Gjest Skrevet 26. juni 2008 #1 Skrevet 26. juni 2008 Er så leeeeeei. Venter på at det skal gå seg til av seg selv. Har vært i kontakt med lege som mente at det var helt normalt, at han ikke var moden nok enda. Nå er vi nede i 1 til 2 skift om dagen så det går jo fremover! Om natten er det bleie.... (som er våt om morningen, selv om han flyr for å tisse med engang han vokner.) Klarer ikke å si om han er lat og ikke gidder eller om han rett og slett ikke kjenner han må, for synes det er litt av begge delene. Noen som har RÅD?
Nassemor Skrevet 27. juni 2008 #2 Skrevet 27. juni 2008 Vi har en sønn på 5 som gjør akkurat det samme. Han tisser på seg ca 4-5 dager i uka. Nattbleiene er helt fulle, av og til renner det over. Det kan gå noen perioder hvor han har en uke uten uhell om dagen. Men vi skjønner ikke hva det er som gjør at det noen ganger går fint og andre ganger går galt. Vi har tatt ultralyd av nyrer, alt ok der. Han gikk så en måned på minirin (skal konsentrere urinen). Det hjalp ikke. Han har også gått til kiropraktor. Skjevheter i bekken kan gi sengevæting. Vår sønn var skjev i bekkenet og har fått behandling for det. Men det hjalp ikke på tissinga. Vi har prøvd klistremerker (en periode for 1 år siden). Det hjalp litt, men ikke lenge. Han kan ikke selv si hvorfor han tisser på seg. Han sier av og til at "det kommer så fort". Men som regel har han ikke noe svar. Han er en sårbar type. Han er "tøff" i barnehagen der han er trygg, men i nye situasjoner er han ekstremt sjenert. Han har det fint i barnehagen. Det er ingen som mobber han for tissinga. Vi prøvde en periode å ikke la det være noe tema. Da ble det værre. Hvis vi har snakka mye om det, sendt han på do ofte osv, så blir det litt bedre. Mannen min mener vi fokuserer for mye på det. Om en uke skal vi på helsestasjonen. Vi skal gå begge foreldre og ungen. Så får vi se hva de foreslår der. Vi trenger noen råd og vil følge slavisk det helsestasjonen foreslår. Legen ville vi skulle prøve alarm matte. Men jeg synes han er litt liten for det. Har ikke så mange råd til deg annet enn at dere kanskje kan prøve ut noe av det vi har gjort? Jeg synes som deg at det er en kominasjon av at han ikke kjenner at det kommer og latskap. Noen sier vi må være kjempestrenge, gå på do etter klokka. Vi har prøvd det, og da slår han seg helt vrang. Man kan ikke bære en hylende 5 åring på do.. Håper noen andre kan komme med råd til oss begge. Jeg synes dette er frustrerende.
Siddisen Skrevet 28. juni 2008 #3 Skrevet 28. juni 2008 Har samme problemet med min sønn (snart 5) Heldigvis ikke om nettene, men hver dag ligger det pose med vått skift i barnehagen, og ofte skjer det hjemme også, om jeg ikke "tvinger" han til å gå å tisse med jevne mellomrom. Har prøvd å finne roten til problemet (pappaen tror det kan fikses med kjeft og trusler...) men til tider ser det ikke ut til at han bryr seg om at han går rundt med våt bukse. Håper dette bedrer seg før han skal begynne på skolen.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #4 Skrevet 30. juni 2008 hei jeg kjenner to mammaer som har hatt dette problemet med sine barn. Det var nattevæting som var det største problemet men noen uhell på dagtid var det også. Ungen til denn ene mammaen hadde begyt på skolen. Jeg vet at begge to fikk resept på en nesespray hos lege. dette er et hormonpreparat som gjør at man ikke blir tissetrengt på natta. husker ikke hva det het, men vet at det funket veldig godt på disse to. Må være konsekvent i bruken av det i en periode og så stabiliserer ting av seg selv. Menneskekroppen produserer urin om natten, men det er et hormon (som bla reguleres av lys) som gjør at vi ikke kjenner at vi må på do om natta ( stort sett). Men når vi våkner om morgenen tar det ikke lang tid før vi må veldig tisse ( vi blir påvirket av dagslys). Hos barn kan denne reguleringen ikke være helt i orden, men denne nesesprayen kan være med på å regulere dette hormonet til normal produksjon
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2008 #5 Skrevet 17. juli 2008 Dere har jo bleier i hus til ungene siden de bruker dem om natten, så det er jo bare å ha de i bleier døgnet rundt så lenge de har behov for det....
Prinsessemamma:-) Skrevet 18. juli 2008 #6 Skrevet 18. juli 2008 Vi prøvde madrass som pep når han tisset om natten, men den våknet han ikke av så det funket ikke - han er 10 år nå og tisset i sengen om natten til han var 8 - da fikk vi nesespray av legen - han brukte den ca mnd - etter det har han aldri tisset på seg om natten igjen. Virket som om kroppen trengte litt hjelp til å huske å holde seg rett og slett.
Honningmelon Skrevet 18. juli 2008 #7 Skrevet 18. juli 2008 Gutten vår på 4,5 år er også sånn. Og vi har vært rimelig frustrerte til tider... Her virker det også som om det er en kombinasjon av latskap og at han ikke kjenner det tidsnok. Men, jeg tror det er mest latskap. Derfor blir jeg så frustrert også. Vi har også prøvd det meste. Men, det funket heller ikke her at vi ikke gjorde det til noe tema, da ble det verre. Om vi regelmessig snakker med han om dette, og tar det opp hver gang han har tisset på seg, er det litt bedre. Men, det som er mest frustrerende, er at når han tisser på seg, så sier han ikke fra eller går og skifter. Han bare tråkker rundt i tisseklærne sine... og akkurat det syns jeg er rart, for han er veldig oppegående og forstår veldig mye for alderen. Roser han hver gang han har tisset og faktisk sier fra, men som regel sier han ikke i fra. Sukk....
Løvemor79 Skrevet 6. august 2008 #8 Skrevet 6. august 2008 Vi har det samme problemet. Hun blir 4 nå, så hun er ikke riktig så gammel som deres, men hun har slutta med bleie for et par måneder siden. I flere uker gikk det fint, med bare ett skift om dagen innimellom, men nå etter ferien tisser hun på seg ofte 2-3 ganger om dagen både hjemme og i barnehagen. Hun er litt i sin egen verden til tider. Det kan jo være en del av årsaken. Hun glemmer seg, og er sikkert usikker på når og om hun skal gå på do av og til. Når hun begynner å gå rundt og rundt på gulvet skjønner vi at hun må tisse, og da er det ofte for sent allerede. Fatter ikke hvorfor hun vimser rundt istedenfor å løpe på do! Når vi spør henne, svarer hun ofte at hun ikke må selv om hun egentlig må det, også føler vi det blir mye masing om det samme tema også ( Og til deg anonym her som foreslår å hive på de bleie; ærlig talt, har de slutta, så har de slutta. Man kan ikke bruke bleier på de i evigheter. Da lærer de aldri å bli tørre. Hadde vært et nederlag for både oss og henne om hun måtte begynne med bleier om dagen igjen, så vi håper dette her går seg til igjen, for det er slitsomt!... (
Løvemor79 Skrevet 6. august 2008 #9 Skrevet 6. august 2008 ..Vi prøver forresten å ta henne på do til faste tider da. Før hvert måltid og før barne-TV. Også før vi skal ut på tur. Hjelper noe når vi greier å gjennomføre det, men noen dager må hun oftere på do, eller vi glemmer det en gang eller to. Da er det gjort..
kristeva Skrevet 7. august 2008 #10 Skrevet 7. august 2008 Vi har det også slik! Datter på 4,5 år. Hun er også en sårbar type. Fulle bleier om natta. Ofte uhell på dagene. vi har også vært kjempefrustrerte. Spesielt i de periodene da hun også bæsjet på seg. (en liten periode for ca et halvt år siden) Min teori er at det er en kombinasjon av flere faktorer: -hun liker seg ikke på do, er vár for lukter etc -hun er litt lat, orker ikke å gå på do når hun leker -hun har ikke en fullt utviklet kontroll over blæren ennå.. Vi var nylig på ferie, og med farting hit og dit, måtte vi ha faste rutinger før vi dro steder osv(er du i en lekepark med 3 barn må du ta dorunder, "ok, nå går vi alle og stiller oss i dokøen, det er 3 timer siden sist vi var på do osv" Og da hadde vi så og si ikke uhell!! så det sier noe om at det er viktig med faste rutiner. Kjenner noen med en sønn som nå er 12. de slet med uhell til han var 10. De prøvde ALT! Det eneste som hjalp til slutt var å gå på do etter klokka... og da etterhvert, normaliserte det seg
Løvemor79 Skrevet 20. august 2008 #11 Skrevet 20. august 2008 Nå har jeg snakket med ei helsesøster med god greie på det her tema. Det ble så ille i ferien at vi bare måtte begynne med bleie igjen. Nå fortsetter vi på nytt med de rådene vi har fått. Jeg kan jo dele de med dere: 1) Ta barnet ofte på do. Regelmessig. Gjerne en gang i timen om hun/han tisser ofte på seg. Noen barn klarer ikke tømme blæra helt hver gang, og tisser derfor oftere 2) La barnet sitte en stund på do, og ikke stresse med å bli ferdig, slik at blæra for sjans til å tømmes. Lesestoff e.l er ikke dumt. 3) Noen barn sier de ikke må på do selv om de er tissetrengt. Gjør det derfor til vane å si "Nå går vi på do", istedenfor å spørre. Gå gjerne på do samtidig med barnet. 4) Bruk belønningssystemer som passer for ditt barn. F.eks klistremerker, småting, turer e.l (Vi bruker pappfigurer hun pynter med klistremerker ved hvert dobesøk, også får hun en premie hver gang hun har brukt opp et brett klistremerker. Da får hun en ring, pynteting til clogs-skoa eller annet hun har lyst på) 5) ROS og belønning er alfa og omega. Det er det barnet responderer på og som gir glede og mot til å prøve videre. Straff og skjenn gjør alt verre. Barnet føler skam og gir lett opp. De fleste kan ikke noe for at de tisser seg ut, og trenger tid på seg. Si gjerne det var dumt hun/han tisset seg ut, men vær vennlig. ..Så da får vi se da, hvor lang tid det tar før hun er tørr. Slitsomt mens det står på iallefall. Men det er vel ikke så mange fler måter å gjøre det på.
Gjest Skrevet 23. august 2008 #12 Skrevet 23. august 2008 To mnd siden jeg skrev innlegget..... og ting er det samme om ikke værre. Han har vokst mye i sommer og blitt mer bevist seg selv og mer frustrert over tisse problemet sitt. 3-4 skift til dagen, og når jeg komenterer at det er tid for å gå på do så er det akkurat som om han først da kjenner at han har hatt et uhell. Da vi var på biltur i sommer så gikk han med up&go for sikkerhets skyld men hadde selvfølgelig tissepauser og det var en grei løsning. også når vi var i dyreparken og annet... Så nevnte jeg gutten min for fysioterapauten min, at han var født i sete og hadde hoftefeil, lå med pute som liten. Lurte på om hun kunne hjelpe.Hun anbefalte meg sterkt å ta kontkt med en manuell terapaut så det har vi gjort.... men som alt annet så er det også her llllllllllaaaaaaaaannnnnnnnggggggggg venteliste. Men vi er nå med godt mot og gutten som snart er 5 år ser også frem til å møte denne mannen som kanskje kan hjelpe oss med dette problemet. Så tiden vil vise!
Løvemor79 Skrevet 24. august 2008 #13 Skrevet 24. august 2008 Å, det blir jo spennende å se om han kan hjelpe dere. Det er frustrerende for alle når de "aldri" blir tørre. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå