Gå til innhold

Vaske og rydde rutiner for oss som jobber.

Anbefalte innlegg

Inspirert av den andre tråden. Jeg er litt nyskjerrig på hvordan dere som jobber gjør det med rydding og vasking.

Mannen og jeg jobber begge to 100%. Jeg heter minsten i bhg. så fort det lar seg gjøre etter kl. 16. Mannen kommer skjelden hjem før kl. 18-19 og er da utslitt, noe jeg også da er etter å ha jobbet hele dagen + tatt meg av et meget aktivt barn på 2,5 år. Den ungen er høyt og lavt og det er umulig for meg å få gjort noe siden jeg helst skulle hatt mere enn to øyer på den ungen hele tiden. Er det ikke fullt kjør så er han sliten og vil bare kose. Skjønner ikke hvordan vi skal få det ryddig og fint rundt oss. Ikke det at vi gror inne, for jeg tar noen skippertak i helgene. Men jeg ser helst at folk ringer før dem kommer så jeg kan ta en lynrydding, dvs rydde unna ting. Leker flyter det jo hele tia. Nå har jeg ryddet en del leker i helga og dem har heldigvis ikke kommet ut ennå. Men jeg vet at dem gjør det snart.

Hvordan gjør dere det med fordelingen av rydding og vasking?

Fortsetter under...

VASKEHJELP!!! den beste investeringen vi noensinne har gjort. Hun kommer hver uke og vasker hele leiligheten. Når det gjelder klesvask og rydding, så setter jeg på en maskin etter jobb mens lillegutt leker eller han er med og sorterer tøy. Jeg kan ofte rydde leker mens lillegutt fortsatt er våken. Han har ikke mange lekene i stua av gangen. Vi rydder unda, og henter evt det han ønsker å leke med. Jeg rydder alltid unna lekene etter at han har lagt seg. Jeg er den som lager middag etter at jeg har hentet lillegutt i bhg, og etter middag rydder vi begge bort, og jeg vasker border og benker mens mannen og lillegutt leker. Deretter går vi alle ut på tur med hunden, eller vi venter til lillegutt har lagt seg, avhengig av været.

Svarer her og jeg.

Vi har en fast avtale om at torsdager er det rydd og vask til helga. Da er det så godt å komme hjem fredag.

Spiser middag også hiver vi oss rundt før vi så mye som ser på sofaen.

Jeg tørker støv, vasker bad osv, Kaillen tar gulvene. Trollungen springer rundt med klut og mopp og 'hjelper' til. Veldig greit å ha en sånn fast avtale for da bare vet en at det skal gjøres. ¨

Søndagskveldene tar jeg en ny runde med støvsuger og en fuktig mopp hvis behov.

Så bruker jeg å sette på maskin med klær sånn innimellom når jeg kommer fra jobb slik at klærne kan henges opp og tørkes natten over. Vi har stativ stående i gangen og sånn så da er det greit at et tørker om natta og mens vi er på jobb.

Kjøkkenet tar vi etter hver bruk.

Også har alle ting en plass hvor det skal tilbake etter bruk så det er nogenlunde greit. Bruker å ta et raid før jeg legger meg.

Leker hives i lekekasse på stua etter at trollungen er lagt eller gjerne før vi tar kveldssstellet slik at han lærer at ting skal ryddes opp igjen. Begynner å lure på om vi så smått skal flytte inn på rommet hans da i og med at han har rom utenfor stua.

ditte&malusken,

Vi betaler 250 kr gangen, og da er hu i 2 timer. Jeg rydder før hun kommer, men jeg ser jo at hun tar leker og legger de på rommet til lillegutt hvis ikke vi har gjort det. Siden avtalen er 2 timer, så vil jeg heller at hun skal bruke de på å vaske skikkelig, enn å gå å rydde. Og siden jeg ikke orker rot så er det ganske ryddig her hele tiden, så det er ikke mye jobb å ta bort PC fra bord, etc etc

Annonse

Tar litt hver dag. Henger gjøre liste på kjøleskapet.

(den har uheldigvis sklidd ut, men nå har mannen begynt å etterlyse en ny, så da er det håp:)

EKS: Mandag:oppusing (masse småprosjegter som må fullføres)

Tirsdag:gjør vi så lite vi kan både kasper og jesper og jonatan

Onsdag: Mannen støvsuger, kona løper etter med mopp. (ca 45 min)

Torsdag: Vaske doer og dusj

fredag: koser vi oss

Lørdag: tørkestøv, vanne blomster

Rydde kjøken, stuebord og bad hver dag. Barna rydder lekene før de legger seg.

ditte&malusken,

Dette er svart. Du kan nok gange dette med 4 hvis du går igjennom firma. Man kan også få privatpersoner hvitt, da legger du på momsen (25%??).

Hun vasker der vi vil hun skal vaske. Sier vi ingenting, så vasker hun overalt, altså bad, alle gulv støvsuges og deretter vaskes, tørker støv overalt, vasker kjøkkenflater etc. Hvis vi ønsker at hun skal vaske inni skap, vaske vindu etc, så gjør hun det, men da bruker hun jo også lenger tid, så da legger vi frem mere penger. Hun kommer mens vi er på jobb (jeg er i perm nå da, så nå går jeg tur mens hun er her) og det er utrolig deilig å komme hjem til rent hus! :-)

Den som ikke lager maten rydder av etter vi har spist (setter i oppvaskmaskin, vasker kjeler og tørker av benk og bord). Samarbeider om å rydde "lekerot" etter snuppa har lagt seg (evt begynner den som ikke tar kveldsstellet). Vi vasker egentlig huset annenhver helg (altså en helg hver), men i det siste har det blitt mer til at vi tar det sammen lørdags morgen (jeg har fri annenhver fredag så vanligvis er jeg flink til å gjøre det på formiddagen da, men så blir jeg litt demotivert når det aldri er fint til JEG kommer fra jobb den andre helgen nrå jeg i tillegg jobber lørdag).

Drømmen hadde vært å tatt en felles på torsdagen, men da jobber jeg sent annehver uke så da orker ikke jeg et pøkk når jeg kommer hjem...

Men vaskehjelp er DRØMMEN! Hadde renta sunket litt igjen hadde jeg tatt oss råd til det og sluppet unna masse småmasing om rot i krokene. Spesielt nå når jeg er rammet av ganske kraftig svangerskapskvalme og ikke orker å gjøre NOE selv, og samtidig ikke vil mase på gubben selv om frustrasjonen er stor over smuler på bordet og leker alle veier...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...