kavli Skrevet 25. juni 2008 #1 Skrevet 25. juni 2008 Vi har en gutt som har kastet opp mye siden vi begynte med fast føde, ja noen ganger før det også. Har vært på sykehus til utredning og det eneste de fant ut at alle prøvene var bra (som jo er bra:-)). Men mener det må være melkeallergi selv om det ikke er påvist. Så nå har småtten og jeg vært på melkefri kost i over en måned (han i ca 3 mnd). Det går mye bedre med spisinga nå. Han har også hatt slimete avføring som ser ut til å være borte (men vi har lagt merke til at det også kan være vanskeligere å se at den er slimete når den er fastere som den er nå). Men han kaster fortsatt opp innemellom. Lurer på om han bare er en som har lett for å kaste opp? Noen av dere der som har barn som kaster opp lett? Vet dere i så fall hva årsaken er? Den siste legen vi snakket med mente vi ikke skulle prøve å provosere med melk før han var ett år. Men hva om det ikke er melkeallergi? Livet vårt ville i så fall blitt mye lettere. En annen lege mente vi skulle gi han NAN for å se om det var melkeallergi. Noen som vet om man bør provosere hjemme eller bør man ta det i samråd med lege?
mammatilverdensskjønnestegutt Skrevet 6. juli 2008 #2 Skrevet 6. juli 2008 Jeg har desverre ikke noe å komme med, men er nysgjerrig på samme selv. Hvor stor er gutten din?
kavli Skrevet 8. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. juli 2008 Nå er han 9 mnd. Har nå tatt sjansen på å prøve litt grøt med kumelk, og han fikk i alle fall ingen sjokkreaksjon. Litt usikre på om han fikk noen reaksjon, var grinete hele kvelden, men det kan jo ha andre årsaker og. Ingen oppkast eller slimete bæsj. Prøver igjen på en bedre dag!
Gjest Skrevet 10. november 2008 #4 Skrevet 10. november 2008 jeg har en som kaster opp, men her har vi akkurat begynt med fast føde. riktignok uten melk fordi både storesøster og jeg er melkeintolerante. for meg høres det ut som din også kanskje er det, og når du skriver at han blir grinete og utafor (kanskje sover litt dårligere på natten??) så er det akkurat sånn vi hadde det med storesøster. det er en vanesak med kost uten melk. vitsen er at hvis man holder dem borte fra det de ikke tåler, så går det ofte tilbake av seg selv innen tre års alder. sjekk forresten utenmelk.no, en fin side med ferdigmat uten melk. vi ventet til storesøster var halvannet år med å innføre melk, det gikk ikke veldig bra. nå nærmer hun seg tre og spiser ost, yoghurt osv. drikker ikke melk. det går bra.
It's all about me Skrevet 11. november 2008 #5 Skrevet 11. november 2008 Hei Kavli. Har jeg svart deg før her inne? I så fall så bare overse dette innlegget, ha ha ha. Går litt i surr med nick, men klarer ikke la være å svare på et slikt innlegg ) Men iallfall: Dette er akkurat det jeg opplevde med min gutt også. Like etter ettårs dagen begynte han å kaste opp flere ganger om dagen, hver dag. Var hos legen to ganger som tok de vanlige prøvene som ikke viste noen ting. Etter siste legebeøk tok vi han selv med til sykehuset hvor de har drop in på barneavdelingen. Da var han så slapp, utilpass og hadde mistet mye vekt at han ble lagt inn for videre utredning. Han fikk haugevis av blodprøver, røntgen, ct av hodet og gastoskopi. Mens vi ventet på svarene fulgte jeg min egen magefølese og kuttet ut melk. Glad så jeg umiddelbar virkning. Han ble ikke helt bra men mye bedre. Fortalte legene om erfaringa mi, men de undersøkte han selvfølgelig videre. Takk og lov. For da svarene kom viste det seg at han hadde cøliaki. Oppkast er ikke den vanligste symptomen på dette, men ikke helt sjelden heller. Derfor tenkte ikke legene umiddelbart på cøliaki da jeg kom han de første gangene. Når man har cøliaki men ikke går på glutenfri diett ødelegges også den delen som bryter ned laktosen i tarmene. Derfor er det også vanlig at cøliakikere har laktoseinntolerans og selvfølgelig reagerer positivt på melkefri diett. Men dette er ikke nok, og laktoseinntoleransen er forbigående og blir borte når en har gått på glutenfri diett en liten stund. Dette er iallfall min erfaring, ikke dumt å ha den i bakhodet videre.
"big belly" Skrevet 21. november 2008 #6 Skrevet 21. november 2008 Jeg har 2 barn som er hyperallergikere. Vi må ha EpiPen jr.(adrenalin-sprøyte) til begge to. Mitt første barn som nå er 5 år kastet opp en hel del da hun var lita, jeg holdt meg unna melkeprodukter selv, mens jeg ammet. Legene ville ikke høre når jeg snakket om allergi, men etterhvert kom jeg meg på sykehus til skikkelig utredning. Der dukket det opp en hel del. Det kan være at gutten din er for liten til at det slår ut på prikktest. Jeg anbefaler ikke å fremprovosere noe selv, gjør det i samråd med lege. Det er mye arbeid og jeg føler med deg, men det går mye bedre når det kommer frem hva han ikke kan spise, Desverre må man være "detektiv" en stund. Mine barn reagerer spes på Egg, nøtt og melk. Vær obs, og gi ikke opp.
Xmas-magic Skrevet 2. januar 2009 #7 Skrevet 2. januar 2009 Det er det samme som sønnen vår var igjennom på den alderen, og det viste seg at han hadde cøliaki. Få ham skikkelig utredet for dette, for det er ikke alle leger som er klar over denne sykdommen. Lykke til !!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå