Gjest ღgulleღ Skrevet 30. juni 2008 #1 Del Skrevet 30. juni 2008 Vi fant ut at vi var gravide i går, og selv om det kom som et sjokk, ble vi glade og venter i spenning på hva som vil skje videre. Saken er den at, siden dette ikke var planlagt, er jeg ikke akkurat i den jobb situasjonen jeg hadde håpet på når jeg en gang i framtiden hadde håpet på å bli gravid. Sambo har fast jobb, og selvom om han får en grei sum i mnd, er det ikke den høyeste lønnen og han er stadig på utkikk etter noe annet. Jeg jobber 48% i en butikk og har vært student ved siden av helt fram til i sommer. HVILKE RETTIGHETER HAR JEG NÅR JEG BARE JOBBER 48%? Planen var at jeg skulle begynne å søke på nye jobber, som var litt mer relatert til utdannelsen min, etter vi hadde hatt sommerferie. Jeg har et par venninner som har prøvd å søke jobb mens de var gravide og via deres dårlige erfaringer må jeg innrømme at jeg er litt pesimistisk for akkurat det.. NOEN SOM HAR ERFARING MED Å SØKE JOBB NÅR MAN ER GRAVID? Jeg tror at det vil bli trangt om pengene med en liten en, hvis ikke jeg får meg en bedre betalt jobb. (Jeg kunne jobbet mer der jeg allerede jobber, men det er det ingen mulighet til) MEN, jeg søkte på et årstudium i våres og jeg kan jo studere et år til. Jeg har ikke studielån fra før av, men skulle det bli krise kunne jeg tatt opp et studielån. Er det ikke sånn at studielånet/pengene pr. mnd blir(etter barnet blir født) gjort om til stipden i 10 mnd? HVORDAN ER DET Å VÆRE STUDENT OG GRAVID? & HVORDAN FUNGERER DETTE MED LÅNEKASSEN? Jeg blir utrolig takknemmelig for svar Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138133703-noen-som-kan-hjelpe-samme-som-p%C3%A5-skravlesiden/
Gjest Skrevet 31. juli 2008 #2 Del Skrevet 31. juli 2008 Jeg vet ikke reglene for arbeid og foreldrepenger, men jeg er student og har satt meg inn i de reglene. For å få fødselsstipend må du de siste 6 mnd før fødselen studert 100%. Dvs ha hatt rett til 100% stipend og lån fra Lånekassen. Hvis du ikke får foreldrepenger bør du derfor søke deg inn på studier. Det stilles ingen krav til å stå på eksamener. Hvis du har studert på våren og føder på høsten regnes sommeren som tellende også. Hvis du har fødselsstipend (det stilles ingen krav til at du skal følge undervisning eller ta eksamener) kan din samboer ta ut fødselspermisjon uten at det går ut over ditt stipend så lenge han tar ut gradert permisjon. Dvs ikk 100%, men feks 80%. Det er en veldig bra post om dette i Gravid & student-forumet, jeg tror det er Tromsøstudent som har penslet reglene ut i klartekst. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138133703-noen-som-kan-hjelpe-samme-som-p%C3%A5-skravlesiden/#findComment-138349136
Gjest Skrevet 31. juli 2008 #3 Del Skrevet 31. juli 2008 du trenger altså ikke ta opp stipend og lån for å få krav til fødselsstipend, men du må ha hatt RETT til det =) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138133703-noen-som-kan-hjelpe-samme-som-p%C3%A5-skravlesiden/#findComment-138349140
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå