Gå til innhold

Dekking av opphold (samme som tvilling & flerlinger)

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med å søke hjemkommune/NAV om dekking av opphold nær sykehus grunna lang reiseveg og/eller fare for komplikasjoner?

Jeg tenker da spesielt på pasient/sjukehotell som alternativ til å ligge på obs-post i ukesvis.

Har spurt meg fore både på kvinneklinikken, hos fastlege, hos tvillingforening og hos Nav, og har fått utrolig mange ulike versjoner av hva regler som gjelder. Hva kriterier som må ligge til grunn for søknad, hva håp jeg har om å få søknaden innvilget, hvilken instans som evt. skal dekke oppholdet til syvende og sist, og hvordan jeg skal gå fram for å fremme en slik søknad...Fullstendig forvirret, og det tror jeg flere er..

Nå har jeg fulgt oppskriften til sosialkuratoren ved Kvinneklinikken. Oppskriften går ut på å få fastlegen min til å søke kommunen om å dekke oppholdet, kommunen vil så la kravet gå videre til NAV, deretter vil den havne på Helseforetaket Vest sitt bord i siste omgang. En rådgiver i Tvillingforeningen anbefalte å også legge ved en personlig søknad der jeg uttrykker min subjektive bekymring. Fastlegen, som har hatt lite med meg og dette tvillingsvangerskapet å gjøre, ville i tillegg ha en medisinsk uttalelse fra legene ved Kvinneklinikken.

Har ellers fått inntrykk av at det kommer an på om det først og fremst er medisinske eller først og fremst beredskapsmessige årsaker (dvs mangel på beredskap i hjemkommunen) som vil være avgjørende for hvem som evt. skal betale regninga til slutt. Egenandel regner jeg også med at jeg må betale.

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...