A1972 Skrevet 25. juni 2008 #1 Skrevet 25. juni 2008 Vet ikke hvor mange av dere det gjelder her inne, men jeg lurer på: De av dere som har lønn over 6G (for tiden ca 421') hvor mange får forskuttert svangerskapspenger av arbeidsgiver og det til 100/80% lønn? Min arbeidsgiver dekker ikke det, men jeg synes det er litt urettferdig. Det er ille nok å gå ned til 80% om vi ikke skal miste det over også... Håper å ha noe å slå i bordet med hos arbeidsgiver når jeg skal ytre mitt ønske... :-)
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #2 Skrevet 25. juni 2008 Hei, Min arbeidsgiver dekker følgende: Lønn over 6 g, opptjener fulle feriedager og feriepenger under permisjonen + far har samme arbeidgiver og har får full lønn under 14 dagers fødselpermisjon og sin egen lønn i permisjonen. Tror det er temmelig vanlige betingelser i privat næringsliv i dag Lykke til med forhandlingene :-)
corleone Skrevet 25. juni 2008 #3 Skrevet 25. juni 2008 Jeg er selvstendig ND, så 6G er det aller meste jeg noen gang kan skvise ut av systemet :/ Men er nå glad jeg får det og Har forstått at det er sjeldent man får lønn i permisjonen hos de som kan ha det alternativet. Og å gå ned til 80% er jo et valg, en kan ta 100 % med kortere perm Hva du kan si til arbeidsgiver for å påvirke de? Kanskje komme med eksempler fra liknende firmaer der du vet at de kompenserer for tapet eller true med oppsigelse hvis du føler at du kan gjøre det?
A1972 Skrevet 25. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. juni 2008 Jeg ønsker ikke å true på noen som helst måte. Håper heller de er så fornøyd med meg at de kanskje er villige til å gi meg litt mer og at jeg evnt. må binde meg opp i ettertid. Det er jeg villig til for jeg trives godt. Hvis det er vanlig med full dekning, hadde det vært noe å fortelle. Takker for svar. Håper på flere :-)
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #5 Skrevet 25. juni 2008 Det er vel ikke så veldig lett å få gehør for det når man først er gravid. For meg var det et naturlig punkt å forhandle i avtalen da jeg tok jobben jeg er i nå, altså at jeg får dekket hhv 80 eller 100% av full lønn avhengig av hvor lang permisjon jeg tar. Men det er definitivt verdt et forsøk. Ville ikke brukt rettferdighetsargumentet, det har jo ikke arbeidsgiver så mye gehør for normalt. Men feks legge vekt på at du er motivert ønsker å komme tilbake, ville sette pris på at de viser at du er verdsatt ved at de kompenserte deg på en måte som nå er i ferd med å bli (i alle fall ganke..) vanlig osv. Lykke til
Guttemamma x 3 Skrevet 26. juni 2008 #6 Skrevet 26. juni 2008 Min arbeidsgiver dekker fullt opp til 8G. Over 8G får vi dekke halvparten. Videre får vi feriepenger av alle ukene og etter permisjonen får vi 1 time ammefri med lønn inntil barnet er 1 år. Pappaen jobber i en konkurrerende bedrift og de får dekket allt. P.S. Litt avhengig av hvor mye over 6G du tjener, men ofte blir det ikke så ille etter skatt.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2008 #7 Skrevet 26. juni 2008 Jeg jobber i staten og ble mildt sagt overrasket over at staten faktisk dekker det overskytende over 6G. Jeg velger selv om jeg vil ha 100 % utbetaling i 42(?) uker eller 80 % utbetaling i 52 uker. Min arbeidsgiver forskutterer lønnen og får tilbakebetalt opp til 6G av NAV.
UnaH Skrevet 1. juli 2008 #8 Skrevet 1. juli 2008 Jeg får dekket mellomlegget mellom min lønn og 6G opp til 80% hvis jeg tar lang permisjon eller 100% hvis jeg tar kort permisjon. I min bedrift er det policy - noe som alle får. Men kjenner til andre som har fremforhandlet dette som en del av betingelsene ved ansettelse. Kanskje det er et tips å sjekke om det er mange andre i bedriften som har denne ordningen. Kanskje det kan være en "brekkstang"? Er sikkert vanskelig å fremforhandle en slik ordning når du først har blitt gravid, men det går kanskje ann å argumentere med at du er en ressurs som de må ta vare på.....
SannaMor Skrevet 1. juli 2008 #9 Skrevet 1. juli 2008 Er det få kvinner der du jobber? Jeg jobber som sivilingeniör i et lite firma og tenkte argumentere med at en dekning av overskytende lönn er et trekkplaster for unge kvinner, og gir arbeidsplassen en mykere profil... Jeg blir den förste gravide i firmaet og fikk beskjed om at de ikke helt visste hva de skulle gjöre, hehe.
Ellebettemor Skrevet 2. juli 2008 #10 Skrevet 2. juli 2008 Staten har denne ordningen, og tror også Oslo kommune har det (uten at jeg er sikker på det). Hos meg (privat) får jeg dekket det trygden ikke dekker, dvs jeg får 80 % av reell lønn (selv om den er over 6 G). I tillegg får jeg full feriepengeopptjening (etter loven er det vel kun 12 uker av permisjonen man får det for) av permisjonspengene.
UnaH Skrevet 3. juli 2008 #11 Skrevet 3. juli 2008 Hei! Hørte noen sa at 1G idag er i overkant av 70 000,- Har ikke sjekket om det er riktig, men hvis dette er riktig så summerer dette seg opp 420 000,- Da er det jo ikke noe å hente fra arbeidsgiver....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå