Gå til innhold

Noen som kan legge inn en diett for gravide?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har iallefall noen gode råd til deg. Selv er jeg nå 24 uker på vei, magen har begynt å vokse for alvor, men vekta har bare gått opp med 3 kilo siden jeg ble gravid. Jeg er 179 cm og veide i utgangspunktet 65 kilo. Har "alltid" trent mye styrke og variert på sykkel, ski, løping etc. Har vært i god form så langt., men trener ikke like intensivt nå som før. Går lange turer minst 5 dager i uka (minst 1,5 time), og trener styrke tilpasset gravide ca 2 ganger i uka. I tillegg drikker jeg ca 2 ganger så mye vann som tidligere. Jeg har kuttet ut nesten alt av sukkerholdig mat, sjokolade etc. Spiser masse frukt, gulrøtter og mye grønnsaker til middag. Brød har jeg stort sett kuttet ut, og holder meg i så fall til veldig grove typer om jeg spiser det. Fisk og kylling hår det også mye av. Til frokost lager jeg en blanding av frukt, Cultura naturell, havregryn og hvetekli. Til lunsj spiser jeg salat med mye bønner, linser , gulrot, egg og kylling. Mellom måltidene spiser jeg litt frukt og mandler. Spiser 3 hovedmåltider og 2 mellommåltider. Og husk masse vann! Hjelper også til å holde fordøyelsen jevnt igang.

Om suget etter sukker og fet mat blir stort er mitt beste tips å ta seg en lang gåtur. Da pleier suget å bli mye mindre,- og man kan unne seg en liten sjokolade uten at det legger seg på kroppen!

Abonnerer også på bladet IForm som har masse gode kostholdstips og treningstips.

Lykke til iallefall!

• 2 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Du kan trene det meste når du er gravid. Men når rectus abdominis (rette magemuskelen) deler seg bør du unngå øvelser som går på rett mage, alså sit-ups eller apparater for denne muskelen.

All styrketrening hvor du bruker egen kropp som vektstang er bra, og ellers trening med kanskje litt mindre vekt enn normalt.

Enkelte ting kan du jo gjøre hjemme på stua da, men alle ungene rundt deg? Bruker lek med 1,5 åringen hvor hun er vektene mine. Morsomt for henne, tungt for meg for hun er nesten 14 kg ;/

-knebøy for rumpe lår ("sett" deg ned som på en stol og opp igjen)

-diagonalløft (stå på alle fire, løft motsatt arm og fot til de når rygghøyde) for rygg

-bakkenvipp (stå på alle fire og ta "halen mellom bena") for mage

- Krom/svai. på alle fire. veldig bra for sirkulasjon.

- Ta to flasker med vann (0,5 eller 1,5) og tren armer og skuldre?

Sykling er super trening, til og med selv om du har bekkenløsning. Gåturer, low impact treningstimer osv....Det er ikke graviditeten i seg selv som hindrer treningen, mange trener som før hele veien, men etter hvert som vi blir tyngre øker presset nedover og hopp og støt er ikke like morsomt.

Jeg stusser også litt på vekttrening tilpasset gravide...?

Men i forhold til hovedspørsmålet ditt, så hvis du forteller (privat melding om du vil) Hva du veide før du ble gravid, hvor gammel du er, hvor høyt aktivitetsnivå du har, kan jeg sikkert finne ut hvor mange kcal du bør spise hver dag for å ikke gå unødvendig mye opp i vekt. Det krever jo selvfølgelig at du holder deg unna usunn mat og undøvendig sukker. i tillegg en pekepinn på hvor mye du bør spise til hvert måltid.

• 2 måneder senere...

Annonse

Mange flinke her. Selv vil jeg gjerne være flink og spise sunt og trene litt. Det er vanskelig av flere årsaker. Har problemer med mat fordi mat ikke frister, samtidig som jeg er sulten støtt. Må ha med meg noe å spise til enhver tid. Tror det er blodsukkeret som faller litt for raskt, eller noe sånt. Da er det lett å kjøpe noe sukkerholdig i nærmeste kiosk... Plutselig blir jeg sulten og aner ikke hva jeg skal spise! Men når jeg først putter noe i munnen smaker det som regel godt, bort sett fra sterkt krydret mat eller veldig fet mat. Trenger tips til hva jeg kan putte i meg som er kjapt, sunt og enkelt! Smothie fungerer bra, og nøtter. På jobben spiser jeg salat, da er jeg sulten igjen etter en time.... Kan ikke gå rundt å være sulten, blir utolmodig og ukonsentrert.

Når det gjelder trening tørr jeg ikke pga to spontanaborter tidligere. Nå er jeg 12 uker og håper på å få en fosterlyd snart så jeg vet at det er liv. Da kan jeg vel sakte men sikkert begynne å bevege meg litt mer. Så snart jeg får tilbake energien... er fullstendig tom og sover mye.

Svømme kan jeg ikke selv om jeg gjerne vil. Får sopp i underlivet. Dette begynte etter jeg fikk barn for snart 3 år siden.... det skal ikke være enkelt:)

alice

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...