Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #1 Skrevet 30. juni 2008 Trodde jeg fikk ett minste beløp på 1300 kr når jeg tok barnebidrag gjennom staten? Men da jeg var på Nav og dama regnet litt på det (barnefar har liten inntekt) endte hun opp med 5-600 kr, kan dette stemme? Dette er jo ingenting!! Det er jo ikke rettferdig at jeg må ut med alt, når barnet er planlagt og han stikker av... Jeg har jo allerede brukt masse penger på vogn, bilstol osv... heldigvis har jeg en god utdannelse og 100% fast jobb, skjønner ikke helt hvordan jeg skulle klart det hvis ikke... Hva gjør dere? Erfaring ift barnebidrag og spedbarn? Privat avtale? Betaler kanskje ikke så mye i ammeperioden? Håper noen kan gi meg svar. Det er ikke det at jeg vil loppe verken staten eller BF for penger, men det er liksom en prinsipp sak når BF planlegger å få barn, så kan han bare dra fra ansvaret, også det økonomiske, det forstår jeg bare ikke...
Tøvsjura *1 stor og 1 liten* Skrevet 1. juli 2008 #2 Skrevet 1. juli 2008 Bidraget regnes ut etter din og barnefars inntekt, deles opp i 6-deler. Hvor mye du får kommer ann på det og om barnefar betaler. Hvis han ikke betaler får du bidrag fra nav men ikke alltid det samme beløpet som du har krav på fra barnefar. Han opparbeider seg gjeld til deg og staten hvis han ikke betaler.
AK, mamma til Aurora. :) Skrevet 1. juli 2008 #3 Skrevet 1. juli 2008 ja, dette skjønner jeg, men jeg skjønner ikke at beløpet kan være så lite som 5-600 kr? Er det ikke ett minstebeløp? Så fordi jeg tjener mest så skal han betale mindre?
Tøvsjura *1 stor og 1 liten* Skrevet 2. juli 2008 #4 Skrevet 2. juli 2008 Ja er sånn det fungerer. Eneste minstebeløpet jeg vet om er hvis du får bidragsforskudd fra staten hvis far ikke betaler, usikker på hvor mye det er. Står mye på nav sine sider
Lille_Sebastian :D Skrevet 6. juli 2008 #5 Skrevet 6. juli 2008 Men hvis du ikke får gjort en avtale med barnefaren, så må du få nav til å fikse dette for deg, og det koster deg 860 kr å betale nav for saksomkostningene. det minste du får på nav er vel 1200 eller noe slikt, men kommer du til å få foreldrepenger når du har permisjon så vet jeg ikke...
Tøvsjura *1 stor og 1 liten* Skrevet 8. juli 2008 #6 Skrevet 8. juli 2008 Minstebeløpet fra nav er ikke 1200 kr nei, det er maksbeløpet de gi i bidragsforskudd... Ta kontakt med navkontoret ditt og få en samtale med de, da får du vite alt du lurer på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå