Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er helt ny her. Har lest en del på sidene her, men har først i dag meldt meg inn. Jeg er snart 38, heterofil. Har en datter på snart ett år, unnfanget hos Stork (2. forsøk).

Har nå begynt å tenke på når hun skal få søsken (hvis jeg er heldig en gang til). Har sett det litt spredt over tid har vært et par 3-4 innlegg om søsken, men håper det er greit å spørre "nå igjen".

Det hadde vært så hyggelig å fått høre litt fra dere andre som er enestående mammaer, hvordan dere tenker om det å få flere barn alene og når dere føler det passer.

Og ikke minst få høre fra dere som allerede har to: Hvor tett dere har fått dem, hva som var avgjørende for det valget.

Og om dere har/skal bruke samme donor til søsken - og tanker gjort rundt det valget.

Jeg er nå der at jeg må avgjøre om jeg ønsker å reservere strå fra samme donor - har fått bekreftet at det fortsatt finnes. Og herunder kommer jo også spørsmålet om når det skal brukes og hvor mye som bør reserveres :-)

På forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg har en stork-datter på 2 år og er nå igang med prosessen å bli gravid igjen. For meg er det viktig å få de rimelig tette hvis det er mulig, slik at de får glede av hverandre fra de er små. Praktisk sett synes jeg det er greit å starte pån igjen når førstemann er ferdig med bleiene:) Må jo tenke litt på at man er alene, og skal ha tid til slike små praktiske ting...

En annen ting er jo at man ikke vet hvor lang tid det kan ta å bli gravid igjen...

Ellers så har jeg satt av noen "strå" slik at jeg kan sørge for at de blir biologiske søsken. For meg føltes det uaktuelt å bruke en annen donor. Syntes det var viktig at de fikk felles arvestoff, slik at søskenlikheten ble større...

mvh

Skrevet

Er det lov å spørre hvor mange "strå" du reserverte? Ønsker jo flest mulig for å sikre meg. Men selv om det ikke burde stå på pengene har jeg ikke "i bøtter og spann" her og nå :)

Skrevet

Jeg reserverte 5 strå. Utrolig dyrt husker jeg, men....

¨Må legge til at jeg sparte opp penger i ca ett år før jeg startet prosessen. Det koster utrolig mye med alt man gjør på klinikken inkl reise til og fra, så for meg var det nødvendig å spare over tid for å få råd til alt. Bor nord i landet så det koster mye å reise..;)

Skrevet

Hej!

Stork-kliniken köper ju numera sin sperma hos NordiskCryoBank/www.europeanspermbank.com

(de barn som ni har som är i 2-årsåldern kommer säkert därifrån)

Man kan ju där se om den donator man har fortfarande är aktiv och därmed se om "det är panik" att köpa flera portioner med sperma.

Framförallt ser man det i IUI-kolumnen.

med vänlig hälsning

Asta

Skrevet

Hei!

Jeg er i tenkeboksen jeg også, men et bittelite skritt foran deg. har kontaktet Stork for å høre om det var med donorsæd å få tak i fra samme donor, og det var det. De sendte meg reservasjonsskjemaene tidligere i uken, så nå tenker jeg veldig!! Datteren min er snart to år, så da er det jo på tide - og jeg blir heller ikke yngre!

Kjenner at jeg synes det er litt pes å ta alle prøvene om igjen, hiv og hepatitt og hele kostebinderiet, gynekologen jeg brukte sist har sluttet, og fastlegen er det utelukkende å bruke. Er blodgiver, så noen prøver som tas ved blodgiving kan brukes, heldigvis. resten får jeg ta ved en eller annen privat legevakt hvis det går.

Skal tenke litt til, så får vi se hva som skjer.... lykke til i prosessen, kanskje vi snakkes nærmere på denne siden om noen måneder?

• 1 måned senere...
Skrevet

Skulle ha svart deg lenge...

Har du bestemt deg vedrørende reservering? Jeg tenker så det knaker.

Har hele tiden tenkt at dersom jeg skulle gjøre det en gang til så vil jeg benytte samme donor. Da jeg fikk min datter var jo ikke akkurat "en gang til" i mine tanker. Mulig jeg da også tenkte at drømmeprinsen snart ville dukke opp :o). Nå står jeg her, klar for nummer 2 og prøver å finne ut om samme donor er viktig eller ikke. Trodde i utg.pkt det var det, men så gikk tankene tilbake til at jeg jo ikke reserverte første gangen, da kanskje med det i tankene at jeg kanskje var i forhold neste gang. Var jeg det, ville jo ikke disse potensielle søsknene hatt samme far.. så da tenker jeg: "hvorfor føler jeg her at jeg bør benytte samme donor"?? For meg, på nåværende tidspunkt (fortsatt hjemme i permisjon) er det også et økonomisk spørsmål. Og jeg er absolutt redd for å, pga økonomi, ta en avgjørelse på feil grunnlag..

Som du nok skjønner, er jeg ikke blitt så mye klokere av å sitte hjemme og gruble alene. Og har dermed et håp om at du hadde kommet et hakk lenger :-)

Du er kanskje allerede i gang igjen? Hadde vært gøy å høre fra deg! Og JA, det er ordentlig pes å ta alle de prøvene.

Og masse masse lykke til!

Skrevet

Har to med 3.5 års mellomrom, det er jeg veldig fornøyd med. godt ferdig med bleiene, og eldste hadde begynt å orientere seg ut fra mamma og mot venner. Det ble likevel en enorm overgang for oss begge to, og konfliktnivået høynes (el. egentlig gikk vi fra ingen konflikter til en hel masse, og det var i stor grad interessekonflikter om å dele mamma. Selv om eldste ikke var interessert i å sitte på fanget det ene øyeblikket, skulle hun det straks det neste hvis lille satt der.....)

har samme donor. det var veldig planlagt. dels ut fra søskenlikhet (jeg fikk også utført foto-match for donor ,slik at de skulle være like sin sosiale familie), men også med tanke på eventuelle framtidige medisinske behov, hvis de eller deres barn skulle trenge en organdonor.

Skrevet

hei Charlie, takk for svar. Setter så pris på å høre dine erfaringer. Er ikke lett d her :).

Tror nok jeg går for samme donor som sist, om jeg ikke er for sen m å reservere. Har egentlig ingen gode argumenter for å ikke gjøre d..

Så gjenstår bare når..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...