Gå til innhold

Noen her som har migrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere fortelle litt om smertene, etc..?

Jeg har en liten stund hatt noen sinnsyke hodepiner, og da er det bare å legge seg. For jeg fungerer ikke som mennesker, kvalm og uvel. Skikkelig ubehagelig i hvert fall...

Skrevet

Begynner som regel når jeg stresser.. kjenner en tung hodepine i panna på en måte, som blir værre og værre. Får så vondt at jeg blir kvalm, og tåler ikke sterkt lys eller høye lyder. Paracet virker ikke i det hele tatt.. Noen ganger varer det i 4-5 timer, andre ganger i 2 dager..

Slet mye med det under første svangerskapet, men har på en måte blitt mye sjeldnere nå heldigvis:)

Skrevet

Jeg har ikke hatt noe som jeg kan diagnotisere som migrene.. men tror jeg av og til har fått noe som kalles aura migrene.. Mister nesten synet på høyre øyet.-. Det flimrer med sølv foran først.. Blir uvel og tung i hodet... Etter at sølvflimringene har vart en liten stund foran øyet føler jeg meg gjerne tyngre og tyngre i hodet og plutselig ganske ut av det blå så hamrer det løs i hodet og jeg blir uvel.. Dette har ikke pleid og vare mer en en times tid.. men etter det har jeg pleid og være ganske trøtt og sliten..

Vet ikke selv om dette er migrene.. Men en sykepleier jeg jobber med sa at dette er typiske tegn på aura migrene..

Jeg vet at migrene elles kan gi lysskyhet og kvalme som du nevner..

Skrevet

hei jeg har migrene.

typisk for migrene utenom sterk hodepine er kvalme gjerne også oppkast, lysskyhet, flimring foran øyene.

for emg når migrenen slå til må jeg stortsett gå å legge emg i ett mørkt kjølig rom å prøve å sove til migrenen gir seg.

jeg har medisisener som jeg kan ta men da må jeg ta de før det bryter heilt ut.

du kan lese om migrene på www.migrene.no

der står det en del god inforamsjon

Skrevet

Tusen takk for svar! =)

Skal ta meg en tur på den nettsiden =)

Skrevet

Det starter gjerne med at jeg blir lyssky og at jeg blir litt stiv i nakken liksom. Så får jeg dundrende hodepine på den ene siden av hodet, og vansker med å se (masse prikker foran øynene slik at det nærmest minner om fyrverkeri). Når det gjelder hvor intense smertene kan bli kan jeg bare si at jeg syntes fødsel var en moderat opplevelse i forhold til et kraftig migreneanfall .... håper det drøyer leeeeenge til neste gang og at du finner medisin du kan bruke mot det (jeg tåler bare paracet liksom).

Skrevet

Såpass ja, da håper jeg at jeg finner medisin jeg kan bruke. Uff, fikk litt vondt av deg jeg nå - siden du kun tåler paracet.. :-S

Skrevet

Egentlig ikke så synd på meg. Det var værst de første par gangene, men smertene oppleves ikke så ille når man bare fatter at smertene faktisk ikke er farlige. Det var værst å bli så skremt! Men jeg kan anbefale yogakurs og pusteøvelser for smerter, og dessuten avspenningsøvelser. Jeg klarer ofte å ungå anfall ved å kjenne tegnene tidlig og da sørge for å avspenne og puste riktig.

Skrevet

ja jeg har...heldigvis LENGE siden jeg har hatt det (bank i bordet), men ja,det er så sinnsykt vondt,jeg kaster opp av det..

du merker når du har migrene for å si det sånn..

Skrevet

Takk for tips, det beste hadde jo vært å slippe medisiner da. Så det er verdt et forsøk =)

Skrevet

Ja, jeg har ei vennine som bruker medisiner og man blir visst veldig groggi av dem ... nesten så hun tror de hjelper mest fordi hun sovner tvert!

Skrevet

Det var det jeg var redd, at man merker når man har migrene mener jeg. Har hatt en liten mistanke en stund..

Skrevet

Jeg begynner med aura. Jeg mister en del av synsfeltet, så blir jeg nummen i venstre hånd, deretter mister jeg evnen til å snakke. Dvs jeg kan snakke men det jeg sier er ikke det jeg tenker å si. Og så kommer hodepina, og får den fortsette blir jeg kvalm. Hodepina er verst i tiningene og kjennes ut som om den går i fartsstriper over hodet mot nakken.

Men nå har jeg blitt ganske så flink til å kjenne igjen når jeg har migrene og får tatt medisin fort. Da trenger jeg bare sove et par timer og så er jeg fin igjen. Jeg bruker maxalt mot migrene, og tar ibux eller naproxen for å ta siste rest av hodepina. Naproxen tar også migrene, da brukte jeg å ta tre og tre tabletter i to omganger. Ikke mer enn 8 om dag fikk jeg beskjed om av legen. Disse er reseptfri.

Anfallene kommer når jeg er ferdig med pressperioder. Etter eksamen, første dag i sommerferien og sånne ting.

Skrevet

Jeg ble diagnostisert med migrene da jeg var 5 år, og for meg er det slik at anfallene som oftest kommer bare på en side av hodet. Det er en pulserende dunkende smerte, som er meget intens. Jeg kaster opp, blir lyssky og all lyd gjør den pulserende smerten værre. Det har hendt noen ganger at jeg svimer av på grunn av smerten, men som oftest gråter jeg bare mens jeg henger over toalettet og kaster opp, mens jeg ber om å få lov til å dø.

