Guttemamma75 Skrevet 28. juni 2008 #1 Skrevet 28. juni 2008 I natt er første natten hjemme fra sykehuset og livet er IKKE greit får en si.. Gutten min ble født på mandag med hastesnitt og har egentlig sugd veldig bra siden fødselen, men jeg må bruke brystskjold fordi han får ikke tak på puppene mine pga inntrukne brystvorter.. Dette har forsåvidt fungert men ettersom melken var treg med å komme i gang fikk han litt mme på sykehuset pga at han var sååå sulten og misfornøyd uansett hvor mye pupp han fikk.. I går begynte melken og komme og jeg reiste hjem.. Men vel hjemme har det gått rett vest.. Det begynte bra med at han ammet og var vel fornøyd, men utover kvelden ble han svært urolig og misfornøyd til tross for til sammen 1 times amming på begge puppene.. Ga han litt tillegg som de hadde anbefalt på sykehuset (bare inntil melken kom skikkelig i gang) - og ga han dette på flaske. Spurte om dette på sykehuset og de mente dette ikke ville være noe problem ettersom han jo allerede får "plastpupp" av meg likevel.. I 24 tiden var det tid for amming igjen men da var det bom stopp.. Han var sååååå ivrig og sulten men fikk han ikke til å ta puppen - han skrek og skrek og skrek seg blå rundt munnen og jeg gråt.. Det er ubeskrivelig grusomt å se dette lille vesenet som man knapt har lært å kjenne streve slik.. Nå hjelper det jo ikke akkurat på at jeg nok er litt hormonell og har smerter i operasjonssåret samt det jeg mistenker er begynnende senebetennelser i begge håndledd - men jeg taklet det slett ikke.. Ble helt fortvilet der jeg satt og gråt like mye som ham og endte opp med å gi mme til ham... Samme nå kl 04.00 - gutten skriker for full hals og er sulten men virrer rundt og klarer ikke/vil ikke ta puppen.. Tar et eller to drag og slipper taket.. Føler jeg må "presse han" til å ta puppen og han stritter i mot med alle krefter.. Nå er jeg en av de som mener at morsmelk er best, men mme er også helt flott - det viktigste er jo at barnet får mat!!! Men, skulle jo så gjerne fått til dette med ammingen da.. Har kjøpt pumpe og skal prøve den i morgen slik at jeg ihvertfall har mm å gi på flaske istedet om det skulle være behov.. Så er spørsmålet - har jeg ødelagt alt ved å gi ham mat på flaske?? Ødelegger jeg nakken hans ved å "presse" ham mot brystet?? Kan det være at det som mangler er å få melkeproduksjonen min skikkelig i gang?? (slik at det lettere kommer melk med en gang når han begynner å suge på skjoldet) Takker for alle innspill og råd fra dere andre erfarne mammaer...
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2008 #2 Skrevet 28. juni 2008 Hei hei! Det høres ikke ut som du har det greit nei! Jeg har selv vært fortvilet over amming mange ganger, særlig i begynnelsen, og har med begge mine barn hatt det tøffest rett etter jeg har kommet hjem. Tror ikke du er alene om det. Men skjønner godt at du er fortvilet! Jeg tror ikke du bør presse babyen mot brystet, har hørt at det ikke er bra. Og hvis du er redd for at han ikke tar brystet pga. flaske kan du jo gi tillegget med en kopp(kan kjøpe slike på apoteket) eller med en sånn medisin sprøyte. Min melkeproduksjon brukte ihvertfall to uker på å komme i gang så det er ikke sikkert du er skikkelig i gang. Er også vanlig å ha mindre melk på kvelden, tror det finnes en artikkel om dette på babyverden sidene. Og det kan jo kanskje være at det er magevondt som gjør at han er så urolig ved puppen, slik som du beskriver det er min sønn når han har vondt, tar tak, suger litt, slipper og gråter..er helt fortvilet. Men dette blir bare mine tanker om det du skriver MEN det som er viktigst er at du må søke hjelp! Enten ringe på barsel (det kan du jo gjøre to uker etter du har kommet hjem), ta kontakt med ammepoliklinikk, helsesøster eller ammehjelpen. Jeg vil anbefale ammehjelpen! Har fått mest hjelp der synes jeg! Det er så viktig at du får tidlig og riktig hjelp! Så går det nok bedre! Masse trøst og lykke til!
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2008 #3 Skrevet 28. juni 2008 Ikke press ham mot brystet. Det tror jeg var en av grunnene til at min gutt ble hysterisk hver gang jeg prøvde å legge ham til...De gjorde nemlig dette på sykehuset, han slo tungen oppi gangen og ville ikke ta riktig tak, da presset de ha på puppen og det kan faktisk føre til at de får die angst.. vi måtte til slutt gi opp (etter 6 uker) fordi han ikke vil suge riktig og ble hysterisk hver gang vi prøvde.
fjollefrua Skrevet 29. juni 2008 #5 Skrevet 29. juni 2008 det kan jo også være at det ikke er noe utdrivningsreleks, fordi du er litt stresset pga dette. slik er det for meg fortsatt. skriker ungen, blir jeg stresset fordi jeg vil stoppe gråten fort... prøv å gi litt mme fra kopp eller flaske først for deretter å legge han til puppen. masser gjerne brystet først (ikke brystknoppen) slik at du ser melken renne før du legger han til. håper det ordner seg for deg.
Expat Skrevet 29. juni 2008 #6 Skrevet 29. juni 2008 Hei! JEg vil anbefale at du kontakter ammepoliklinikk eller ammehjelper (se ammehjelpen.no) for litt assistanse. Pumpen kan være veldig fin. Ta bort flasker, gi med kopp. Barsel har tulla med det der. Ikke press nakken hans, det kan faktisk være grunnen at han ikke tar brystet, han har fått en kink i nakken. Og sist men ikke minst, det er BRA for melka om du lar alle potensielle tårer strømme, er du emosjonell og stressa så grin alt du fikser det er bare bra.
Gjest Skrevet 29. juni 2008 #7 Skrevet 29. juni 2008 Hs viste meg den perfekte måten for meg å legge han til. Reis til ammeklinikk el. helsesøster å få hjelp i morgen er mitt råd. Manuell pumpe kan være tung å bruke om du har senebetennelse, anbefaler deg elektrisk om du pumper mye - men som sagt, få hjelp til ammeteknikk så vil du nok ik trenge å pumpen særig lenge Jeg hadde også mye problemer i begynnelsen (http://www.dinbaby.com/forum/thread/138047439), så vet litt om hvordan du har det..! Selv gikk jeg gråtende til helsestasjonen 1. gang, og da jeg gikk derifra gråt jeg av glede! Det er ikke mye som skal til alltid. Vil bare si at du ikke må gi opp! Stå på, finn hjelp og krev hjelp med en gang! )
Stella82&lilleprinsen08 Skrevet 30. juni 2008 #8 Skrevet 30. juni 2008 Hei, tenkte på om du evt kan prøve å legge til litt tidligere enn når han gråter? dette hjalp oss mye. Vi slet i begynnelsen, å sliter fortsatt med altfor lite melk, men heldigvis er prinsen villig på å suge nå. vi måtte begynne med tillegg på sykhuset, fordi han gikk ned for mye. Det som hjalp oss var å legge han til litt før han begynte å gråte, for da ble vo ofte stressa bagge to, han ble krakilsk å spente seg som en annen banan. Se etter tidligere tegn på sult. Tar baby hender til munnen? vrir hode fra side til side, tar ut tunga osv, da kan du kanskje lykkes med å legge til før baby blir for sulten. Det hjalp også oss, å håndmelke ut bitte lit å gi på kopp først, slik at den verste sulten ble stilt liksom. Håper dette kan hjelpe. Ønsker deg masse lykke til, å håper du holder ut litt til:-)
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #9 Skrevet 30. juni 2008 Hva med å gi litt pumpet melk på kopp først så babyen ikke er så inmari sulten? Vi måtte bruke kopp i starten fordi mor var for syk og babyen for svak til å ammes. Så var det pupp og kopp til hvert måltid, deretter pupp og flaske til hvert måltid. For å avvenne flaske var det pupp og kopp en stund og etter 2,5 mnd er det bare litt flaske på kvelden av og til. Lykke til! (Bruk av kopp er for at sugeteknikken ikke skal forringes)
Guttemamma75 Skrevet 30. juni 2008 Forfatter #10 Skrevet 30. juni 2008 HI her!! Tusen takk for mange gode svar!! Heldigvis går ting litt bedre nå..Var veldig fortvilet den natten jeg skrev det innlegget og var nok sterkt påvirket av barseltårer så heldigvis er jeg mer "normal" nå.. Prøver å få lagt han til så fort som mulig på natten, men det er ikke lett når man sliter med å komme ut av senga pga keisersnitt sår, smerter i bekken og vondt i håndleddene.. I tillegg er det litt styrete med brystskjoldet, men det går bedre og bedre.. Når han bare tar brystet suger han veldig godt så tror ikke han blir forvirret av flasken.. Hovedproblemet nå virker egentlig å være at han ikke blir fornøyd når jeg ammer han, bruker opptil 45 min på ett bryst og gir alltid begge bryst så totalt bruker jeg 1,5 t til å amme og det er nokså slitsomt midt på natten men, men.. Allikevel er han ikke fornøyd etterpå og jeg må gi ekstra pumpet mm eller mme (alt ettersom hva jeg har tilgjengelig). Blir laaaaaaange og alt for våkne netter for både han og meg, men håper jo at det skal "gå seg til".. Noen som har gode råd for å få opp melkeproduksjonen?? Legger han så ofte til som han vil og i tillegg pumper jeg meg 2-3 ganger i døgnet og minst en gang på natten.. Er det andre ting jeg kan gjøre?? Føler liksom at dette er den største utfordringen nå - å få nok melk til at han blir fornøyd..
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #11 Skrevet 30. juni 2008 Stå på og am i vei og plutselig har du mer enn nok melk! - og ellers kan du jo ta en titt på tråden om å øke melkeprod her på siden! Der er det masse tips! Jeg fikk beskjed at jeg ikke skulle amme mer enn 30 min på hvert bryst (for ikke å bli sår bl.a.) men legge han til så ofte som mulig, selv om det betydde hver time...Men det kan jo være at han ønsker nærhet også, at det er derfor han "drikker" (?) så sakte. Kanskje greit å finne en balanse mellom å la han få ligge og suge for nærhet og det å suge fordi han er tørst. Er han mer tørst enn at han ligger til hele tiden, så vil han kanskje begynne å suge mer effektivt etterhvert og tømme raskere og dermed blir raskere fornøyd. Jeg er ingen ekspert, men har selv vært der at han konstant satt med puppen i munnen! -men tror det er mer vanlig i begynnelsen enn det folk snakker om også. Sitter du på dib får du nok av "skryteinnlegg" og da er det lett å tenke at det er slik det er..! I en annen tråd har jeg kommet med følgende råd for å øke prod. : Selv virket det for meg å amme så ofte han ville drikke, om det så var hver time, hver andre time 24-7 (bare sett til side ALT annet), jeg drakk MYE vann og væske og så drakk jeg ammete 1-3 kopper hver dag, + hadde 3 ganger hos akupunktur! Pass også på å ikke bli stiv i nakken (få mannen din til å massere deg), strekk på deg slik at du har god blodsirkulasjon ned til brystet - dette påvirker visst produksjonen også! Lykke til! Link til å kjøpe ammete på nett: http://www.alexi.no/product_info.php?products_id=4658 - ellers så selger de på smart club og på apoteket også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå