Gå til innhold

Min fantastiske fødsel på overtid!

Anbefalte innlegg

Etter mange dager venting og en økende ensomhetsfølelse her på 3. trimester (Alle med termin rundt 11. juni fødte på rad og rekke, unntatt meg..) kom endelig gutten vår til verden torsdag 26. juni, 15 dager etter termin, og samboer og jeg har fått verdens nydeligste sønn på hele 5 kg.! En ukomplisert fødsel.

Her følger et lite dagbokreferat:

Fredag 6. juni

Sendt til kontroll på Ahus av jordmoren min pga. litt lite liv. Alt bra med baby, vekt-estimert til 3700 gr.

Onsdag 11. juni

Ultralydtermin, ingen tegn på fødsel.

Tirsdag 19. juni

Menstermin, fortsatt ingen tegn på fødsel.

Lørdag 21. juni, (10 dager etter termin)

Kontroll på Ahus pga. lite liv. Bare noen lommer med fostervann igjen og legen kommenterte søvnige bevegelser på ultralyd, men alt bra ellers. Ble strippet fra 1 cm. til 2 cm. åpning (Livmorhalsen var avflatet.) med håp om fortgang i sakene og det ble bestilt time for overtidskontroll og igangsetting av fødsel onsdag 25. juni, 14 dager etter termin. Gikk rundt med murringer i noen timer, men de gikk over til stor skuffelse for oss.

Søndag 22. juni (11 dager etter termin)

Telefon fra sykehuset om at overtidskontrollen var utsatt til torsdag 26. juni, 15 dager etter termin. Håpet alt jeg kunne på at gutten i magen min skulle ta til vettet og komme ut før dette, ønsket en fødsel som kom i gang av seg selv. Var livredd for å ende opp med keisersnitt og kjempelangvarig fødsel, noe som ofte skjer under igangsettelser. Prøvde sex og trappejogging, men ingen tegn på fødsel i det hele tatt.

Onsdag 25. juni (14 dager etter termin)

Våknet opp 06:30 om morningen med murringer. Tenkte at det sikkert kom til å gå over om noen timer, det hadde skjedd noen få ganger før, selv om jeg aldri hadde hatt så sterke murringer før. Murringene gikk i løpet av dagen over til sammentrekninger, og 21:00 på kvelden hadde de tatt seg opp i styrke, lengde og regelmessighet, og vi begynte å ta tiden, ca. 35 sek. og ca. 3 min. mellomrom. Ringte Ahus for å spørre hvor lenge jeg skulle bli hjemme.

Torsdag 26. juni (15 dager etter termin og time til igangsetting 08:15)

01:15 ringte vi Ahus igjen. Hadde 50 sek. rier med 2 min. mellomrom. Fikk da beskjed om at det var stappfullt på barsel og føden der, så de skulle finne plass til meg på et annet sykehus. 02:00 kjørte faren min oss ned til Ullevål sykehus, noe som passet oss veldig bra siden vi bor rett ved Ullevål.

02:30 lå jeg på registrering og fikk bli på føden med 4 cm. åpning. Jippi! Fikk sitte litt i badekar og pustet meg godt igjennom riene. Var i fin form og syntes ikke dette var så ille akkurat. 

03:30 la jeg meg i sengen med 6 cm. åpning

04:30 hadde jeg 8 cm åpning og måtte ty til lystgass. Perioden fra 8-10 cm åpning var klart vondest. Måtte ligge på siden i sengen siden pulsen til gutten min sank når jeg lå på ryggen.

04:50 hadde jeg nesten full åpning. Lystgassen var fortsatt god å ha, den tok av toppene på riene og jeg hadde noe å konsentrere meg om. Måtte sette meg på kne i sengen for å få litt hjelp av tyngdekraften, hodet til baby ville ikke lenger ned i fødselskanalen.

04:55 gikk vannet under begynnende pressrier, rett før jordmor hadde planer om å ta det.

05:10 hadde jeg endelig full åpning!

05:45 begynte de ordentlige pressriene og jeg la fra meg lystgassen. Jordmor syntes ikke pressriene var effektive nok og satte meg på drypp.

07:29. Det magiske tidspunktet! Sønnen vår Brage ble født, tre kvarter før fødselen egentlig skulle ha blitt satt i gang. Han veide hele 5 kg og var 56 cm lang. Jeg måtte bare sy to sting innvendig, helt utrolig med tanke på hvor stor han var. Hadde nok litt flaks siden utdrivningsfasen tok såpass lang tid, det var en rolig fødsel. Ble fortalt at det gikk rykter om oss på pauserommet på føden, og at jeg nok hadde blitt tilbudt keisersnitt hvis de hadde visst at han var så stor. De var overasket over hvor ukomplisert fødselen hadde gått.

11:00 ble vi overflyttet til pasienthotellet, trøtte og slitne etter over ett døgn uten søvn. Prøvde å sove og spise litt, og ammet innimellom. Ammingen gikk veldig bra, han tok bra tak med en gang. Fikk etter hvert tatt en ordentlig dusj, det var deilig for å si det sånn.

Fredag 27. juni (Baby ett døgn gammel)

Inne i vårt andre døgn uten søvn. Sønnen vår er under ett døgn gammel og vil ikke sove og blir ikke mett uansett hvor mye jeg ammer. Blir bestemt at han skal få tillegg siden han er så stor. Det hjelper og vi får noen timer søvn før vi må stå opp for barselsamtale. I løpet av dagen bestemmer vi oss for å dra hjem, og blir hentet på kvelden etter hjemreisesamtale.

Nå koser vi oss hjemme og alt går helt supert! Sover godt om nettene, ammingen går strålende og alle tre er kjempefornøyde.

(Nesten så jeg venter på nedturen siden alt går nesten for godt til å være sant.)

Ønsker alle som skal føde lykke til, gled dere til en fantastisk opplevelse.

:-)

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...