Gå til innhold

Ammeinnlegg - jeg blir gal av denne nøstebarn-natusan-avent-ullrik-jungelen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest masse om ullinnlegg, og vil gjerne prøve dette. Problemet er bare at jeg vil ha noen det er lett å rengjøre (altså ikke 30 C ullprogram i 5 1/2 min osv), og på feks Nøstebarn sine nettsider står det ingen ting om vaskeanvisning. Og så finnes de jo i 1000 ulike størrelser og fomer, og hvordan skal jeg vite om mine pupper trenger S, M eller L, i rund, oval eller pæreform??

Og nå lurer jeg på om jeg kanskje skal vente med hele ull-styret til etter at ungen er født? Kan jo hende at jeg ikke får til amminga, engang!

Men _noe_ bør jeg vel ha med på sykehuset, og da lurer jeg på om disse Avent-innleggene i papir, som de har på bla Alliance Apotek kan være noe? Jeg gidder ikke å tråkke rundt i all verdens apoteker for å lete etter den og den typen, og på Alliance her hadde de ikke ull-innlegg heller. Hvilke apotek er det som fører ull-innlegg da?

Hm... Jeg blir så lei av dette mylderet som førstegangsfødene av en eller annen grunn forventes å kjenne ut og inn!

Fortsetter under...

Skrevet

Mange trenger ikke ammeinnlegg paa sykehuset ettersom melka gjerne tar noen dager foer den kommer igang.

Men det er gjerne greit aa ha et eller to par, evt engangs som du skriver. Jeg proevde selv flere av disse her engangsinnleggene og syns , spesielt i begynnelsen, at jeg ble saar av dem. At det ble en slags gnikkeeffekt paa brystvorta som ikke var god.

Hvis du skal ha med deg paa sykehuset hadde jeg kjoept et elelr to par i str M , saa lenge de dekker vorta og litt til holder det jo til aa begynne med .Selv fortrakk jeg ovale da de kroellet seg minst i BHen min.

Faar du brukt for fler saa er det jo ofte apotek paa sykehuset og hvis ikke sneder du noen andre.

Angaaende vasking saa pleide jeg aa bare skylle mine opp for haand i rent vann . Gikk i maskinen innimellom, men ikke saa ofte.

Saa det var min erfaring etter to barn :) Sikkert mange som har andre, men....

Skrevet

jeg måtte ha amme innlegg på sykehuset. Hadde bare papirammeinnleg jeg da, og jeg lak igjennom hele tiden. Fikk i gang melkeproduskjonen ganske kjapt.

Så jeg anbefaler både ull med engangsinnlegg innenfor der igjenn..jeg måtte ha det for å ikke leke igjennom :)

Skrevet

Jeg har lagt til side de vi fikk i libero pakken jeg...

Er bare et par men...

Får kjøpe fler om jeg trenger...

Skrevet

ei venninne av meg gav meg et het tips!:) Bruk ullinnlegget innerst mot huden, og vanlige ammeinlegg utenpåder igjen. Ullinnlegg lekker etterhvert....derfor det andre innlegget utenpå igjen for å ikke lekke. Tror det med ull innlegg er det samme hva du bruker så lnge du har ull mot huden liksom. Ellers er vel ammeinnlegg et ammeinnlegg liksom? Jeg kjøpte ull innlegg på butikken hvor jeg kjøpte vogn og div annet baby utstyr (reflex). Vet at vi i krsand også får et sett med ull innlegg på sykehuset.

Skrevet

Hei! Hadde ikke engang med meg ammeinnlegg første gang jeg fødte. Og den BH'n jeg hadde med ble altfor liten. Lå der med svære pupper, uten BH, og melka bare rant... Helt forferdelig.

Kjøpte både Ull og papir innlegg. Ull ble bare brukt et par ganger, de må jo vaskes hele tiden (med mindre du har råd til å kjøpe inn en hel drøss), det er jo ikke hygienisk med gammel morsmelk på.

Mitt beste råd er å kjøpe de beste/dyreste ammeinnleggene for å ha den første tiden, og bytte ofte. Når du ikke lekker så mye så er det greit med de vanlige du får kjøpt på matbutikken. Men for å forhindre såre brystvorter, så er det greit å bruke pengene på det, syns nå jeg. Alt for å få en bedre start etter fødsel.

Annonse

Skrevet

Når jeg sier de beste/dyreste ammeinnleggene, så mener jeg de av papir. I tilfelle det ble uklart...

Skrevet

Coop sine engangs er mer enn bra nok i begynneslen. Brukte aldri noe annet enn de og Natusan sine med førstemann.

Denne gange har jeg derimot tenkt å teste vaskebare også. Har foreløpig kjøpt Medela sine i bomull, men venter til å kjøpe dyre i ull til jeg vet det er et behov.

Skrevet

jeg taklet ikke de ull innleggene... fikk førstemann på sommeren og å gå rundt å ha eimen av våt ull under nesen hele tiden likte jeg ikke... men hadde mye bruk for engangsinnlegg på sykehuset (og hjemme)...

brukte natusan sine og var ikke plaget med å lekke igjennom...

Skrevet

Jeg har vært å kjøpt to par jeg. Et på apoteket(allianse tror jeg..) og et på sparkjøp. Sparkjøp sine var halve prisen.. kosta 49 der. Leste på et av de.. husker ikke hvilket.. at de skulle vaskes på 60 grader..

Skrevet

jeg syntes chicco sine fra apoteket var de aller beste.

de er mye på puppen, tynne og uten sånn "tut" midt på så det ser ut som brystvorten er stiv igjennom klær. de har et sånt "trekk" på utsiden slik at det ikke lekker igjennom. melken samler seg inni ammeinnlegget og man holder seg tør og fin.

natusan og sånn på butikken ol kan ikke jeg bruke hvertfall. det bare rant igjennom. de var ubehagelig å ha på osv. jeg kunne like gjerne gått med bomull i bhen. syntes det var ræva.

ellers hører jeg mange skryte av ull, men det har ikke prøvd. forelsket meg helt i chicco sine=)

Skrevet

de er mye på puppen.. hehe. joa de er forsåvidt det og men..

det jeg mente var MYKE på puppen.

Skrevet

Eg kjøpte ull innlegg på Janus fabrikk utsalg til 20 kr.....Så kan lønne seg å se der vist det finnes noe i nærheten.

Annonse

Skrevet

Mine erfaringer med ammeinlegg er at man blir vanvittig sår med papirinnlegg etter en stund. Auau.

Ullinnlegg skal ikke lekke hvis du behandler de riktig, dvs kurer de med lanolin og ikke vasker de for ofte. Høres rart ut, men det holder å bare tørke de, og skylle for hånd en gang i blant. Dessuten er de en god beskyttelse mot brystbetendelse, noe du IKKE vil ha, de holder puppene varme. De er gjerne litt dyre i innkjøp, men det blir dyrt å kjøpe engangs i lengden og.

Lykke til:)

Skrevet

For å forvirre litt til... Hehe

Fikk et tips om at de på reflex var ganske så mye bedre enn natusan sine. Kosta litt mer, men samtidig ble det visst ikke nødvendig å skifte så ofte pga at de er våte og det trakk gjennom

Selv kommer jeg nok til å bruke ull innerst og et i papir utenpå, hva det blir gjenstår å se...

Skrevet

Jeg kjøpte Nøstebarn sine ullinnlegg til han som er stor nå og forgudet dem... Et par ovale og et par runde. Blir ikke så dyrt det hvis du bruker dem en stund. Og, nei, det er ikke nødvendig å vaske dem hele tiden.. De er satt inn med ullfett som "spiser" opp bakteriene. Bare å skylle ut av om det blir melkerester som stivner. I starten brukte jeg ammeskjell inni for ikke å bli sår-da blir ikke puppene bøyd i noen retning heller.

Skrevet

Jeg har kjøpt to par ammeinnlegg, ett i ull fra Apotek1 (dyre, over 100,-) og ett i merinoull fra Sparkjøp (49 kr). Har bare sett de runde, ikke ovale, jeg, da.... Har også ett par engangs fra Liberoklubben. Jordmor anbefalte IKKE engangs de første ukene fordi de lett kunne sette seg fast til brystvorten og gjøre dem såre. I tillegg er ull bedre mot brystbetennelse.

Skrevet

Jeg gjentar; for en jungel!

Blæh, dette er et godt eksempel på varer det burde vært monopol på, så hadde vi sluppet denne forvirringen.

Tenker jeg kjøper Chicco eller Avent engangsinnlegg fra apoteket til å stappe i sykehusbagen, og hvis jeg får behov for ull så sender jeg ut sambo (som ihvertfall ikke kommer til å forstå noe av utvalget).

Men tusen takk for gode innspill!

Skrevet

Var på nøstebarn og kjøpte to par i går. et rent ullinnlegg og et med silke på en side og ull på den andre siden. Venninnen min likte best de med silke så jeg regner med å prøve meg frem litt.

Skrevet

Glemte å si at de var ikke dyre, betalte 122 for to par.

Skrevet

Hei!

Jeg prøvde meg også på ull innlegg til å begynne med, men jeg lakk så fælt at det bare randt igjennom. Jeg brukte noen som var veldig gode som jeg kjøpte i baby butikken. Tror det var noe med Melda etter eller annet, men lurer på om de var på vei ut av produksjon.

Jeg ble i hvertfall ikke noe sår på puppen av papirinnlegg og går for det denne gangen her også.

Skrevet

Hei - jeg har ammet en stund nå, og kan anbefale Chicco som du får kjøpt på apoteket. De er virkelig bra!

Kjøpte ullinnlegg fra både nøstebarn og janus før jeg fødte, men likte det ikke. Vet at de er selvrensende og alt det der, men det føltes uhygenisk. Følte meg ikke ren og tørr.

Dessuten syntes jeg det gnissa sånn mot vortene.

Synes bare du skal prøve deg fram og teste litt forskjellig.

Det er kjekt å ha med noe på sykehuset i tilfelle melka kommer, for når den kommer så bare renner det når du kikker på den nusselige babyen hihihi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...