Gå til innhold

Jeg trenger råd for hva jeg skal bli! Frisør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

for 2,5 år siden var jeg hos yrkesveileder og vi prøvde å finne ut av hva jeg skulle bli. Vi fant ut av at jeg var ikke helt typen til å sette meg på skolebenken for en lang periode, men heller en kort utdanning innenfor noe som interesserte meg. Jeg hoppet derfor på 1 årig reiselivsutdanning...sukk..og det er umulig å få jobb! Noe så bortkasta! Ikke interesserer det meg voldsomt heller, så der gjorde jeg noe dumt..men men.

Men jeg må snart ut i arbeidslivet for permen er over snart, og da lurer jeg på hva jeg skal gjøre...jeg vil BLI noe, ikke bare søke på en jobb som hvem som helst kunne fått.

Noe som lokker litt, er frisøryrket. Det ligger i tillegg en frisørskole her i byen, så jeg hadde sluppet å flytte. Men er det noen frisører her som kan komme med positive og negative sider ved yrket? Hvordan er lønn? Hva kreves av fysikk, man må jo kunne stå veldig lenge? Det eneste jeg har litt problemer med er å ta på gamle mennesker, men det blir vel en vanesak å grafse i håret på fremmede mennesker vil jeg tro?:)

Får man fagbrev ved hair artist skolen? Er den utdanningen like fullverdig og mye verdt som en annen frisørutdanning?

Fortsetter under...

Skrevet

hei. Nikita tar i mot "vanlige folk" og lærer opp de. men det tar lang tid før man får fagbrev. for 6 år siden så var det 6 ukers skole og 4 års jobb eller noe. men man får bedre og bedre betalt etter vært.

lønn tror jeg kommer veldig an på hvor man jobber. søsteren min har tjent veldig bra i noen salonger og helt ok i andre.

frisøryket er et yrke veldig få blir gamle i og jeg har til gode og møte noen som har drevet med detter over en lengere tid som fremdeles finner det givende. det krever en del av ryggen din.

Skrevet

...hender og fingre. Yrket er nok ikke noe for deg hvis du er plaget med tendenser til smerter i ledd eller er allergisk.

Skrevet

ok.

Er det andre yrker dere kan anbefalle, med kort tid på skolebenken? jeg er interessert i dyr, reising, klær, og er utadvendt, effektiv og en typisk ledertype.

Skrevet

daglig leder i en butikk?

det er vedig intresangt og om du er utadvent og ledertype så jobber du deg raskt oppover.

det krever jo lite av skolebenk ting, men mye av egenisatts og interesse

Skrevet

hm..ja har tenkt tanken. ser også nå at de søker etter ass. butikksjef i B-young her, men jeg har jo null erfaring fra klesbutikk! Men...er redd jeg ikke føler at jeg er "til noe nytte" av å jobbe i en butikk lissom..da hadde jeg ikke trengt skolebenken eller noenting...ikke misforstå meg, men jeg vil føle at jeg har en jobb som jeg har jobbet litt for å få! Men butikksjef/daglig leder er jo litt "sjef" det da:) Hva ca. tjener en i en slik stilling kontra vanlig ansatt?

Annonse

Skrevet

Å være frisør er morsomt, kreativt, sosialt, spennende.

Lønnen er jo ikke akkurat noe å skryte av, du blir ikke rik akkurat:)

Og det tar som regel noen år å opparbeide deg en kundekrets så du tjener greit.. Er veldig lurt å trene når man er frisør, jeg får store problemer med ryggen om ikke. Å klippe gamle mennesker kan du nok ikke komme utenom, kan ikke være så kresen når det gjelder det..

Man får ikke fagbrev så lett nei.. om du tar privatskole, gjelder det som 6 mnd. Du må ha 4 år tilsammen før fagprøven, så du må derfor jobbe i 3.5 år som lærling i bedrift. Om ikke du får godtatt andre skoleår tidligere. I tillegg tror jeg det er nye regler, så om du ikke har alle almennfag du må ta under offentlig frisørutdanning, så må du ta de som privatist under lærlingtiden, inkl.eksamener.

Ja den er vel like fullverdig, det er bare det at du må være lærling mye lengre, og det koster flesk..

Skrevet

ja, det er sant. Lærlinglønn hva ligger den på ca? jeg har studiekompetanse fra allmennfaglig linje på vgs..

Skrevet

Avdelingsleder i butikk er ikke så verst det heller i alle fall ikke i den typen butikk jeg er (interiørvarehus). Du får være med på "alt"; innkjøp, fakturagodkjenning, timelister, messer, reising, kundebehandling, reklamasjoner, vareutpakking, leverandørevaluering osv. Selvsagt litt dritt også med kjedelige arbeidstider (ikke alltid man kan "skrive seg ut av" timelistene og gå hjem 4, men samtidig har man langhelg og korte dager når man slutter tidlig). Jeg har ikke noe utdannelse som er relevant, men jobba meg opp. Lønna mi ligger nå (etter et etterlengtet lønnshopp) nesten 50kr timen over hva de fleste på min avdeling tjener. Men da er overtid inkl (når jeg har regnet på hva jeg faktisk har jobbet siste halvåret så tjener jeg fortsatt på fastlønna mi).

Skrevet

om jeg skulle valgt et yrke uten utdanning hadde det helt klart vært butikk, ikke en liten klesbutikk, men noe litt mere hektisk, for jeg liker travel verdag.

det som er fint er at du kan jobbe deg oppover. om du får jobb som daglig leder så kan du etter vært kjøpe en egen butikk og drive selv innen samme kjede. da kan du tjene veldig godt.

og ta noen år skole kan "alle", og jobbe seg opp krever at du viser hvem du er og hva du står for.

jeg har selv jobbet som asisterende daglig leder. på forskjellige steder, det er veldig gøy og veldig lærerikt. jeg savner det ofte! men du må kunne lede folk og få dem til og bli bedre. det er veldig givende. spesielt om du lærer opp ungdom. de kan formes til små jobb-perler om man gjør det riktig

Skrevet

lærliglønn varierer veldig, fordi du får provisjon av det du gjør. derfor begyner du dårlig og etter vært som du blir god, får faste kunder osv så tjener du bedre.

Skrevet

det er så begrenset av ledige stillinger i fylket jeg bor...det er sjeldent det er noe interessant av ledig jobb ute og går. Men butikksjef/daglig leder er definitivt noe som kunne vært intr. Men da er reiselivskoordinator-utdannelsen min totalt wasted føler jeg...uff..det var masse bortkasta penger i studielån det :/ Jeg er interessert i en mer eller mindre 8-16 jobb, pga av sønnen min og at sambo jobber 14 dager vekk hver mnd. Lurer på om jeg skal trykke opp noen generelle søknader og levere rundt jeg... barnebutikk er også noe som kunne vært intr synes jeg. Men så er det jo igjen at "hvem som helst" kunne jobbet der igjen da.. Uff, skulle ønske jeg kunne gått tilbake til da jeg var 19 og akkurat ferdig på vgs! Kunne valgt på nytt..

Skrevet

du har jo ikke noen ting nå, så om du begyner i butikk som "vanlig ansatt" og jobber deg oppover i noen år så er vel det mer gunstig en og sitte på skolebenken og ta opp mer studier til et yrke du ikke vet om du vil ha.

men du må jo finne ut hva du vil. det er jo hele poenget. men frisør jobber som utelukkende er fra 8-16 tviler jeg på at du finner. folk klipper seg ikke når de er på jobb...

hva med noe kommunalt. det er ofte gode på 8-16

Annonse

Skrevet

du skriver du liker dyr, hva med hunder?

Jeg begynner hundemassør kurs nå til høsten, og det gleder jeg meg masse til.

Bruker jo hendene en del, men man lærer jo teknikker for ikke å bli så fort sliten.

Da kan man jo evt starte eget firma, og jobbe så mye man orker og vil.

Skrevet

hundemassør...hm... er det noe marked for det på en liten plass som telemark da? Da må man starte opp eget da..

jeg har også stor lidenskap for babyer, gravide og nyfødte, og har vært inne på tanken å bli barnepleier på barsel, men hørt at dette er et utdøende yrke. Men hvem tar over jobben for de da?

Skrevet

spørs jo hvor i telemark du bor da men.

Må ikke starte opp for deg selv. Er mange veterinærkontorer som ansetter massører med tanke på rehablitering av hunder som f.eks har operert.

Markedet begynner å bli ganske stort nå, fordi folk vet å sette mer pris på dyrene sine.

Ikke bare pga sykdom, men også pga velvære... :)

Tenk deg så deilig det må være for en jakthund og å massasje etter å ha løpt i skogen i lere uker. Eller bare for en vanlig familiehund som er litt sliten. Jeg vet selv hvor godt jeg synes massasje er, så dyrene likere det nok like mye...

så kan du jo tilby flere tjenester i samme slengen f.eks.

Jeg tenkte litt på massør, kjøre hjem til folk når de er på jobb, gå turer, klippe klør, stelle pels, kose litt, sosialisering og litt massasje or å slappe av.

det er utrolig hva folk er villige til å betale idag for dyrs velvære... :)

Skrevet

Bor i skien. Jeg er bare redd for at det blir til at jeg sitter med enda en utdanning jeg ikke får brukt..men ja, jeg vet at man vet ikke før man har prøvd :P men dette blir vel mer en ettermiddagsjobb, for folk er jo på jobb på dagen.

Skrevet

det er bare å sette opp timelister det.

Mange som jobber kveld også, og kun kan levere på dagtid.

Men som sagt et alternativ er jo å tilby kunder å kjøre hjem til dem, og hente hunden og gå en tur, for deretter å gi massasje i hundens eget miljø... :)

Og skien er jo en "stor" by det. og ikke langt til porsgrunn heller.

8 treff på veterinærer i skien og porsgrunn :)

Jeg tror ihvertfall et yrke knyttet til dyr gir mer enn yrker knyttet mot mennesker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...