Gå til innhold

hvordan går det med barn født mellom uke 36-38, noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er lungene modne.. vil alle være som født med termin etter fullgåtte 36 uker? bare noe mindre.. lurer veldig, takk for svar.

Fortsetter under...

Skrevet

min nevø er født ca 4uker før tiden.

Han greide seg selv etter fødselen. Han hadde noen premature trekk, men det var alt. Var 3kg da han ble født, og nå er han 8mnd og bruker str 80 i klær!! Så en stor plugg til tross for han er født nesten 1 mnd før tiden :)

Termiene sise å være 3 uker før og etter termindatoen. Så fra uke 37 så betegnes de ikke som prematur.

Skrevet

det kan knapt kalles prematur, venninna mi fødte 4 uker for tidlig - veide 3 kg - dro hjem fra sykehuset etter 2 dager - ingen fysiske problemer i det hele tatt. han er 12 år og frisk som en fisk nå

Skrevet

Sønnen min er født litt over 4 uker før termin. Han lå på intensiven i tre uker etter fødselen, de første døgnene i respirator, deretter med annen pustehjelp. Han ble sondematet den første tiden og slet med en hjerneblødning og luftveisinfeksjoner. Etter 9 dager var han ikke lenger kritisk. Han var stor, 3200 gram og 50 cm.

Stort sett går det veldig bra med de som er født i uke 36 eller senere, men noen får komplikasjoner. Idag sliter han med hyperaktivitet, hyppige luftveisinfeksjoner og noe utagering, men er ellers frisk. Mentalt utvikler han seg som sine jevnaldrende.

Skrevet

Minstemann ble født i 37.uke pga igangsetting (sv.forgiftning),og jeg vet ikke om det har noen betydning at han har dårlig syn og er ENORMT hyper. Sover veldig dårlig på natta, og har alltid gjort det. Sov ikke ei hel natt før han var nesten 2,5 år.

Skrevet

Minstemann hos meg ble tatt med keisersnitt etter 34 uker. Bortsett fra et døgn i lyskasse pga gulsott, så var han så frisk og fin atte:) Ingen respirator eller noe sånt. Han var 45 cm lang, og veide 2630g. Litt mindre enn hu eldste som kom 11 dager etter termin, hu var 55 cm og 4400 gram...Regner med at minstemann hadde blitt like stor hvis han hadde fått bli i magen i nesten to uker over terminhan også:) Har ingen "senskder" heller, ikke hyper eller noe. Det første året var han litt mindre enn jevnaldrende, men nå er han lengre enn de fleste på sin alder...

Annonse

Skrevet

Hææ??

Født 4 uker før tida å barnet veier mer enn 3 kg??

Heldige da igrunn:)

Jeg fødte i uke 37+5, og babyen veide bare 2300 gram, noe som gjor at han ble annsett som prematur, ikke grunnet at han var litt før tiden, men fordi han var så liten..

Uansett gikk det veldig bra med han, klarte alt fint helt selv, reste hjem fra sykehuset etter 3 dager.

Hadde mye gulsott når han ble født så lå i lys i 1,5 døgn.. Fikk også kolikk senere, men vet ikke om det har noe sammenheng..

Skrevet

Min datter ble født i uke 36+2 og hadde ingen problemer. 2780 gram og 46 cm. Lå aldri i kuvøse. Men jeg hadde truende for tidlig fødsel i uke 26 og fikk 2 lungemodningssprøyter fordi legene mente de måtte ta keisersnitt, men så roet riene seg og hun fikk bli inne i magen litt lenger. Hun fikk kolikk da hun var 1.5 uker gammel og det varte helt til hun var 6 mnd. Hun var ganske liten lenge, var 5 år før hun nådde gjennomsnitt størrelse. I dag er hun en helt normal snart 7-åring.

Skrevet

gutten min ble satt i gang da jeg var 38, ingen problemer. veide 3196

Skrevet

Jepp. 3200 gram :) Jeg hadde svangerskapsdiabetes og gikk til jevnlige kontroller for å følge med på veksten hans. Jeg tok insulin, og babyer hvor mor har diabetes kan fort bli veldig store. Da diabetesen ble oppdaget lå han an til å bli over 5 kilo. Med insulin og en nazistreng diett kom han ut 4 uker for tidlig og bare 3200 gram. Flink jeg ;)

Grunnen til at han kom for tidlig var svangerskapsforgiftning. Ble satt igang, og det endte med hastesnitt.

Skrevet

takk for mange svar! håper det går bra med alles små :)

godt å høre at det stort sett går helt fint..

Skrevet

min nevø ble født 36+1, veide 2500gram. han spiste godt med en gang, tok flaske uten problemer til vår alles lettelse! Hadde bilyd på hjertet, men den forsvant etterhvert (er ganske vanlig på premature, ikke farlig vanligvis)

Han har vokst seg stor og sterk, er 9 måneder nå og ser ikke ut til å ha tatt noe skade av en litt uheldig og brå start på livet.

Tenker ikke på han som prematur baby.

Skrevet

Fødte 37+1 og da fikk jeg ei jente på 4045 gr!! :-D Det gikk helt greit det,de sa ikke noe på det..

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...