Anfallene varierer med å bli "kastet på meg" og å komme snikenede over noen timer.

Jeg merker at jeg ofterer får migrene om jeg gråter mye, veldig sliten osv.

Min mann har etter noen anfall skjønt forskjellen på folk som har hodepine som "har migrene" og de som virkelig har migrene.

For min del kan jeg gjøre anfallet lettere om jeg tar ibux ved første tegn.

Ellers bruker jeg et medikament gitt ved subcutan injeksjon. Tabletter funker ikke siden jeg kaster opp, og stikkpiller og nesespray bruker altfor lang tid på å virke.

Håper du får hjelp av en lege!

Skrevet

Har nok av medisiner mot andre ting, så kan jeg klare meg uten er det kjempe fint. Har jo en liten tass som krever mye, kan jo ikke gå rundt å være groggi da syns jeg.

Skrevet

Ja, jeg må nok ta meg en tur til legen. Og håper virkelig jeg får hjelp... Alle innleggene nå har bekreftet mistankene mine, som jeg har prøvd å fortrenge. Men i dag var det så ille at jeg måtte finne ut mer om det..

Skrevet

Så "fint" å lese om andre som har auramigrene! Har aldri hørt om andre som har den-bare jeg.

Fikk beskjed av lege at jeg skulle ta Ibux når jeg tror jeg får anfall, men jeg får de jo bare en gang i året så er vanskelig å vite hva første tegnet er, men når jeg sitter der,og heile høyre sida er visna bort og hue dundrer-da veit jeg det. Men da er det også forsent å ta noe smertestillende.

Typisk for migrene er vel at vanlig smertestillende ikke fungerer.

Skrevet

Ikke så lett å kjenne igjen tegnene da nei.. Tok både paracet og noe annet som jeg ikke kommer på nå, men det hjelper jo ingenting. Må bare legge meg og sove en time, så er jeg litt mørbanket - men forholdsvis oppegående etter det.

Skrevet

Prøv naproxen istedet for ibux, og forlang å få moderne migrenemedisin som feks maxalt. Disse kan tas når som helst under anfall i motsetning til gammeldagse medisiner som må tas når du kjenner anfallet kommer.

Jeg har det som deg, tok lang tid før jeg skjønte at dansende prikker og problemer med å lese var migreneanfall og at jeg burde begynne å behandle det. Og så lenge du klarer å holde på tabletter bør du ta dem, de vil hjelpe på anfallet.

Jeg har også en sønn på 12 som har hatt migrene siden han var 5. Han har det som jeg hadde det da jeg var barn, han får skrekkelig vondt bak det ene øyet og blir lyd og lyssky. Og kommer han seg ikke i seng da kaster han opp. Innimellom har jeg vært bekymret, fordi det blir så voldsomme anfall.

Skrevet

Prøv store doser naproxen. 2x 3 tabletter med en halvtimes mellomrom. Det brukte jeg før jeg fikk migrenemedisin.

Skrevet

Jeg har for det meste vondt i høyre side, og det setter seg også nedover ryggen. Blir kvalm og uvel, og koblingen mellom munn og hjerne blir borte (kommer mye tullprat...) Det som min lege har sagt når det gjelder medisiner, er at det vanlig vis ikke fungerer med vanlige smertestillende alene, og at medisinene som er ment for migrene kun virker hvis det er dette du har.

For min del blir jeg mye værre med paracet, men kan evt ta ibux sammen med maxalt hvis jeg har behov for det. Har også tatt pinex forte sammen med maxalt, dette var noe jeg gjorde når det hadde vært veldig langvarig, og guttungen også var syk, men det er nok ikke så veldig lurt egentlig....

Skrevet

Ok, da skal jeg prøve det neste gang. Setter pris på alle tipsene jeg kan få! =) Jeg merket noe på øyet før jeg fikk denne hodepinen, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Men jeg leste i hvert fall at det kunne kommer, så det er tydelig at jeg bare må ta det på alvor. Og komme meg til legen, orker ikke ha det sånn her i hvert fall.

Skrevet

Det hjelper i hvert fall ikke med vanlig smertestillende, det har jeg funnet ut. Prøvd der flere ganger, så det er bare å legge seg for min del i hvert fall. Men det hadde jo vært fint å ha noe jeg kunne ta mot det, for det er jo ikke alltid det passer seg å legge seg. Jeg skal i hvert fall prøve naproxen, hvis ikke jeg kommer meg til legen før neste gang.

Skrevet

Når jeg får migrene merker jeg det på synet først, det blir uklart og begynner etter hvert å flimre så jeg klarer nesten ikke å se, blir svart i ca 1 sek og PANG! Dundrende hodepine, kvalme og vodt vist det er lyst, så må bare gå å legge meg..så har jeg ett par 3 dager med hodepine og ikke kan bevege på hode eller bøye meg ned med hode, for da dunrer det på og føles ut som det holder på å sprenge! Men jeg har fått imigran nesespay, den tar ikke vekk alt men er til godt hjelp! Får vertfall meir ut av dagen vist jeg tar den når jeg kjenner migrene annfallene kommer!

Skrevet

Høyre øye tror jeg er en klassiker. Jeg får i alle fall "flimring" der. Vanskelig å forklare, men det blir dansende prikker og når jeg feks prøver å lese så oppdager jeg at jeg ikke ser i hele synsfeltet. Jeg har også en dump følelse i hodet samtidig. Ikke vondt men bare rart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...