Gjest Skrevet 30. juni 2008 #1 Skrevet 30. juni 2008 Jeg fyller 38 år ca tre uker før forventet fødsel, skal jeg da kreve u.l. ved 12.uke ?? Hadde egentlig ikke tenkt meg til legen i d hele tatt før den tid....
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #2 Skrevet 1. juli 2008 Ja, hvis du er 38 eller eldre ved termin kan du få duotest. Her er info: http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?iInfoId=7741&iCategoryId=541&iDisplayType=2
nybaby09 Skrevet 1. juli 2008 #3 Skrevet 1. juli 2008 På ul i uke 12 måles nakkefolden og de kikker etter nesebeinet, dette for å få en indikasjon om fosteret kan ha Downs. Du trenger ikke å kreve det, det er obligetorisk hvis mor er 38 før fødsel. Men skal du ikke til lege så blir du jo ikke sendt heller Du må jo ikke gjennomføre dette, hvis du ikke ønsker ul så tidlig. Lykke til med den lille spiren
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #4 Skrevet 1. juli 2008 jeg hadde termin 5 uker før min 38 års dag og trodde at det var en "smal sak" å få innvilget den duotesten men jeg fikk avslag! Avslaget var begrunnet med at jeg ikke var 38 år ved termin men at man kunne klage dersom man han hadde sykehistorie eller noe genetisk sykdom i familien. Etter mye om og men fikk jeg det innvilget da jeg kunne vise til at jeg har en kusine med downs og en fetter som er mulitihandikappet ( dog ikke pga noe genetisk defekt). Jeg vil derfor anbefale deg å be legen skrive mer enn at du ønsker testen men også begrunne hvorfor så du slipper å gå gjennom klageprosessen.
Gjest Skrevet 1. juli 2008 #5 Skrevet 1. juli 2008 Takk, hadde egentlig ikke tenkt meg til lege før i uke 12-13 jeg.. Er mitt 4.barn, så jeg vet liksom hvordan ting funker.. Jeg vet hvorfor man tar ul så tidlig, og jeg har egentlig ikke noe spesielt synspunkt på d, men jeg synes d er så veldig interessant med ul. Og jeg har vel ikke noen grunn til å få testen mer enn andre, men jeg fyller 38 ca 3 uker før termin da.. Føre var.. vet ikke jeg.. )
UnaH Skrevet 1. juli 2008 #6 Skrevet 1. juli 2008 Jeg har ikke gjort det selv, men mener at duotesten også kan taes på privat klinikk. Hvis det er viktig for deg å ta testen kan dette være et alternativ. Siste mulighet til å ta ultralyden er 13+6. Blodprøven kan du ta fra uke 11. Jeg tok blodprøven ca en uke før ultralyden. Da var svarene derfra klare da jeg var til ultralyd. All info ble lagt inn i systemet mens jeg var der, og jeg fikk resultatet med det samme. Det var egentlig veldig deilig å slippe ventetiden, og heldigvis gikk det bra:-)
Gjest Skrevet 1. juli 2008 #7 Skrevet 1. juli 2008 Skal nok ta en tlf til lege el. jordmor og spørre... ) Takk for svar !
Guttemamma x 3 Skrevet 2. juli 2008 #8 Skrevet 2. juli 2008 "mamman til Emil og en til i 09" skriver at duotest er obligatorisk, men det stemmer ikke. Duotest er et tilbud. Det er ingenting som er obligatorisk av svangerskapsoppfølgingen. Du kan fritt velge å takke ja eller nei til både ultralyd, jordmortimer og legetimer.
Gjest Skrevet 2. juli 2008 #9 Skrevet 2. juli 2008 Vet d, men jeg synes d er kjempestas og gå til alle tre ) (og selv om d er frivillig, så mener JEG at d er ganske smart!)
nybaby09 Skrevet 2. juli 2008 #10 Skrevet 2. juli 2008 Hei, jeg skriver ingenting om duotest i mitt svar, kun ul, noe jeg automatisk har blitt sendt til, begge ganger nå når jeg har vært over 38 ved fødsel. Uansett hva du måtte velge så lykke til med nr 4:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå