Gå til innhold

hjelp- presset av arbeidsgiver!!

Anbefalte innlegg

har vært fullt sykemeldt noen uker pga bækken og kynnere. Sjefen ber meg om å være så snill å bli aktiv sykemeldt en uke pga ingen andre som kan.. Ellers er det skikkelig krise. Men jeg er fullt sykemeldt videre og legen har skrevet at jeg ikke er arbeidsfør til noe! Sjefen sier jeg trenger ikke gjøre noe særlig mye mer enn å bare være tilstede de dagene.. Prøver å overtale meg skikkelig og jeg føler meg veldig presset. Gruer meg veldig til å si at jeg ikke kan, men hadde jeg kunne vært aktiv sykemeldt så hadde jeg jo selvfølgelig vært d allerede. Og det er vel egentlig ikke aktivt heller hvis jeg er bundet til å være der de dagene? Kan ikke bare gå hjem hvis jeg ikke er i form for hvis jeg sier ja er det ingen som kan steppe inn for meg. Og hvis jeg er aktiv skal det vel uansett være en inne for meg, og jeg på topp? Jeg kan ikke være aktiv sykemeldt og ha hovedansvaret.. Uff.. Noen som vet hva jeg skal gjøre og si til sjefen?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138118785-hjelp-presset-av-arbeidsgiver/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke helt denne sjefen din. Aktiv sykemelding er jo til for at du skal prøve deg og se om det fungerer, og da skal det vel settes inn vikar for deg. Du skal lissom gå oppå ja.. Sjefen kan ikke kreve at du skal få aktiv sykmelding... synes det høres rart ut. hva jobber du med? Jeg syns du skal snakke med legen din og forklare situasjonen. Kjenner jeg bilr litt provosert på dine vegne. Har sliti litt selv med sykmelding og en sjef som har gitt uttrykk for at det ikke er greit..

• 2 måneder senere...

Det er faktisk ganske strenge regler for at NAV innvilger aktiv sykemelding... Selv om legen din skriver aktiv sykemelding må arbeidsgiver søke NAV i ettertid. (var snakk om dette nettopp på jobb da en på jobb er aktivt sykemeldt)

Det må også skrives avtale mellom deg og arbeidsgiver om hva du skal gjøre når du er på jobb. Du har ikke lov til å ha noen av dine vanlige arbeidsoppgaver. Og riktig som du sier, du skal være på "toppen" av de andre.

Din arbeidsgiver er kanskje ikke klar over dette? Alternativet er at du er friskemeldt i 1 uke før du blir sykemeldt igjen. Når du da blir sykemeldt må arbeidsgiver på nytt betale de første 15 dagene du er sykemeldt :-)

Kanskje han ikke er like masete da.... Kan være lettere å si dette enn at han er en IDIOT som i det hele tatt spør deg om dette. Han har faktisk ikke lov til dette.

Lykke til

• 1 måned senere...

Hei,

Enig i det de andre skriver her. I tillegg et tips på hva du kan si til arbeidsgiver:

Din lege vurderer din helsetilstand til å være totalt arbeidsufør, og hverken du eller arbeidsgiveren din har noe dere skal ha sagt i denne sammenhengen, det er legen som har gitt deg klar beskjed om å ikke være på jobb. Ja, selv om det er ingenting å gjøre, du er hundre prosent sykemeldt, ikke 98% eller 87%. Dette er altså ikke noe du kan gjøre noe med, desverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...