Gjest Skrevet 25. juni 2008 #1 Skrevet 25. juni 2008 Når (hvilken alder på barn/lengde) kan man kutte ut alt av bilstoler og bare bruke bilpute? Ja,ja...jeg vet man bør bruke bilstolen så lengeså mulig, men det må da finnes en lov på når det er lov å velge selv.
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #2 Skrevet 25. juni 2008 Haster litt! Hmm....hvor kan jeg finne dette ut? Søk...søk...
Puncky med nr tre i magen Skrevet 25. juni 2008 #4 Skrevet 25. juni 2008 De er godkjent fra 15 kg, men ikke anbefalt før tidligst skolealder. Det kommer jo av at en 2 åring faktisk kan veie 15 kg, men kroppen er ikke dermed klar for en kollisjon med kun pute. Pute er for barn som er store nok til å ikke bruke bilstol.
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #5 Skrevet 25. juni 2008 15 kg på bilpute (men du bør velge en som har rygg på) og så er det 36 kg eller 135 cm uten noen form for bilsikring annet enn vanlig bilbelte.
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #6 Skrevet 25. juni 2008 Takk for svar alle sammen! Alva! Bilpute med rygg er vel en bilstol? Det har min sønn brukt siden 1år. Vet at babyer kan bruke denne stolen også. Håper virkelig at jeg ikke bare har hatt ham i en bilpute med rygg. For han var ikke 15 kg da jeg satt han i denne.
Puncky med nr tre i magen Skrevet 25. juni 2008 #7 Skrevet 25. juni 2008 Bilpute med rygg er bilstol, men de aller fleste er godkjent fra 15 kg... Noen fra ni, men de er ikke akkurat de beste for så små barn. Gammel er han nå? Du skriver at babyer kan bruke den, men ingen stoler er godkjent med kjøreretningen før 9 kg, så det er i tilfelle større babyer. Hva slags bilstol har du?
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #8 Skrevet 25. juni 2008 I så fall har du nok valgt litt feil ja. Det er egne seter som er fra 15-36 kg som er vanlig bilpute med en rygg på og barnet festes med bilens egne seler (er ikke 5 punkts-sele i ryggen på putestolen). Ryggen kan også lett tas av slik at det bare er pute. Disse stolene pleier å koste ca 700-1500 kr så de er litt billigere enn andre bilstoler. Om du ser på linken her så er setet lengst til høyre en putestol slik jeg snakker om: http://www.reflex.no/Default.aspx?tabid=108
Lykkelig g~g~j Skrevet 25. juni 2008 #9 Skrevet 25. juni 2008 jeg pratet med en som jobber på reflex og hun sa at de "gamle" bilputene er å¨vei ut nå fordi de ikke holder like stor sikkerhet som en bilpute med rygg på. Denne bør barnet sitte på til hvertfall opp til skolealder og helst lengre dersom de ikke er store .. så for barnets sikkerthet villle jeg valgt bilstolpute med rygg og beholdt den frem til at barnet nesten når taket på bilden husker selv d var da vi fikk slutte ;-)
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #10 Skrevet 25. juni 2008 Stolen er godkjent fra 9kg ja ...og her bruker man bare bilens egne belter. Så jeg har brukt en godkjent stol. De aller minste bruker en liten "kloss" i tillegg til bilens egne belter. Er Recardo eller Recaro...husker ikke i farte. Så en "bilpute med rygg" blir da en bilstol -og ikke bilpute. Eller beltestol som det egentlig heter. Sønnen min er 3år og bruker da bilstol, men vi lurer på om jeg til tider kan plassere han på en bilpute. Takker for svaret som da var 15kg:)
Kamomille Skrevet 25. juni 2008 #11 Skrevet 25. juni 2008 Hvorfor vil du sette han på kun pute?? Da har han ingen sidestøtte og faren for nakke og hodeskader i en sidekollisjon er vel omtrent 100% Selv om du har en stol som er godkjent fra 9 kg ville jeg absolutt ikke brukt den på en 1 åring. ban bør sitte med 5 punktssele til de er ca 3 år uansett!
Puncky med nr tre i magen Skrevet 25. juni 2008 #12 Skrevet 25. juni 2008 Vi har også recaro, men begynte å bruke den da ho var fire. Den er godkjent fra 9 kg, men er ikke beregnet for barn under tre. Det finnes barn på tre som veier 9 kg, så det må finnes ett alternativ. Nå er jo barnet ditt 3, ingen skade skjedd. ;-) Men ha det i hodet til en evt nestemann. Når det er sagt, er recaro ett kjempe sete, og det er supert å bruke det så lenge som mulig. Er jo godkjent til 36 kg. Loven sier 15 kg, men som 3 åring er han uansett for liten. Barn under fire år skal sitte i eget egnet barnesete sier loven, pute er ikke ett egnet barnesete for en på tre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå