~Simelisa & Marina~ Skrevet 26. juni 2008 #1 Skrevet 26. juni 2008 hei. har nettopp fått diagnose på min snart 7 år gamle sønn, samt en del diagnose (asbergers)... noen som har synspunkter for og imot evt. gode resultater eller d motsatte av en av de medikamentene. skal utprøve medisin til høste og deretter se om de kan se bort fra Asberger-deldiagnosen.... VIL KUN HA SERIØSE TILBAKEMELDIGER... føler det litt sårt men også befriende å vite hva som feiler guttungen og at nå får han i d minste den hjelpen han trenger... På forhånd tusen takk!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2008 #2 Skrevet 27. juni 2008 Min har diagnosene ADHD og Tourette's, Og BUP vil nå vurdere noe innen autismespekteret(evt "lett" Aspergers), eller noe lignende. Han er i tenårene nå. Vi begynte med Ritalin, fordi det var det som var den gang, men også fordi det er lettere å finne rett dose med Ritalin. De går å dele litt osv, og er dermed lettere å dosere. Minuset var at de måtte gies flere ganger om dagen, og at virkningen gikk litt i bølger i løpet av dagen. Derfor gikk vi over til Concerta da den kom. Jeg vil kanskje råde deg til å begynne med Ritalin, for å finne rett dose, og så gå over til Concerta etterpå Det er jo bare å prøve, så ser du om det hjelper eller ikke:)
nick_343393 Skrevet 28. juni 2008 #3 Skrevet 28. juni 2008 Vi bruker Concerta og fikk begynne med det uten å gå veien via Ritalin. Det normale er Ritalin først så lenge det virker fordi Ritalin er rimeligere enn Concerta. Men hos oss var adhd-problemene mest synlige og belastende hjemme om morgenen og kvelden. Dermed ville ikke Ritalinen hjelpe tilstrekkelig til ønsket tidspunkt. Dessuten var vi så på felgen, reint mentalt, at jeg tror BUP meinte at vi behøvde en stabil og trygg løsning der vi unngikk berg- og dalbaner i løpet av dagen. Nå har jeg ikke erfaring med Ritalin, men er veldig glad for at dagsformen til jenta vår er jevn og at vi ikke trenger huske på tabletten mer enn en gang per dag. Det var ikke noe stort problem med doseringen, vi begynte på 18 mg (ei uke, ingen effekt), deretter 36 (ei uke, fremdeles ingen effekt) og 54 mg (effekt!) tredje uka. Nå vet jeg at Concerta også fins i 9 mg, men ikke så lett tilgjengelig i Norge (dog mulig å skaffe).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå