Gå til innhold

Er det en dårlig ide å planlegge baby i studietiden?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sånn økonomisk sett altså? Tenker på det at du blir jo ett eller to semester "forsinket" med utdannelsen, så egentlig mister du jo lønna du ville hatt i denne tiden. Var dette forståelig?

Hvis alt går på skinner både i svangerskap og når babyen er født, klarer man å fullføre som planlagt? Si du føder etter eksamen mai/juni, så har du sommeren å komme deg på. Også kan du begynne igjen til høsten. Men det forutsetter jo også at verken jeg eller baby har problemer. Og det ville gjerne vært noe naivt å gå ut fra.. ;-)

Hvor gammel må barnet være før det er forsvarlig å ta de med på forelesning?

Trenger noen gode poenger til mannen min, han tror ikke det er lurt å få baby før jeg er ferdig å studere :-)

Fortsetter under...

Jeg har termin nå i september og har planer om å studere også denne høsten.

Kommer jo selvfølgeli ann på hva du studerer og hvor mye obligatorisk oppmøte du har! Jeg studerer ved Høyskolen i vestfold. Sist år var det flere nybakte mødre med babyer på forelesningene. Var ikke noe problem for dem i allefall. De var ikke mange ukene gamle.

Jeg har ikke så mange forelseninger. 3 i uka, og lite obligatorisk så regner med at dette skal gå helt fint:0)

Er flink til å lese på egen hånd.

MEN en ting du burde tenke på er svangerskapet! Jeg har vært grisedårlig i lengre perioder under svangerskapet, og har derfor vært MYE borte fra skolen i år. Jeg valgte derfor å ikke gå opp til eksamen nå i vår. Ville nok blitt stryk! Så denne må jeg ta opp igjen neste år. Så selv om jeg skal studere med barn er jeg jo et år forsinket!

Takk for svar :-)

Jeg har ingen obligatoriske forelesninger, så da går det vel greit. Så lenge jeg er i form til å lese selv, pleier å være flink til det.

Men hvordan går det rundt økonomisk da? (Kanskje litt for personlig spm..?)

Fødselsstipend er ca 9000kr i mnd. Det er jo en del mer enn vanlig. I tillegg til dette har du jo krav på engangsstønad fra NAV på 33.000kr.

Så har du klart deg på kun lån og stipend før kommer du jo til å klare deg på det? Med barnebidrag blir jo det 4000kr mer per mnd. Engangsstøtten fra NAV dekker det du trenger av utstyr pluss litt til:0)

Jeg har vært i jobb ved siden av studiene. Så jeg har faktisk krav på BÅDE fødselsstipend OG foreldrepenger! Da får jeg ikke engangsstønadden.

ja da går du tbake t de 6000... æ får no i juli, å æ ville ikke valgt å gått på skole no ette fødselen selv om æ no får kansje over en måne hjemme ette fødslen.... men får man de 9000 viss man ikke tar permisjon fra studian?

Annonse

Jeg synes det er en genial ide å få barn i studietiden!

Her klaffet det litt tidligere enn planlagt, så lille jenta kommer i midten av november - så "misser" eksamen til jul, men pytt pytt! Kan jo ikke planlegge alt heller:)

Økonomisk kommer det litt an på mannen din, jobber han eller er han også student? Min jobber og tjener bra, så vi kommer til å klare oss fint. Tjener mannen din over et bestemt beløp, får du bare det du har nå fra lånekassen + enten fødselspenger eller engangsstønad. Også barnetrygd da.

Tar man permisjon "taper" man endel penger i tapt arbeidsinntekt ja, og du ville jo fått mer penger utbetalt om du hadde jobbet først, men for oss var ikke dette et pengespørsmål, men et prioriteringsspørsmål. Mannen min er 30, jeg har 1,5 år igjen av studiene og ville ha jobbet et år før jeg ble gravid i tilfelle, og vi synes det var lenge å vente... Er jo ingen selvfølge at man blir gravid på første forsøk heller...

Nå mens jeg er gravid har det vært veldig fleksibelt, i starten når jeg var mye trøtt og sliten og uggen, kunne jeg lese hjemmefra, sove litt på dagtid og ta det i mitt eget tempo (har ingenting obligatorisk da). Jeg kommer til å ta permisjon frem til høsten igjen, og da tar pappaen over så jeg får tatt eksamen... Og når barnet begynner i barnehage er du også mye mer fleksibel, enn om du jobber. :)

Jeg ville nok vurdert å studere ferdig først, om du ikke tar deg tid til å ha litt permisjon... Det kommer nok til å gå bra å studere (mange som har gjort det før deg), men hele kosen er jo å kunne være hjemme og kose seg og bli kjent med den lille, synes jeg da! Hvis det er viktig for deg å bli ferdig med studiene, så gjør de ferdig først!

Jeg har en venninne som angret veldig på at hun ikke tok seg tid til å nyte tiden når han var liten, de vokser så fort!

Lykke til - og uansett hva du velger så går det nok fint:)

Du får uansett mer som student med barn enn uten, det gjelder ikke bare for året etter barnet er født. Du får faktisk ekstra stipend per barn. Gå inn på lånekassen sine sider og skriv inn på lånekalkulatoren. Da får du utregnet hvor mye du får både per år og per måned. Det året du får fødselstipend er alt som stipend, samme om du har permisjon eller studerer. Etter det får du vanlig lån og stipend og i tillegg forsørgerstipend, ca 1300kr ekstra i måneden.

Hvis samboeren din også er student kan dere søke om bostøtte når dere har fått et barn, det er gjennom husbanken.

Hvis samboeren din jobber lønner det seg å benytte seg av smutthullet, som du kan lese mye om lenger nede på siden.

Vi fikk en jente før vi begynte og studere. Nå venter vi nr to og er begge ferdige med to av fem år på universitet. Det går kjempebra. Klart det er slitsomt til tider, spesielt i eksamenstiden, men det går greit. Økonomisk har du mye bedre råd som student med barn enn uten.

Jeg har to år igjen av studiene. Ingen obligatoriske forelesninger og går på en skole som ingen har noe imot at man har barn med på forelesning. Studerer pedagogikk, så studentene liker jo stort sett barn (må vel det hvis man studerer pedagogikk;).

Samboeren min har en relativt godt betalt jobb. Vi har hus og to biler. Jeg jobber deltid, hver tredje helg + litt ekstra når det trengs (kan komme over 50% tilsammen).

Jeg synes at alt ligger fint til rette for barn nå. Men han er ikke helt sikker. Jeg vet at han virkelig ønsker seg barn (han begynner å nærme seg 30), men han er redd for at jeg ikke skal klare å fullføre studiene hvis vi får barn.

Han er en sånn hva hvis og hva hvis alt mulig. Alt rart som kan skje sånn at jeg må ut i full jobb og ikke får fullført studiene f.eks. Irriterer meg grenseløst. Er jo selvfølgelig en sjanse for at ting kan skje, men sjansen er jo mye større for at alt går bra.

Men har ingen mulighet til å klare å overbevise han om det. Jaja. Kommer masse babyer rundt oss for tiden, får bare håpe at de klarer å sjarmere han. Samtidig som jeg tilfeldigvis legger fra meg diverse regnestykker så han kan se de. hehe

Tusen takk for svar :-)

HI

Jeg har ett år igjen av min bachelor utdanning..

Termin i februar så jeg tar permisjon da i ett år...

Men barnefaren kan jeg ikke bo sammen med før jeg er ferdig på skolen (litt innvikla med 50 mil mellom oss og han har barn serru :-/ ).

Har jeg krav på noe kstra tro?...

Går oxo på helgekontrakt utenom skolen, er redd jeg ikke får forlenget den når de finner ut om min graviditet...

Har jeg krav på noe fra NAV?..

Jobbet 80 - 90% før jeg ble student for 2 år siden.

Noen som har sjekka ut dette eller tilfeldig har lest noe om det??

God helg til alle sammen :-)

heisann.

ettersom du ikke kommer til å bo sammen med barnfaren enda, har du krav på stønader fra trygdekontor, overgangsstønad på ca.10 000 + . men det er viktig at du sjekker ut selv hva du egentlig har krav på, for det er noe som de ikke informerer deg om selv. her er det viktig å grave seg til informasjon:) anbafaler deg å sjekke ut www,nav.no.

• 3 uker senere...

Annonse

En annen ting er jo at når du er student og hvis samboeren din jobber, så kan han ta ut all permisjonen. Du vil få fødselsstipend, og det påvirkes ikke om han tar ut gradert permisjon, dvs bruker tidskonto. Kanskje han har lyst å jobbe 80% og få en ekstra dag hjemme i uken?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...