brooklyn Skrevet 30. juni 2008 #1 Skrevet 30. juni 2008 Har en produksjon herfra til evigheten og konstant spreng i puppene. Han får mat nårhan er sulten (snart 4 uker), men han gulper/spyr i søkk og kav. Som oftest ligger han til i ca 5-10 minutter, så får han rape, han gulper masse, maser etter mer mat, får litt til, gulper IGJEN, vi tar pause, sikfter bleie, koser litt, så vil han ha mer mat, får fra andre brystet, igjen, ca 5-10 minutter, rap og gulp, litt mer, OPPKAST. Synes ungen min lukter spy hele tiden og det er jo skikkelig leit. Skal på vektkontroll på hs fredag og sjekke om han har lagt på seg noe på en uke (var på fredag), og der sier de at jeg bare må leve med det, han er så fersk og umoden i systemet enda. Har prøvd det meste, men er det noen som har noen gode tips? Vil jo gi han mat når han vil ha, men han spyr jo alt opp igjen! Han tar smokk nå, så vi får døyvet sugebehovet mellom måltidene. Har prøvd lange ammestunder, små korte, rape ingenting, rape masse, amme-rape-amme-rape, det meste er prøvd. Hva nå? Bare leve med det?
Expat Skrevet 30. juni 2008 #2 Skrevet 30. juni 2008 Hei kompis! Grattis med ny baby! Han spyr nok ikke alt opp igjen om vekta går opp. Han er glad, gule bleier i blant? fem-seks våte bleier i døgnet? Du har en fabelaktig produksjon. Har du forsøkt å amme enda kortere? Trykke inn brystvorten på andre siden? Stresse litt forran amminga? Tenk "nei nå kommer det ikke noe jo!". Du med den sprelske utdrivingen må jo prøve alt omvendt av alle andre. Har du tenkt på donering av melk til sykehuset?
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #3 Skrevet 30. juni 2008 Jeg har hatt samme problemet. Det har faktisk hjulpet å koble han av før han mener han er ferdig.. Ellers gulpet han opp MASSE og ble sulten igjen MYE fortere! Han kan skrike litt med en gang jeg tar han av, men raper og roer seg, så tar det lengre tid til neste amming enn om jeg lar han bestemme. Har bare gjort det siste uken, noen ganger har jeg vært litt kjapp og tatt han av litt for tidlig. Men da roer han seg ikke etter en liten stund. Da har jeg bare gitt mer. Men både baby og mor har det bedre
Bergene Skrevet 1. juli 2008 #4 Skrevet 1. juli 2008 Ammer du ofte? Virker han blid og fornøyd ellers? Hvordan er avføringen (gul/grønn/skummende)? Fortsett å gi gutten pupp når han vil ha, men kanskje du kan prøve å bytte bryst sjeldnere? Kan godt la det gå ca 3 timer mellom hver gang du bytter. Så om han vil ha pupp og det bare er feks. en time siden sist måltid, så gi av det samme brystet du ga sist. Hvis man har mye melk og bytter bryst ofte, kan det føre til at babyen får i seg for mye av den første tynne formelken som inneholder mye sukker/laktose. Denne melken kommer først og metter lite (inneholder lite fett), men gjør magen full. Det er godt mulig at babyen din sin mage blir full av tynn sukkerik formelk før suge og kose behovet hans er tilfredstilt. Derfor vil han ha mer, overspiser og deretter gulper det opp igjen. Bytter du bryst sjeldnere vil han oftere få diie av et bryst som ikke er sprengt. Da kan han kose seg med den nyproduserte fete melken som gir lite magevolum, men mange kalorier. Det gir god metthetsfølelse uten at magen blir overfylt. Gro Nylandrer skriver også litt om dette i sin bok "mamma for første gang". Hun kaller det for stormagepus og småmagepus. Småmagepus får full mage før sugebehovet er tilfredstilt.
Bergene Skrevet 1. juli 2008 #5 Skrevet 1. juli 2008 Så nå at du ammet ofte ja og at du bytter bryst ofte også. Da er det veldig sannsynlig at det vil løse seg bare du bytter bryst sjeldnere =).
Bergene Skrevet 1. juli 2008 #6 Skrevet 1. juli 2008 Her fant jeg fresten en metode for å redusere melkemengden: http://ringblomst.no/forum/showthread.php?t=12181 Går litt ut på det jeg alt har sagt om å bytte bryst sjeldent. Men i her står det at man også kan ta en heltømming av brystene først. Kan hende det er nødvendig for noen, mens for andre igjen er det ikke nødvendig =).
brooklyn Skrevet 1. juli 2008 Forfatter #7 Skrevet 1. juli 2008 Takker for tips:) Denne gangen er jeg ikke fullt så panisk redd for å miste melken at jeg håndmelker meg to ganger om natten når lille sjefen sover, hamstrer i tomme 2liters is-bokser, slike ting. Hvis jeg skal bytte bryst sjeldnere, er det da ok å håndmelke ut sprengen fra det andre? Rekker ikke å stanse før utdrivningsrefleksen begynner, da jeg fjerner innleggene står spruten i speilet... Gode tips for å få lillemann til å rape kjapt taes også i mot med takk:) sukk..det er alltid noe..med eldstemann slet jeg med åpne sår på brystvortene og baby med magevondt, denne gangen er det sopp på puppene og i munnen hans, pluss at han spyr opp "alt". Det er alltids noe..gleder meg til ammingen går som på skinner og freden og roen senker seg i heimen:) Jammen bra at mm er godt for huden også, han har en flott størknet klase mm i håret her han ligger og sover..han slapp taket og fikk mm både i øyet, nesen og i tinningen og pannen...Jaja.
Expat Skrevet 1. juli 2008 #8 Skrevet 1. juli 2008 Ja pump gjerne sprengen bare. Om du har sopp nedentil og så be om pillekur. Og blir det ikke bedre på et par uker med salve så snakk med legen om det egentlig eksem og eller psoriasis (om du har talent for slikt). Hudlege. Ha baby i bæresele, gå rundt i leiligheten. Da kommer rapen.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #9 Skrevet 1. juli 2008 Mitt lille barn var også veldig ivrig på puppen, han spiste nesten hele tiden føltes det ut som! Han spiste ofte og mye, og ca 2/3 av gangene han fikk pupp kastet han opp igjen! Dette varte i flere uker og jeg ble bekymret, tok opp problemet med både helsesøster og lege men de mente at det var normalt. Da han ble 2mnd ble han alvorlig syk og innlagt på sykehus. Der fant de ut at han hadde diabetes og grunnen til alt oppkastet var høyt blodsukker! I ettertid plager det meg veldig at både helsesøster og lege ikke tok oss alvorlig da vi var bekymret! I 99% av tilfellene er jo "gulping" ufarlig, men hos min lille gutt så var det et symptom på alvorlig sykdom som faktisk kunne kostet ham livet!
brooklyn Skrevet 3. juli 2008 Forfatter #10 Skrevet 3. juli 2008 Ok, her er ståa nå: Ammer bare på en pupp om gangen, det blir ikke ammet fra begge puppene under samme amming, er han tørst igjen etter en liten stund, er det frem med samme puppen igjen. Men nå raper han jo ikke lenger, uansett hvor lenge jeg holder han oppe oiver skulderen, nå bare gulper han. Hele tiden. Bæsjebleier er det masse av, som oftest det som her i huset refereres til som "våte promper", men masse gule bæsjebleier med litt hvite prikker i. Oppkastet er i børjan bare nesten gjennomsiktig hvitt, det som kommer lenge etter ammingen er nesten skummende og har hvite prikker, eller det er skikkelig tykt. SKal på vektkontroll på hs i morgen, gruer meg litt. Han ble født for en mnd siden i dag, og var 4270gr for en uke siden. Hvor mye bør han ha lagt på seg på en uke? Er det noe annet jeg bør prøve for å få ned antall oppkast/gulpinger? Noen?
