Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan.

Jeg har fått vite at jeg må vente nesten 4 mnd på neste ivf-forsøk. Jeg er 40 år. Er det noen her inne som vet om dette kan ha mye å si i forhold til å lykkes. Da tenker jeg at hver mnd teller, når man er så gammel som jeg. Lurere nemlig på om jeg skal ta kontakt med en annen klinikk i mellomtiden. Jeg er nettopp ferdig med fryseforsøk. Noen som vet hvor lang tid det må gå før man kan prøve igjen (et vanlig ivf-forsøk)???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Nifficat.

Først vil jeg si at jeg er også 40 år (og uten barn) og teller måneder på samme måte som du. Jeg har spurt legen om hvor lenge de antar at damer har mulighet til å bli gravide og fikk da beskjed om at etter fylte 45 var det liten vits i å forsøke mer. Så nei, jeg tror ikke det betyr noe mtp resultatet. Stå på!!

Ellers har jeg også gått 4 måneder mellom forsøkene mine. Vet ikke om denne perioden er blitt lengre pga at jeg har spontanabortert etter forsøkene, men uansett trenger kroppen å komme i balanse før vi utsetter den for nye påkjenninger. Det er ikke bare bare å proppe kroppen full av hormoner heller. Så dessverre må vi skynde oss langsomt.

Lykke til

Skrevet

Hei sig68

Tusen takk for svaret :-)

Det var godt å høre...det er nok ikke positivt for ivf-prosessen om man stresser med dette med "at tiden går fort". Dette med å skynde seg langsomt er nok ikke så dumt. Synes du 4 mnd mellom forsøkene dine har vært greit?? En SA er stor påkjenning for kroppen, så jeg skjønner veldig godt at det ikke bare er å gå på ny runde med en gang.

Har du prøvd akupunktur i forbindelse med forsøk??? Jeg har aldri gjort det, men i dag bestilte jeg time til en :-) Jeg har lest om så mange som har god erfaring med akupunktur, så nå tenkte jeg å prøve.

Kan jeg spørre deg om hvor mange ganger du har vært gjennom dette? Og hvor lenge tror du at du greier å holde på??

Ha en fortsatt fin dag.

Skrevet

På min tidligere klinikk må man vente tre sykluser etter et ordinært forsøk, men etter fryseforsøk som du spør om kan man i utgangspunktet gå igang i neste syklus. Det kan nok likevel være lurt å vurdere om man skal vente en måned for at kroppen skal få roe seg litt.

...men jeg tror heller ikke at noen måneder fra eller til gjør noe særlig, fruktbarheten blir jo gradvis redusert, den endrer seg ikke plutselig (ikke på naturlig vis i alle fall).

Husk også på at hvis du nå skal over til en annen klinikk som du ikke har vært hos før, så er det ferieavvikling og ventelister på mange av dem også (selv om ventelistene ikke er så lange så kan det godt gå noen uker). Så skal du gjennom samtale, evt oppdatering av prøver eller utvidet utredning (det varierer hva klinikkene krever) og så kommer du igang når syklusen ti|

Skrevet

..når syklusen tilsier det.

Det betyr at tiden vil gå litt også om du går over til ny klinikk (hvis du ikke har vært der før og har gjort alle prøver slik de ønsker, da).

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar, MK73.

Vi har vel landet på at vi venter til oktober før nytt forsøk. Det kan jo være at en eller annen lykke-engel får det til slik at forsøket blir fremskyndet en måned :-)

Det skal no også bli godt å kunne slappe av i sommer, og prøve å tenke på andre ting. Dette er mye tøffere nå i søskenforsøk-runden, enn det var på den første runden.

Er du i forsøk, MK73???

Skrevet

Heisann!

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver.

Blir 37 snart og har ingen barn. Hadde første forsøk i mai, det var ingen egg som overlevde og dermed ingen innsetting. Fikk høre fra sykehuset at jeg måtte vente i 3-4 mnd for at jeg skulle komme meg både på den ene og den andre måten!!! Var selvfølgelig veldig nedbrutt da jeg fikk vite at det ikke gikk veien. Legen sa at jeg måtte se det positive i det, nemlig at jeg hadde fått ut 8 egg på en dose 150 gonal. Etterhvert har jeg gjordt det og da jeg nå fikk min andre mens etter dette tok jeg kontakt med Medicus i Trondheim. Jeg hadde levert papirene mine og fått høre at jeg bare måtte ringe dit da jeg fikk mens om jeg ville i behandling der. Tok i utgangspunktet kontakt med dem pga den lange ventetiden i det offentlige. Måtte vente 6 mnd fra søknad til første behandling.

Det de sa på Medicus var at det optimalt slulle gå 6mnd mellom forsøk slik at eggstokkene får roet seg. Synes at det var flott av dem å fortelle meg dette. Tyder på at de er seriøse og ikke kun tenker penger. Hun sa til meg at tiden til aug går raskt, det føles jo ikke sånn, men jeg vet hun har rett. Det er jo sommer og sol og ferie tid. Får bare nyte dette.

Har ikke selv prøvd aku i forbindelse med forsøk, men for andre ting, og det har jeg veldig tro på. Skal selv bestille meg en time snart. Jeg lurer på om noen av dere vet om det er uheldig og drikke vin/øl i forb med eggkvalitet. prøvde å spørre legen om det kunne ha noen ting og si for at forsøket mitt ble misslykket, men han sa nei. Følte at det kun var for å muntre meg opp....

Lykke til jenter og god sommer.

Skrevet

Vi får håper at tiden går fort for dere.

Vi er også i ventemodus. Hadde mitt siste forsøk i det offentlige i mars/april (fjerde innsetting), og har enda ikke hatt en positiv test. Vi har valgt å prøve litt til før vi går over på adopsjon, så nå er vi på vei over til privatklinikk. Har bestilt time, men må vente over ferien og så noen uker til før vi kommer inn til informasjonssamtale. Nå bruker jeg tiden til å samle inn journaler og prøve å ta noen av de prøvene jeg vet at klinikken kommer til å etterspørre.

Så da kan det godt hende at vi blir i forsøk samtidig... Vi kommer tidligst igang i september.

Du nevnte akupunktur i et tidligere innlegg. Jeg prøvde det ved forrige forsøk. Gikk en gang i uken fra 2,5 mnd før innsetting. Syntes det var avslappende og fint mentalt, tror også det hjalp med de verste bivirkningene av sprayen - men kan ikke påstå at det hjalp meg med eggkvalitet, i alle fall hvis jeg sammenligner med forsøket før (da jeg fikk bedre resultater) - men jeg vet jo ikke hvordan det ville ha blitt uten akupunktur. Jeg er usikker på hva jeg gjør i neste runde, men det er verdt et forsøk synes jeg - og som sagt syntes jeg det var bra på flere måter.

Vi får prøve å kose oss over sommeren!

Skrevet

Jeg har skrevet at det var optimalt å vente i 6mnd, men mente å skrive minst 3 mnd mellom hvert forsøk med medisiner!

Skrevet

Jeg holder til på privatklinikk og har hatt ett vellykket IVF forsøk, er 44 år.

Mistet dessverre i juni men skal igang med neste forsøk så snart mensen dukker opp har jeg fått beskjed om.

Jeg selv er veldig i tvil om jeg vil dette omigjen, jeg er tross alt ikke helt ung lenger.

Men jeg får se.

Lykke til til dere alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...