Gå til innhold

Stivkrampevaksinen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, sliter med å skjønne en ting, barna vaksineres for stivkrampe for så å måtte ta en sprøyte til hvis man blir bitt av dyr/tråkker på spiker o.l. etter et år!?? Hva betyr det??? At vaksinen "virker" i ett år?? Jeg har ikke vaksinert min datter med noe enda, tenkte på stivkrampe.. meeen, virker jo unødvendig???!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja den virker vel ikke så bra som dem skulle ønske....siden man får ny injeksjon ved stikkskader samt i noen tilfeller antibiotika....

det er greit å vite at statistikken for stivkrampe hos barn omtrent utelukkende omfatter uren kutting av navlestreng i uland....ellers er dette en sykdom som angriper eldre og syke med dårlig blodomløp og liggesår.....

Skrevet

...kan nevnes at junkies og folk med dype stikk og skuddskader er en utsatt gruppe, av den enkle grunn at de helst ikke går til legen...

Vi har småbruk og hest(tetanusbakterien trives angivelig ekstra godt i jordsmonn med hestemøkk), men jeg ser det uansett ikke som noen fare at ungene ikke er vaksinert mot stivkrampe. Tetanusbakterien overlever kun i lukkede sår med mye dødt vev, uten tilgang på oksygen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...