Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen kan svare meg på dette:)

Jeg jobber nå i en vikar/ekstrahjelp stilling. Jeg begynte der i april, men har hatt inntekt siden januar 2008.

Hvor lenge må jeg jobbe nå framover for å få rett til foreldrepenger?

Jeg tenker på hvilken måned. Etter som jeg har regnet ut blir det september?

Det er hvertfall 6 av ti måneder før fødsel og jeg har termin i januar 09.

Faren til barnet har også jobbet siden januar i år , men bytter jobb til hundre prosent nå 1 august, vil denne lønna telle med i foreldrepengene?

Vi lurer på hva som lønner seg for oss i og med jeg har hatt bare en ekstrahjelp stilling. Jeg har jobbet hver dag siden april 08 og skal jobbe så langt som mulig fram til fødsel.

Kan noen si noe om rettighetene våre?

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138139766-rett-p%C3%A5-foreldrepenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

det stemmer at du bare trenger å jobbe seks av de siste ti månedene og det trenger IKKE være i samme jobb.

Når det gjelder hva som lønner seg kommer det ann på hvordan dere har tenkt å fordele permisjonen dere imellom. Engangsstønaden er på 33584 p.d.d. del denne summen på antall mnd du skal være hjemme (eventuelt uker) og kontroller om den tallet du får er høyere eller lavere enn den gjennomsnittelige månedslønnen din nå ETTER skatt. Dersom tallet er lavere velger du å få foreldre penger beregnet på bakgrunn av månedslønn, men dersom den er høyere bør du velge engangsstønad. Du står selv fritt til å velge dette selv om NAV skulle prøve å fortelle deg noe annet.

Far har bare rett til permisjon i seks uker, så lenge du har opptjent rett til foreldre penger. Dersom han skal ha mere permisjon må du jobbe MINST 50 % når han er hjemme, eller så må hans permisjon være tilstrekkelig lang til at du er faktisk arbeidssøkende (NAV setter egne grenser for hvor lenge de mener en slik permisjon bør vare for at de skal regne deg som arbeidssøkende....). Eller du må være student (noen steder kan man melde seg på kurs eller årsenheter så finner du selv ut hvor mye du må/trenger å faktisk møte, da kan du også få penger fra lånekassen).

ved gradert uttak av foreldrepenger er det faktisk månedslønn på tidspunktet avtalen inngås mellom arbeidsgiver og far som blir gjeldende, går han senere opp i lønn skal han ha dette også.

Ellers råder jeg deg til å finlese kap 14 i folketrygdloven (se lovdata eller link fra nav sine sider). Har opplevd flere ganger at ansatte i nav ikke kjenner lovverket de jobber under, de kan til og med påsta du tar feil, nekte å utbeale osv, men kjenner du lovverket da har de lite de kan gjøre. Slik fungerer det devserre, men det kan jo hende saksbehandleren ved ditt lokale kontor er en smørblid engel:)

Kanskje de kan lovverket like dårlig som deg.

Om mor har jobbet minst 50% stilling i sin opptjeningstid har far rett på 6 uker fedrekvote. Han må da også ha tjent seg opp rett til foreldrepenger 6 av de 10 siste mnd før han går ut i permisjon. Om han skal ha mer permisjon ut over fedrekvoten må mor ut i minst 75% jobb eller 100% studie. Mor kan ikke være arbeidsledig når far tar ut permisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...