Gå til innhold

uff, mannen mi må kanskjeamputere fingeren i kveld....

Anbefalte innlegg

han er økonimisk rådgiver.. så er ikke mest motorikk han er avhengig av.. men blir nok litt rart å skrive sånn starten!

Han har heldigvis ikke så vondt nå.. har tatt paragin Forte... og virker som kvalmen holder på å gi seg litt ihvertfall!

Går nok bra, bare så kjipt i starten før man kommer over det værste sjokket liksom!

Og kjipt at sånt alltid skal skje i ferien da! Har liksom gått å sett frem imot denne ferien veldig lenge... trengt noe å se frem imot i en tid med veldig mye jobbing på han og hjemme alene på meg! Så krysser fingrene for at det går bra! OG hvis ikke, så får vi ta den igjen seinere.. får det nok på forsikringen tenker jeg...

Fortsetter under...

Vet AKKURAT hvordan du har det!!!!!!!!!!

For 2 år siden kappet min mann av seg 2 fingre på en sag. Det var også på venstre hånd, men han er høyrehendt da. Dordi han var høyrehendt sydde dem ikke fast stumpen på langfinger, de hev den direkte, og konsentrerte seg istedenfor å sy på pekefingeren som var kappet nesten helt av. Han var jevnlig på kontroller på sykehuset etter å ha hatt fingeren i gips i 6 uker(faktisk en svær gips opp til albuen nesten).

Den fingeren han har amputert(ved første fingerledd) er relativt grei. Litt kald og overfølsom er han ennå. Pekefingeren er nesten hel stiv, klarere bare å bøye leddet i fingerroten(som for øvrig ikke var skadet). Det som er værst er kulden på vinteren. Han må ha VELDIG gode votter eller hansker pga begge fingrene. Å være våt og kald er det værste, Han får vanvittige smerter.

Men tross alt kan han leve greit med dette i hverdagen, må bare passe seg ekstra godt ifht fingrene.

Dere må bare huske på å søke om erstatning fra forsikringsselskapet. Min mann skadet seg i en arbeidsulykke, og fikk erstatning gjennom arbeidsstedets forsikringsselskap. Pga dette måtte han også bytte arbeid, og fikk yrkesrettet attføring etter å ha vært sykemeldt et år. Men nå smiler livet til oss igjen=) For 2 uker siden fikk mannen fast jobb, normale arbeidstider og en trygg framtid=)

Håper det går bedre med fingrene til din mann, så han slipper smerter og problemer i etterkant av operasjonen!

Når reiser dere? Med hjelp til praktiske gjøremål bør det kunne gå!

Jeg anbefaler dere å ta kontakt med Rikshospitalet/Sophies Minde - de lager utrolig gode proteser. Jeg skriver "tøtsj" som en reser med protese! Også blyantskriving funker mye bedre med protese!

(proteser er gratis for brukeren)

min mann som er snekker, og høyre-hendt kuttet høyre pekefinger for 3 år siden. måtte amputere ytterste leddet, og fingeren er ubøyelig idag. får ingenting fra arbeisgivers forsikring, da han ikke er ufør nok. jobber fortsatt som snekker, og er borti saga med fingeren hele tiden:(den står jo rett ut!) det gjør visst j##%¤"a vondt i finger`når det er kaldt ute, og siden de tok "restene" og bretta over stumpen, så vokser det en negl som bryter ut gjennom huden. ( han river den av fordi det gjør vondt å komme borti den hele tiden.) han vil helst bli kvitt resten av finger`n også, for den er bare i veien.

jeg har amputert første ledd på v.stortå og tåen ved siden av, og jeg har aldri hatt en eneste smerte etter operasjonene som var for 5 og 6 år siden :) er det forskjell med smerter i tærne og fingre lurer jeg på da???

Annonse

Det er forskjell fra finger til finger og tå til tå =) Men fingrene bruker vi på en annen måte enn tærne... Prøv å se hva du faktisk bruker alle fingrene dine til i løpet av en dag! I tillegg slår man borti saker og ting, og det merker man ikke når man er frisk - men med en smertefull finger er det fryktelig!

det er kulde som gjør at det blir vondt. har du prøvd å gå barbeint om vinteren? vet ikke hvor vondt det gjør jeg, han går hvertfall m/ hanske på den ene hånda om vinteren.hører ingenting om smerter nå om sommeren...

var på skadepoliklinikken igår igjen vi... mannen min hadde vondt og følte at noe toppet blodsirulasjonen.. og det er jo den de vil skal være bra for at resten av fingeren skal klare seg...

så vi fikk det sjekket.. de tok opp bandasjen og alt så veldig bra ut. ikke noe infeksjon og huden så ut til å ha god sirkulasjon.. den reagerte ihvertfall likt som hud ellers gjør! Så mannen min fikk beroliget seg litt da.. men de sa klart i fra at ferien burde vi ikke dra på...

Som sykepleieren sa... man vil ikke oppleve å få en infeksjon i dette på Haiti akkurat! Så da er vel avgjørelsen om ferien tatt.. den gikk i vasken.. synes jo såklart mest synd på mannen min, men må si det ble litt nedtur å ikke få ferien også... har nemlig vært den jeg har sett frem imot alle de gangene jeg har vært alene hjemme med lillegutt det siste året... mannen har jobbet veldig mye nemlig...

og gleder meg ikke akkurat til høsten nå... er litt avhengig av litt sol jeg da...og til nå har ikke det vært mest akkurat.. nå blir det fire uker, litt rotete uker regner jeg med før jeg begynner å jobbe igjen etter permisjonene... hadde liksom håpet på en bedre sommer før det.. men men.. synd det skal skje, sånn når vi endelig kunne ha hele 5 uker ferie sammen liksom! får jo vært sammen da! Men blir jo ikke akkurat avlastning på meg denne ferien... men som sagt synes fremdeles mye mer synd på mannen min... selvom jeg synes litt synd på megselv oppi det hele også!

Men fårheller glede meg til en ny ferie en annen gang da!

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...