Expat Skrevet 3. juli 2008 #11 Skrevet 3. juli 2008 Jeg vil tro at han har gått opp helt enormt. Og at gulpingen er overskuddet. Han bør ha gått opp 120 g. Spekteret av "normal" er 120-220g i uka. Vedder du ligger langt over det. Hører vi 300g? Men om du vil begynne å mekke med mengde melk, OM jeg har rett at han går opp som en helt. IKKE spis karri for alt hva du gjør. Du kan godt spise en del peppermynte, provencalske urter, salvie (forsiktig med den siste, den kan redusere dramatisk).
brooklyn Skrevet 3. juli 2008 Forfatter #12 Skrevet 3. juli 2008 å mekke med melkemengden, det tør jeg bare ikke. tenk om jeg jinxer der, så står jeg der med to tomme fløtebegre? har jo fått hengiser nå og alt..ok, nesten hengiser..de begynner oppe ved kragebenet. håper du har rett, men mammauroen sitter i magen,
Expat Skrevet 3. juli 2008 #13 Skrevet 3. juli 2008 Om han mot formodning IKKE har gått opp dramatisk, eller under 120, snakk med hs om refluks og fortykkingsmiddel han kan få i magen sin. Dette med å måle oppstøt og sånt er det laaaang ventetid på så like greit med henvisning med en gang!
brooklyn Skrevet 4. juli 2008 Forfatter #14 Skrevet 4. juli 2008 Har vært på vektkontroll i dag og det ble jammen meg en trippelkontroll av vekten...Det var ikke en kjeft som trodde det de så, så de kontrollveide mange andre ting/barn også. Lille sjefen, storgulperen og oppkastguruen hadde lagt på seg 610 gram på en uke. Jeg bøyer meg i støvet for gode råd og tips, og er litt imponert over at mine ellers pittesmå pupper kan produsere så feit og god melk. Men når blir jeg superslank av denne ammingen, da:)) Da roer sjelen seg. skal på 6 ukerskontroll om to uker og ny vektkontroll neste uke. Om han fremdeles spyr så mye da kjøper jeg det pulveret på apoteket som blandes med vann, slik at han får litt sånn fortykning i magen. ..o'lettelse:)
Expat Skrevet 4. juli 2008 #15 Skrevet 4. juli 2008 610 (dåner). Du, ikke bruk fortykningsmiddel uten ja fra lege når du har så veldig masse melk. Du har et såkalt "klesvaskproblem", aka funksjonell refluks.
brooklyn Skrevet 4. juli 2008 Forfatter #16 Skrevet 4. juli 2008 kjært barn mange navn...klesvaskproblem:) Flirer! Skal vente med å bruke det middelet til etter legekontrollen i uke 6, det var det de anbefalte på hs også.
Expat Skrevet 4. juli 2008 #17 Skrevet 4. juli 2008 Som sagt, jeg synes at LEGEN skal si at det er ok med sånt når han går opp så enormt. Han (babyen, ikke legen, haha) gulper for han forspiser seg.
Idun<3tosmå<3 Skrevet 4. juli 2008 #18 Skrevet 4. juli 2008 Jenta mi og gulper myyye. Det vi har gjort som har hjulpet oss litt; er å legge henne på høyre side rett etter amming, i noen minutter, og så ta henne opp til raping. Prøver også å la henne rape hvert tiende minutt. Det har gitt oss mindre gulping i allefall. Men hun gulper fortsatt ja! Gav henne melk fra pupp med mye spreng EN gang bare. Det endte opp med sprutoppkast og klasvask og gulvvask.... Lykke til!! Bra dere går opp i vekt! Bekymringer gjør alt bare verre! Så ta hver gulp med et smil og vær glad for at vaskemaskina er funnet opp:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå