Gå til innhold

Hvordan finne roen og sovne uten pupp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jenta vår er 5 måneder, og har blitt stadig vanskeligere å legge, både på dag og på kveld. Det begynte først å bli vanskelig å legge henne på dagen. Det endte opp med skrik og skrik, og til slutt var det eneste som hjalp å gi henne pupp, da sovner hun ved puppen. Men, dette fungerer kun dersom hun er blitt helt utslitt, gir jeg pupp tidligere sovner hun ikke, og da må vi på med en ny økt, helt til vi må ty til puppen igjen.

Jeg føler jeg har prøvd alt mulig... å legge henne ved første tretthetssignal (gjesp, gniing i øynene), eller først når hun blir sutrete, men vi ender alltid opp med at hun begynner å skrike. Er hun ikke overtrøtt og vi legger henne pludrer hun i vogna til hun blir overtrøtt, og da begynner skrikingen likevel, og er vi like langt.

Jeg har prøvd å sitte ved henne, slik at hun ser meg, jeg har prøvd høytlesning, jeg har prøvd å holde hånda hennes, jeg har prøvd å holde hånda på magen hennes, og jeg har prøvd skrikekur (men det lengste jeg holdt ut var 12 minutter, da måtte jeg ta henne opp).

Da dette begynte for en måneds tid siden, begynte jeg å gå runder med henne ute, og da sovnet hun etterhvert, noen ganger uten skrik, andre ganger med skrik, men etterhvert hjalp ikke det lenger heller. Hun finner rett og slett ikke roen alene.

Nå har det blitt påvist at hun har KISS, og hun har nettopp hatt første behandling, men jeg er usikker på om det er årsaken til dette, eller om hun ville ha hatt det uansett. Det som er sikkert er at hun kaver veldig med armer og ben, så da er det jo ikke så rart at hun ikke finner roen. Jeg har en gang prøvd "reiving" (å tylle henne stramt inn i et teppe), men da ble skrikingen bare verre, og jeg fikk helt vondt av å holde henne slik, så jeg gjorde ikke det flere ganger. Jeg har også prøvd å tylle henne løst inn i et teppe, men slik som hun kaver er hun raskt løs fra det.

Er det noen som har råd å gi?

Jeg har igjen begynt å bli sår på brystvortene, noe jeg ikke har vært siden nyfødtperioden, og så hadde det vært greit om hun kunne legges uten at jeg er tilstede. Hun kan også til tider være urolig ved puppen også, og da hjelper ikke det heller (det hendte en gang igår).

Til nå har jeg ikke vært borte fra henne, men det vil komme tider jeg må være borte når hun skal ha seg en dupp på dagen eller når hun skal legges på kvelden.

Tusen takk for innspill!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skulle gjerne gitt deg noen råd. Men sliter med å få lille tulla til å finne roen selv om dagen. Mi tulle er 5 og en halv måned. Veldig sjelden hun sovner uten gråt eller sutring. Tror kanskje hun trenger å sutre litt for å sovne, men syns det er helt forferdelig å høre på. Vi driver å jobber med dette om dagen, hvor grensa skal gå før vi tar henne opp. For som oftest blir hun bare enda mer sint etter vi har tatt henne opp. Også er det jo viktig å være litt konsekvent også synes jeg, slik at hun ikke blir forvirra.. Akkurat som hun blir irritert og tenker at ta meg opp igjen da!!!! Vi føler oss veldig sikre på at det vi klarer å skille på trøtt gråt og annen gråt, men alikevel så vondt å høre på... vi har latt henne ligge i vugga mens hun gråter en god stund, føler vi ikke har noe valg... hun trenger jo å sove

Vi sitter alltid inne hos henne for at hun ikke skal bli redd. Men det rådes veldig forskjellig om dette. noen sier jo at det er bedre å gå ut av rommet slik at babyen ikke skal bli frustrert over at mamma eller pappa sitter der, men ikke opp. Noen som har noen tanker om dette?

Vi har byssa mye på henne men det har slutta å virke ofte og, så tenker vel vi er der hvor bare må finne en måte og lære henne å sovne selv... Også for å kunne klare å sovne selv igjen ved oppvåkninger. Disse små har jo korte søvn faser og trenger å sove litt mer enn halv time... Sliter med korte lurer på dagen. Hvordan er det med soving på dagen og jenta di?

Men for å ikke bare være negativ så har vi fått det til å funke en del ganger, så kan oppsummere det vi gjør som jeg tenker kan ha noe for seg:)

I dag sovna tulla uten gråt, det var så deilig:):) Vi la henne etter hun hadde slutta å gire. Hun pleier å bli grinete etter et par timer så lander hun på en måte igjen.. så tror kanskje det kan være lurt å legge henne enten før hun har blitt ordentlig trøtt eller etter hun har kava litt fra seg.. bare en teori, men jeg har ikke prøvd den ut ordentlig enda.. Hva tror du???

Vi har et veldig fast kveldsritualet og legger henne kl sju pluss/minus en halv time hver dag. Da sove hun alt fra 11-13 t. Med 2-3 måltider.. (Orker ikke begynne å kutte natt puppen før jeg har fått litt mer greie på sovinga... ) Det virker som hun skjønner at det er natt for hun legger seg til å sove etter en stund. Og sover stort sett da til elleve tolv. Vi har brukt en metode hvor vi sier samme setning til henne hver gang hun skal sove. med samme tonefall, virker som hun forstår tegninga. For noen ganger skriker hun bare vi sier den.. Andre ganger legger hun seg til å sove. Videre pleier vi også å si hysjjjjjjjjj sjjj, mens hun gråter så hun skal forstå at det er natt og hun trenger ikke gråte nå, nå er det soving som gjelder. Tror hun forstår hva hysj sjjj signaliserer og. Dette er en metode som karin naphaug har laget, hvis du har hørt om henne.

Vi har også gitt henne en kosebamse som hun bare får når hun skal sove, denne koser hun alltid med og forbinder nok med søvn. Hun holder rundt den i søvne også:)

På dagen sliter vi egentlig mer enn ved natt leggingen. så dette tyder vel på at rutinene om kvelden har noe for seg.. :) Jeg har begynt å gå tur i bæresæle for å legge henne ned når jeg ser hun er trøtt. Da har jeg fått byssa henne til ro. pleier å greit å legge henne i vognen for å sove da. Hun sutrer da bare et par min før hun sovner. Dette er jo noe pappaene eller andre kan gjøre og:)

Men som du ser jobber vi en del med søvnen vi og, så ikke så mange klare råd og gi deg. Håper du får svar som kan gi noen gode tips til meg og:)

Noen tanker du har om hva vi kan gjøre anderledes???

Skrevet

Ja, som du kanskje skjønte fra innlegget mitt jobber vi også med å finne ut hva som kan fungere. Litt godt å se at vi ikke er alene :-)

Som du sier, så trenger hun jo å sove, og derfor sliter vi jo med det. Vi sliter også mest om dagen faktisk, men det har forverret seg om kvelden sammenlignet med hvordan det var før.

Vi har også et veldig fast kveldsrituale, hvor vi begynte rundt 7-tiden, og hun ble lagt i 19:30 - 20-tiden. Vi har nettopp prøvd å starte en time tidligere, men det var perioden da det bare ble vanskeligere, så i forigårs gikk vi tilbake til den gamle leggetiden, og det har vært mindre vanskelig å legge henne da - men om det var tilfeldig vet jeg ikke. Idag ble det egentlig for sent, for vi var ute og handlet og glemte tiden litt. Så, vi var ikke hjemme før 19:30, og da hadde hun sovnet i bilen (DET er som oftest ikke noe problem), MEN, det gjør at det idag ikke er lett å legge henne (sambo holder på med det nå, og jeg hører i babycallen at hun skriker). Igår derimot gikk det som en lek, da var hun så utslitt at hun sovnet på skulderen til pappa etter maten, og det var bare å gå opp og legge henne. (Pappa glad for han skulle se EM finalen :-) )

Men, når hun først sovner på kvelden sover hun helt til morgenen, eller gjorde får jeg vel si, for den siste uka har hun våknet i 4-tiden, og de siste to nettene har jeg gitt henne pupp da. Hun har da sovnet med én gang etterpå, heldigvis, så jeg håper ihvertfall at det ikke vil forverre seg.

Vårt nattrituale er ganske langt, hvor hun først får utfolde seg litt naken på et stort håndkle på badegulvet (der har hun snudd seg fra rygg til mage og sist også fra mage til rygg :-) ) , for så å bli badet. Så får hun pupp og etterpå litt mer mm/mme fra pappa i flaske. Så tar pappa henne med opp, og jeg blir med og gir henne nattasusser, og stryker henne litt over pannen og sier natta. Pappa blir da inne hos henne til hun sovner (om ikke det tar FOR lang tid da, da kommer jeg og tar over/hjelper til).

Jeg har prøvd å gi sutteklut og bamse, men det virker ikke som hun bryr seg om det. Før brukte hun totten for å sovne inn, men nå er hun rett og slett for urolig/kavete til at hun finner roen med den, og hun liker ikke smokken, dessverre.

Men, som du ser så er en av oss også inne hos henne til hun sover, men er hun rolig (før hun begynner å sutre og skrike pludrer hun ofte en stund), da ligger vi på vår egen seng og leser mens vi venter, så vi sitter ikke hele tiden over henne.

Men, over til dagen. Etter at jeg skrev innlegget har vi fått henne til å sovne uten pupp, og det har alltid vært ved å bære henne. Det er ganske slitsomt, for det har tatt opptil 3 kvarter, men jeg synes nå det er bedre enn 1 time av og på med skriking.

Når hun sovner på dagen er jeg heldig om hun sover mer enn tre kvarter om gangen, men noen ganger sover hun et par timer om gangen. Men, jeg har oppdaget at dersom hun våkner etter bare en halvtime - time, og jeg er raskt tilstede ved vogna, før hun har våknet skikkelig, da kan jeg roe henne på nytt ved å vugge forsiktig på vogna og gi henne smokken (ja, DA funker smokken noen ganger). Så, det er et tips... De gangene det går, sover hun ofte en time til (det går ca halvparten av gangene).

(nå kom forresten sambo ned, hun har endelig sovnet - etter bæring, og prøvelegging, bæring og legging...)

Jeg har ikke prøvd med hysjjjj, men med ssssåssssåssså, og litt zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz, og det siste fungerer best. Da roer hun seg oftere. Skal prøve hysjjj neste gang :-) Har hørt om Karin Naphaug ja.

Vi har også prøvd med hvite lyder (elektrisk tannbørste), og det fungerer noen ganger - men det gikk bedre før.

Hva slags bæresele har du brukt. Jeg har brukt armene mine, og BabyBjørn (med ryggstøtte), men har faktisk bestilt MeiTai, for jeg tror at jeg må prøve å satse mer på bæring. Idag tok jeg motet til meg og bestemte meg for å prøve en trilletur. Jeg startet turen før hun var for trøtt, for da begynner hun ikke å skrike når jeg legger henne i vogna. Jeg håpet jo at hun bare skulle dysses i søvn, men dengang ei, etter en halvtimes tid med pludring og masse smiling begynte sutringen som etterhvert gikk over til skikkelig skriking. Jeg gikk et stykke før jeg tok henne opp, og satte henne i BabyBjørnen med hodet vendt mot meg. Slik gikk vi en god stund (kanskje en snau halvtime), men hun sovnet ikke, men hun skrek heller ikke, og ble stadig roligere. Så stoppet jeg opp, og pratet rolig med henne og la henne i vogna igjen. Hun begynte ikke å skrike med én gang, men etter en stund begynte det igjen, men da tok det ikke mer en maks et par hundre meter før hun sovnet. Jeg var ganske sliten etter turen, men jeg fikk meg en tur allikevel, og den var egentlig ikke så verst heller..men, gleder meg til å ha bedre bæretøy.

Vel, dette ble langt, men det er fint å dele erfaringer synes jeg. Jeg kommer til å prøve mer med bæring tenker jeg. Kanskje prøve å ta henne opp ved første tretthetstegn, og gå litt med henne da, og etterpå se om hun kan sovne i vogna. Vel, det er planen for imorgen om jeg får muligheten (har 5 månederskontroll imorgen med vaksinering, så det er jo noe nytt i seg selv.

Kom gjerne med innspill, ideéer, gjerne andre også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...