Gå til innhold

får jeg fødselspenger og hva med ferie mm - trenger hjelp!!

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg. Jeg er gravid og min egen termin er i slutten av januar/begynnelsen av februar. Skal ha keisersnitt så baby kommer nok i i slutten av januar.

Jeg har nettoppfått jobb, begynner 1 .juli, har hatt overgangstønad frem til nå. S jeg må jo jobbe 6 av de 10 siste mnd for å få fødselspenger, men rekker jeg det? Siden permisjonen starter 3 uker før termin. Blir det da tre uker før ul termin eller tre uker før keisersnitt termin. For meg lønner det seg jo om det hadde gått ut fra ul. termin, regner med at den blir i februar.

Dvs at om eg jobber fra 1 juli til januar så ahr jeg jobber 6 mnd, men hva hvis permisjonen starter f.eks før 1 .jan, da har jeg ikke opparbeidet meg retten da eller?

En annen ting, jeg skal ha 3 uker ferie i august, kan jeg det eller blir de ukene da trukket fra de 6 mnd jeg må jobbe for å få rett på fødselspenger? Jeg har ikke rett på ferie for å si det sånn, men vl jo gjerne h noen uker med barna min, men hvis det gjør sånn at det går utover opptjenngsperioden min så kan jeg ikke ta ferie. Hadde keg derimot vært sykmeldt så hadde det gått men vil ikke det heller liksom.

Og hvor sterkt står jeg i jobben, begynner 1 juli og har tre mnd prøvetid, kan de si meg opp når jeg sier at jeg er gravid? Jeg er jo snart tre mnd på vei så de vil jo se det før det har gårr tre mnd.

Takker for alle svar!

Fortsetter under...

De teller 3 uker før keisersnitt datoen. Du må ha jobbet kontinuerlig og hatt inntekt MINST 6 av de 10 siste mnd før permisjonen starter så jeg vil tro det ikke lønner seg å ta 3 uker feie.

Om du ikke klare å jobbe minst 6 mnd får du engangsstønaden.

Ja de kan si deg opp selv om du er gravid. Men grunnen til oppsigelsen kan ikke være at du er gravid. Trenger ikke være så stor grunn for å si opp noen i prøvetiden.

Hm

Når du er på ordinær ul får du et skjema med termin, dette skjemaet sendte jeg til NAV og søkte om perm 3 uker før denne terminen. Kan ikke helt se hvordan nav skal vite at du skal ha planlagt KS. Greit nok at de 3 ukene er for å slappe av før medkomsten , men de er også der som et resultat at mange hadde blitt sm om de skulle jobbet til termin.

Det jeg mener er at du skulle kunne klare å få 3 uker før ulterminen din.

Det med 3 uker ferie kan sikkert nav svare på, men siden det er en regel som går på at man ikke skal ha mer enn 14 dager mellom vaktene (arbeidsdagene )så burde du uten problemer kunne ta en drøy uke ferie uten problemer.

Om du er gravid så kan det faktisk være lurt å si det på jobb, for selv i prøvetiden så må de begrunne og "bevise" at du ikke sies opp pga graviditet.

(Ser de det og du ikke sier noe er det lettere for dem å si deg opp med noe annet som undsylning)

Man må ta 3 uker før fødsel så om man enten føder før termin eller får keisersnitt før termin regner NAV at permisjonen startet 3 uker FØR fødsel. Sykehuset sender Nav innformasjon om fødselen slik at de får vite når de skal sende ut barnetrygden og slik at folketrygden kan sende ut fødselsatest.

Om man føder før termin så regner ikke Nav at permen startet 3 uker før fødsel!

For eksempel så fødte jeg 4 uker før termin da regner nav at permisjonen starter den dagen jeg fødte, MEN jeg mister 3 uker av permisjonen!

Så om man har en termin og informerer nav om den og man føder før denne så vil man kun miste permdager av totalen

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...