Gå til innhold

Kåre Willoch - barnetrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig har noen sett det!!!

Klart barnetrygden må økes - den burde fulgt lønnsveksten hvert år.

Kanskje ikke 100% men hvertfall 80-90%

Tenk å skattelegge den... jaja...

Skrevet

Virker som han har litt mer mellom ørene en diverse andre politikere ;-)

Å holde bt på det nivået den er i dag, og i tillegg skattelegge den blir bare for dumt. Da kan dem likeså gjerne kutte hele greia, sitter jo ikke akkurat igjen med mye da.

Enig i at den burde økes, når alt annet rundt oss økes burde den også følge med i utviklingen. Tenk så mye mer de 970 kronene var i 1995 enn de er i dag..

Skrevet

970 kr holder ikke til noe idag..

Tenk alt et barn trenger!

Nei, håper de som sitter tar det til etterrettning!

Skrevet

Ja må si jeg støtter Willoch i dette altså! krysser fingrene for at et forslag kommer frem i vår tid...

Skrevet

Det som er mest synd, er at det koster for mye å behovsprøve barnetrygden - det er billigere å bare betale ut til alle. Hadde den vært behovsprøvd, kunne dere som mener at 970 kr/mnd sponsing fra staten ikke rekker til noen ting, bare kuttet den ut.

Jeg slutter aldri å forundre meg over hvor utakknemlige folk i dette landet er. Voksne som uttaler seg som bortskjemte unger, er ikke akkurat sjarmerende.

Skrevet

er vel ikke det at vi mener den ikke rekker til noe (ikke jeg hvertfall) Men når en ser på utviklingen ellers i samfunnet der alt er blitt dyrere og dyrere..Så har bt blitt stående på samme beløp i MANGE år.Samtidlig sier dem at vi får for få barn, vi må produsere flere. Da må dem legge tilrette for det da. Ikke la husprisene bli så høye at en ikke har råd til å kjøpe hus med plass til mange barn. Bilprisene er så høye at en ikke kan kjøpe en bil med plass til flere en to maks tre barn i bilsete. Matvare prisene går bare oppover. Alt blir bare dyrere! maksprisen på bhg skulle nde fra 2250 kr til 1750 kr. dem satte den heller OPP til 2330 kr (ja da bare småpenger, men prinsippet...den skulle jo ned.) Men det var jo bare en prisJUSTERING, ikke en ØKNING. hav med å justere bt da? trenger jo ikke "øke" den ;-)

Skrevet

støtter også willoch på den! 970 kr mnd for ett barn er på langt nær nok når en tenker på alt barn trenger i løpet av en mnd..

Skrevet

Det er vel ikke snakk om at barnetrygden skal dekke det et barn trenger? Trygda er et tilskudd og sammen med de andre støtteordningene som fins for barnefamilier, har vi de beste forholdene i verden på dette området. Fatter ikke at folk seriøst mener at vi må ha mer, mer, mer.. Blir litt som om alkoholikere skulle krevd mer i trygd fordi de trenger mye øl - det vil aldri bli nok. Hva hadde vært nok å motta i barnetrygd? Ville det ikke bare bli enda flere behov hvis det ble utbetalt mer penger?

Skrevet

Er vel litt drøyt å sammenligne med en alkoholiker?

og jeg mener fortsatt at når politikerne mener at vi bør få flere barn, burde dem samtidlig legge tilrette for at folk har råd til å få flere barn. trenger ikke nødvendigvis være en kjempe økning av bt. Men hva med resten av utgiftene som bare øker og øker og spiser opp lønnsforhøyelsen lenge før vi kan se at det faktisk har vært en..

Skrevet

Kunne godt ha vært uten BT jeg om de hadde hatt gratis bhg eller noe istedenfor.

Men er som enkelte sier her, alt annet stiger og blir dyrere og da holder ikke 970 kr lenge.

For min del spiller ikke BT noen rolle for jeg ser ikke noe til den uansett, går rett på sparekonto til frøkna, så for min del skal de bare sette den opp, mer sparte penger til henne til seinere :-)

Skrevet

Jeg sammenlikna med alkoholikere bare for å illustrere at alle er mest opptatt av egne behov - ikke for å sammenlikne menneskene, og det tror jeg du skjønte.

Verden og ikke minst verdensøkonomien er alt for komplisert til å bli diskutert her. Poenget mitt er at barnetrygd ikke er ment som belønning for å ha fått unger, men som et tilskudd vi burde være fornøyd med.

Jeg tror faktisk ikke det er mangel på penger som gjør at nordmenn føder (for) få barn. Hvis det å få mange unger er første prioritet i livet, er det bare å flytte på landet og kjøpe et digert hus til en halv million. Men vil vi det? Nei, det er mye mer moro å bo i byen - ikke minst for mor og far.

Skrevet

Et glimrende eksempel på at barnetrygda skulle vært behovsprøvd, spør du meg. Mange som gjør som deg og som strengt tatt ikke trenger barnetrygd - da blir det bare helt urimelig (som noen gjør over her) å klage på at beløpet er for lite.

Skrevet

Det at en så stor andel foreldre setter barnetrygda på konto til barna sine, istedet for å bruke av den i hverdagen, synes jeg vitner om at mange grupper i samfunnet rett og slett ikke har behov for dette tilskuddet.

Jeg synes den gjerne burde vært behovsprøvd jeg, men dessverre vil jo det også kreve mye ressurser. Så jeg har ikke noe direkte forslag til hvilke endringer som ville gjort saken bedre, men å kreve mere penger for å sette inn på konto, er i allefall ikke noe godt argument i mine øyne!

Barn MÅ ikke ha 100.000 på konto som 18-åringer for å klare overgangen til voksenlivet!

Skrevet

Jeg er faktisk litt enig med lykketreff.

Sånn det er blitt i dette samfunnet så suger vi oss til statens pupp og har rettigheter og trygder over hele linja. 970 kr når ikke langt, men det er da heller ikke meningen at det skal dekke alle behovene barna har. Og når man har råd til å bare sette bort disse pengene på sparekonto, trenger man dem da? Dette er bare refleksjoner, betyr ikke at jeg strengt tatt mener alt dette. Kanskje kunne det være behovsprøvd hvem som skulle få barnetrygd? Kanskje den da kunne økes litt også til dem som hadde behov for den?

Må avslutte med at jeg er glad barnetrygden finnes, det er et kjærkomment tilskudd i vår økonomi når inntekten synker i permisjonstiden.

Skrevet

Trives utmerket godt på landet je, så kunne godt bodd der. Problemet er bare da JOBB!! Der er ikke jobb til alle på landet. Og da er man vel kommet like langt da, uten jobb, mye mindre inntekt og like blakk.Vi bor 2,5 mil utenfor en by med ca 40 000 innbyggere.Lite kollektiv og begge har jobb i byen. Vi er avhengig av bil for å komme oss på jobb. Med økte bensinutgifter bruker vi nå rundt ca 2600 kroner i bensin for å komme oss i bhg og på jobb. jeg får ny jobb nærmere om ikke lenge kan det se ut til .Men da må jeg en annen vei og vi kan ikke lengre kjøre sammen. OG eni, kollektivt er ikke noe alternativt her vi bor.

For en to-mannsbolig på ca100kvm måtte vi ut med 2,1 mill. Det utgjør 145000 kr i mnd.(så kommer kommunaleavgifter osv itillegg) Eneboliger enda lengre ut ( 2-3 mil til)koster rundt 2 mill. Og da prater vi ikke nye boliger men eldre som trenger oppussing.

Vi venter nummer tre og har ikke plass til flere etter det, ikke har vi råd til større bolig heller. Så for vår del blir nok dette siste barn. jeg kunne godt hatt fler jeg, men økonomien strekker ikke til. vi hadde f.eks også trengt ny bil om vi skulle hatt 4 barn. Og som nevnt tidligere er jo ikke bil med stor plass veldig billig. (kan selvfølgelig kjøpte en gammel bil, men så var det sikkerheten da...)

det blir jo litt feil når jeg ser de på arb.plassen min som har barn..i eldre biler med relativt ok plass..Men for liten plass om de skulle hatt flere. Og så ser vi de som er ferdige med abrn som ENDELIG ahr råd til å kjøpe nyere og sikkrere bil med stor god plass..er aldri mer enn 1-2 personer i disse bilene. er jo da en hadde klart seg med en mindre. (og ikke misforstå, jeg UNNER dem absolutt den bilen :-)

Til slutt, hvorfor skal ikke dette tilskuddet vi er så heldige å motta være like mye verd som det foreldre for 10-15 år siden mottok? For det er det ikke: 970kroner i dag er ikke det samme som 970 kroner for 15 år siden....

Skrevet

enig med deg:-) BT kan godt bli fjernet om det f.eks hadde vært gratis bhg.

Skrevet

Men poenget mitt er absolutt ikke at BT skal dekke alt. Men en utjevning slik at BT hadde blitt like mye verd som tidliger mener jeg haded vært riktig.

Om den skulle blitt behovsprøvd eller ikke synes jeg er en annen diskusjon..

Skrevet

Jeg er så enig med lykketreff.

En annen ting... Hvis barnetrygden skal økes, hvem skal betale? Sugerør i statskassen er flott, problemet er at NOEN må betale gildet.

Og ja, jeg har barn selv...

Skrevet

Vi er ikke avhengige av barnetrygden, vi setter den rett inn på sparekonto til gutten vår. Likevel er jeg enig i at så lenge barnetrygden skal eksistere, må den jo følge samme justering/ økning som resten av trygdeytelsene. Er det liksom greit at staten hvert år øker alt av avgifter, men holder trygdeytelsene på samme nivå som før?

Nei, skal det ene øke, så må det andre øke. det er nå min mening!

Skrevet

Men OM pengene var der før, hvorfor er de ikke der nå? Om vi hadde råd til å betale 970 kr for 15 år siden har vi da råd til å betale ut tilsvarende sum i dag?

Skrevet

Akkurat mitt poeng, den burde følge resten av utviklingen :-)

Skrevet

Så du syns ikke det at barnehageprisene har blitt satt ned kompenserer litt for at barnetrygden indeksjustert? Det gjelder å se alt i sammenheng og jeg er sikker på at summa summarum har folk bedre råd nå enn før. Alle statistikker viser at vi har mer å bruke på luksusartikler - aldri før har det blitt shoppa så mye som nå.

Skrevet

Ja jeg er nå vertfall enig med Willoch om at vi burde øke denne barnetrygden, og for min del, JA jeg trenger denne selv, kommer ikke til å forøkes på noen konto.. selv om jeg hadde misunt dem som kan det. Behovsprøvd? tja kanskje det, om det hadde vært mulig- men som de sier her, koster vel ekstra dette også..

Skrevet

Vel, om vi har bedre råd nå enn for 15-20 år siden kan ikke jeg uttale meg om. Jeg var for ung til å bry meg spesielt mye om økonomi:-) Men både mine foreldre og min mann sine + en del av mine eldre kollegaer sier at det var lettere før. Mer enn det kan ikke jeg uttale meg om for jeg har ikke erfaringen...

Men hvem er det som shopper, hvem er det som har mest penger? Vil tro at foreldre generasjonen vår er de som står for en stor del av det Hvertfall sånn som jeg kjenner mine venner og deres foreldre som er på samme alder som meg og mine foreldre. (fra rundt 45-60).

økonomer står jo frem og sier at vi har stabilisert og redusert innkjøpene våre..MEN siden prisene har steget bruker vi fortsatt like mye penger....

Nå kan ikke jeg snakke for andre enn meg selv, men jeg vet at VI bruker penger på mat, strøm (som faktisk er dobbel så dyr i nord enn i sør...), bolig, bensin og klær. Utenom det er det ikke mye igjen.. Og vi handler ikke dyre merkeklær og på de dyreste matbutikkene. Likevel er det ikke mye igjen når alle regninger er betalt.

Når vi var i banken for å få lån, regnet dem inn BT som inntekt og den er dermed med i beregningen for hvor mye vi kan betjene pr mnd. Så på den måten er vi vel "avhengig" av denne ytelsen.. (Og bare for å ha det sagt, her vi bor er det ikke blokker så vi kunne ikke kjøpt leilighet, det finnes boretslags leiligheter men med fellesutgifter ville vi endt opp på det samme som nå ca).( I byen er det leiligheter men de er så dyre at der ville vi hatt mindre plass og mer i lån. )

MEN vi er da ikke fattige, vi har da så vi klarer oss fint:-) Det går rundt...Men det merkes godt når renta settes opp og bensinprisene blir høyere og høyere (og vi ikke har muligheten til å la bilen stå i ro mer enn den allerede gjør).

det som i utgangspunktet var meningen min er at:

1:

å øke BT for deretter skattelegge den er nesten bortkastet for en vanlig familie vil da ikke lbi sittende igjen med spesielt mye mer i mnd.

2:

å poengtere at de som mottok BT for 15 år siden hadde STØRRE utbytte av den enn det vi som mottar den i dag har. Pga at 970kr er verdt mindre i dag enn da..

:-)

Skrevet

Greit :-) Dette er ikke kranglesiden ;-)

Mine poeng er:

1) Synd at det koster mer å behovsprøve barnetrygden enn staten sparer på evt. reduserte utbetalinger ved behovsprøving.

2) De som setter barnetrygden på sparekonto til ungen, kan iallefall ikke klage.

3) Alt må sees i sammenheng. Hadde barnehageprisene vært som for 5-10 år siden (husker ikke nøyaktig når de begynte å synke, beklager) OG blitt justert opp ift prisindeks, hadde det ikke hjulpet mye å gjøre det samme med barnetrygden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...