbegre, for eksempel), men ikke fersk. Dette skyldes, ifølge barnelegen, at behandla mat har en annen kjemisk sammensetning enn rå mat. Det går nå også fint med kokt gulrot, men det er nok trolig at han reagerer på rå gulrot. Barnelegen sa også at man ikke er født med pollenallergi, det er noe man utvikler etter hvert, men jeg vil tro at dersom man reagerer på all steinfrukt så er vel pollenallergi mer trolig. Du må gjerne sende meg en melding dersom det er noe mer du lurer på, føler jeg nå begynner å få litt mer oversikt over matrådene. Har som sagt selv både glutenintoleranse og matallergier, og med lillegutts melkeallergi er kostholdet mitt mildt sagt litt kjipt om dagen, siden jeg ikke får lov til å spise mat som inneholder en dråpe melk. Husk at 90 % av melkeallergikere tåler melk ved tre års alder, så du har oddsene på din side! Lykke til! Håper dette var til litt hjelp iallfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå