Veronika 83 Skrevet 30. juni 2008 #1 Skrevet 30. juni 2008 Vi har byttet bordkledning, og lurer på om jeg som gravid kan grunne og male. Innendørs er jeg klar over at vannbasert maling er helt grei, men at man bør unngå å male med oljebasert maling. Hvordan er deres erfaringer/råd i forhold til dette? Har undersøkt på maleforretninger men får forskjellig svar når jeg spør..
Zliss Skrevet 30. juni 2008 #2 Skrevet 30. juni 2008 Holder på å male barnerommet og vårt soverom, stemmer det med oljebasert maling, tror ikke det skal være noe problem ellers... Når det gjelder utendørsmaling så sjekk om den er oljebasert, du kan jo bruke sånn maske hvis du er skeptisk!!;-) Lykke til=)
KaWi Skrevet 30. juni 2008 #3 Skrevet 30. juni 2008 Jeg har spurt lege, jordmor og på maleforretningen og absolutt alle sier det samme. At jeg som gravid har ikke noe i den malingen å gjøre, og det er uansett om det er vann eller oljebasert, det får andre gjøre, og så får jeg heller servere mat og drikke til de som står på og maler. Fortrinnsvis ute =) Det er løsemiddel og gasser etter det jeg har forstått som vi ikke burde utsettes for...
Gurine Skrevet 30. juni 2008 #4 Skrevet 30. juni 2008 Vi bruker Butinox Futura maling utvendig. Den lukter ikke særlig sterkt og penslene rengjøres bare med rent vann, så ingen white sprit. Så jeg maler selv om jeg er gravid, godt med lufting utendørs. Men er vel greit med litt hyppigere pauser, få i seg nok å drikke mens man holder på, og ikke slite seg ut også.
Lilja121 Skrevet 2. juli 2008 #5 Skrevet 2. juli 2008 Her er det mye forskjellig informasjon. Jeg fikk beskjed av min lege, jordmor og i malerbutikken at det var helt greit å male. Hun i spesialistbutikken (ikke student på Maxbo, for å si det sånn) sa at vannbaserte malinger hadde forandret seg mye de siste 10 årene og at de stoffene som var skadelige var tatt ut. Jeg har i hvert fall malt hele leiligheten med god samvittighet. I forhold til å bevege seg ute i Oslo sentrum i rushtrafikken tror jeg ikke de stoffene jeg eventuelt pustet inn de få dagene er så fryktelig farlig.
2 søte prinsesser Skrevet 2. juli 2008 #6 Skrevet 2. juli 2008 Min kjære jobber med merking av maling fra Jotun. Sist jeg var gravid jobbet han ikke der og jeg malte med det ene og andre, med VELDIG god lufting!!! Nå, får kun lov til å bruke vannbaserte malinger til bruk inne. Olje maling får jeg beskjed om å holde meg langt unna grunnet hva han vet de inneholder! Med andre ord tror jeg det er tryggest og holde seg unna oljemalingen!
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 2. juli 2008 #7 Skrevet 2. juli 2008 Hei! Akkurat dette med maling tror jeg bare er et stort hysteri.. Så lenge man får luft så går det bra! Jeg har malt huset og barnerommet, og om noen uker skal jeg male og beise verandaen vår også. Så ser overhodet ingen problem i dette... Malere som er gravide blir jo sykemeldte, men de jobber med dette HVER dag og det er forskjell på dette og en gang i blant. Mal i vei!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå