Gå til innhold

Hvor tidlig kan man finne ut om man venter tvillinger?

Gojenta86 *endelig kom jenta*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Neida, har vel egentlig ikke noen grunn til å være nervøs, men det er noe i meg som likevel føler seg utrygg angående dette.. neida, det er nå ikke verdens undergang selvfølgelig :) Tvert imot.. men vet rett og slett ikke om jeg takler det..

Men får alle sammen ultralyd i uke 8?

Jeg fikk ultralyd i uke 8 pga blødninger.

Om du har noen spesiel grunn til å mistenke flerlinger kan du kontakte legen din å høre om det er mulig å få tidlig ultralyd.

Hvor vanlig er tvillinger?

Sender med denne lista over de vanligste årsakene til flerlinger, jeg kan krysse av på 2 av disse punktene hehe.

Det blir stadig vanligere å få tvillinger her til lands. Det finnes flere mulige årsaker, men sjansen for tvillinger er større hvis kvinnen:

har brukt medikamenter for å øke fruktbarheten

har gjennomgått prøverørsbehandling

har tvillinger eller andre flerlinger fra før

selv er tvilling, eller det er tvillinger i familien

har født før

er over 35 år gammel

er høyere og veier mer enn gjennomsnittet

blir gravid kort tid etter p-pillebruk

er av afrikansk opprinnelse

I 2002 (tall for 2003 foreligger ikke i skrivende stund) ble det født 54 557 barn i Norge. Blant disse var det 1044 par tvillinger og 15 sett trillinger. Flerfødsler forekommer ved 19,4 av 1000 fødsler – flere enn noen gang!

Ikke for å ødelegge noen glede her, men jeg var på tidlig UL i uke 8. Da så de to hjerter. Kom så inn igjen i uke 13 og da var det bare ett. Jeg merket ikke noe. Ikke en blødning, ikke noen smerter. Den bare forsvant. Fikk som svar at det var ikke unormalt at ett av forstrene døde før uke 12.

Derfor er jeg litt skeptisk til å "stole på" tidlig UL. Om det er to der før uke 12, er sannsynligheten for at en forsvinner så absolutt til stede. Så jeg ville ventet til etter uke 12. Men det er min erfaring!

Annonse

Okay.. takk for svarene :) Men hadde nok greid å roet meg litt hvis jeg kunne se bare et hjerte slå i uke 8, for da kan det jo ikke plutselig bli to stk :) men vi får se.. skal snakke med legen på onsdag, kanskje hun kan si noe lurt :)

• 5 år senere...

Jeg har også en liten misstanke om tvillinger... :) Fått mage allerede i uke 5, er nok mest sannsynligvis bare luft, men har fått mye symptoner veldig tidlig, er veldig kvalm, vi har også tvillinger i familien, og de har en tildens til å hoppe over et ledd... Så føler det er en stor mulighet :P Skal iallefall ta tidlig UL.. :P Men må man betale for tidlig UL om man ikke har noen god grunn for å få det??? 

Hei! Du har svart på en tråd fra 2008, så det kan vel hende at de andre på tråden ikke er her lenger :)

Men for å svare på spørsmålet ditt; det er opp til legen din å vurdere om du skal henvises til tidlig ultralyd. Det er i så fall gratis/egenandel, men ellers må du nok belage deg på å gå privat og betale selv. De må vel ha et grunnlag å henvise på, og jeg vet ikke helt hva som skal til for at en skal ha sterk "nok" mistanke om tvillingsvangerskap. 

Vi hadde selv stor sjanse pga prøverør og to egg satt inn, men gikk likevel rett til privat gyn. to-tre gg. i første trimester (inkl. da jeg hadde blødninger, klarte ikke å vente på legetime).

Mage i uke 5 er nok hormoner og tregere mage, ikke pga. evt. tvillinger - siden spirene ikke er mer enn en millimeter eller to og ikke tar opp særlig plass :) Mange tvillinggravide har sterkere symptomer, men mange enlingegravide har også kraftige symptomer tidlig, så et er jo litt vanskelig å si. Men skjønner at du lurer! 

Endret av lioness*

Hei! Du har svart på en tråd fra 2008, så det kan vel hende at de andre på tråden ikke er her lenger :)

Men for å svare på spørsmålet ditt; det er opp til legen din å vurdere om du skal henvises til tidlig ultralyd. Det er i så fall gratis/egenandel, men ellers må du nok belage deg på å gå privat og betale selv. De må vel ha et grunnlag å henvise på, og jeg vet ikke helt hva som skal til for at en skal ha sterk "nok" mistanke om tvillingsvangerskap. 

Vi hadde selv stor sjanse pga prøverør og to egg satt inn, men gikk likevel rett til privat gyn. to-tre gg. i første trimester (inkl. da jeg hadde blødninger, klarte ikke å vente på legetime).

Mage i uke 5 er nok hormoner og tregere mage, ikke pga. evt. tvillinger - siden spirene ikke er mer enn en millimeter eller to og ikke tar opp særlig plass :) Mange tvillinggravide har sterkere symptomer, men mange enlingegravide har også kraftige symptomer tidlig, så et er jo litt vanskelig å si. Men skjønner at du lurer! 

Takk for svar :) Må nok bare smøre meg med tålmodighet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...