Gå til innhold

HAR virkelig arbeidsgiver krav på å vite hvorfor man er sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Gjest Sauen og dingsen

Dette har jeg alltid lurt på... Jeg ble for en tid siden sykemeldt pga psykiske problemer, utløst av en situasjon jeg IKKE ville diskutere med sjefen min. Jeg kunne selvfølgelig sagt - ja, jeg er sykemeldt pga posttraumatisk stresslidelse, men det fristet ikke særlig.

Har de rett på å vite det? Greit å vite...

Fortsetter under...

I første omgang, nei... Men går det så langt at NAV blir koblet inn, så e d jo greit at arb.giver får vite om det... Du kan velge da om du vil ha med en evnt. behandler på møte med arb.giver.

Jeg ble syk for noen år tilbake, og da valgte jeg selv å si fra til arb.giver med en gang.

Du sikter kanskje til den andre tråden jeg har lagt ut lengre nede, og i denne situasjonen velger jeg å si fra når jeg er klar for det. I første omgang er jeg nå bare sykemeldt denne helgen, og håper på å få ordnet mine usikkerheter til neste gang jeg skal på jobb (om 2 uker). Jeg har sagt til jobben at jeg er syk, og det har de rett å vite... Men hvorfor har de ikke rett å vite i første omgang.

Annonse

Gjest Sauen og dingsen

Ok, det var godt da=)

Har dog opplevd arbeidsgivere som spør hvor jeg er sjuk og hvorfor jeg ikke kan komme på jobb. syns det er ekkelt. Da jeg var sykemeldt pga psyken, måtte jeg dikte opp noe fysisk noe... Ville jo ikke si det som det var...

I en IA bedrift så har arbeidsgiver i hvertfall lov til å kartlegge funksjonsevne. Slik at om du ringer inn syk, så kan jeg spørre hva du kan gjøre på jobb.....

Er avd. leder og har nettopp vært på kurs med NAV. Men nå kommer det og nye regler fra høsten av når det gjelder sykemeldinger, slik at legen sykemelder ikke - han anbefaler sykemelding også er det opp til bedrift og arbeidstaker og se om en kan jobbe rundt problemet og unngå sykemelding.

'Eks. Foten er brukket på en servitør. Han kan fortsatt brette servietter, lime menyer, planlegge bordplassering, telle lager, orge vaktlister osv. Ergo kan han i følge NAV jobbe i en 40% stilling f. eks.

Arbeidsgiver har rett på å få vite arbeidsevnen din. Den enkleste måten å forklare det på er ofte å fortelle hvorfor man er sykmeldt.

Hvis jeg har forstuet ankelen for eksempel har arbeidsgiver rett på å få vite at jeg kan gjøre stillesittende kontorarbeid, snakke i telefonen osv, men han/hun har ikke krav på å få vite at ankelen er forstuet.

Gjest Sauen og dingsen

Men kan ikke dette bli misbrukt?

Hos min forrige arb.giver f.eks, som utnyttet meg til de grader... Var gravid og hadde bekkenløsning, hadde fysisk tungt arbeid (lagerarbeid) men ble nektet tilrettelegging. ble derfor sykemeldt. Hvis legen bare kan anbefale sykemelding vil det jo si at arbeidsgiver kan nekte, men allikevel ikke tilrettelegge? hvordan skal det da gripes tak i?

og er man da nødt til å opplyse om hva man kan og ikke kan? Si at man er svært deprimert og lider av angstanfall. Skal man da si til sjefen at ok, jeg kan sitte på kontoret og grine hele dagen? kan jo bli en ubehagelig samtale...

I praksis er det jo sån for korttidsfravær, men arbeidsgiver plikter så snart som mulig å legge arbeidet tilrette slik at den sykmeldte kn komme tilbake i jobb, helt eller delevis. For å kunne tilrettelegge må man jo vite hva som er problemet eller i det minste hva vedkommende faktisk kan gjøre.

Gjest Sauen og dingsen

Jaja, det er greit nok. Men i tilfeller der legen har skrevet på sykemeldingen at det er alvorlige medisinske grunner til at personen ikke kan jobbe (eller hva det nå er det står) så skal det vel heller ikke forsøkes tilrettelegging. Nå tenker jeg jo helst på ting man ikke vil sjefen skal vite. det være seg psykiske problemer, sykdom man ikke vil snakke om osv. hadde ikke hatt noe problem med å si til sjefen at jeg hadde brukket foten=)

Annonse

Jeg forstår at det er ting man ikke vil fortelle arbeidsgiver, men som arbeidstaker har man faktisk plikt til å fortelle det hvis man har en arbeidsevne. Mange ganger når man er syk så har man jo ikke det. Da er det jo greit. Ofte er det til og med det greieste for arbeidsgiver. Da slipper man i hvertfal en masse tilrettelegging som kan være ganske krevende, men noen ganger er det veldig lite som skal til for at man skal kunne gjøre ganske mye. Da er det jo bra at folk må si ifra slik at samfunnet slipper å bruke resurser (sykepenger) på folk som egentlig kunne vært i jobb og greid seg selv.

Gjest Sauen og dingsen

Helt enig der=) Håper bare ikke jeg kommer opp i den situasjonen igjen - det er ganske ubehagelig, og det finnes nok av arbeidsgivere som ikke fulgte med i timen når man snakket om taushetsplikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...