Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naa er lillegutt 7 mnd og mannen min og legen maser om at han maa spise mer mat... Jeg ammer ham til hvert maaltid. Han har kun faatt litt gròt paa kvelden i litt over en uke. Vi begynte saavidt da han var 6 mnd, men det har gaat tregt, for det kom nye tenner samtidig.... De siste dagene har det vaert veldig varmt samt at tann nummer seks har presset seg ut, og han har ikke villet ha gròten sin... I dag insisterte jeg veldig, for mannen min stod der og sa at "han maa jo komme igang med aa spise skikkelig mat fòr han blir et aar" og "er det ikke paa tide at han faar fast fòde til hvert maaltid naa?" og jeg ble saa stressa. Stakkars lillemann knep igjen munnen, men jeg lokket og lokket. Fikk vel sneket inn en teskje til sammen, men holdt paa leeeenge. Hvor lenge skal man egentlig holde paa fòr man gir seg? Jeg fikk saa daarlig samvittighet, for jeg vil jo ikke at gutten skal faa daarlig erfaring med denne maten... Men samtidig blir jeg jo litt stresset i og med at legen sier vi maa sette igang med pasta og kjòtt osv til lunsj, og saa er vi ikke oppe i en porsjon til kvelds engang, noen ganger bare noen skjeer.... Huff, dette blir rotete, men jeg kunne trengt noen tips naa.... Eventuelt tips paa noe annet jeg kan gi ham paa kvelden naar det er varmt? (det er sikkert over 35 grader her naa..koker stakkars liten) Frukt kan jeg vel ikke gi, for det faar man vel vondt i maven av paa kvelden,eller? Og han vil forsaavidt ikke ha noe paa dagen heller. Pròvde litt med paere idag, men nei da.... Men pupp og vann vil han ha!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lillegutt vil fremdeles ikke spise... Faar max lurt i ham et par teskjeer paa kvelden. Han vil nesten ikke ha pupp heller naa, muligens fordi det er saa varmt. Men han drikker gjerne vann og jeg gir ham litt morsmelk fra kopp paa kvelden (det som er til overs fordi det ikke er vits i aa lage full porsjon gròt naar han ikke spiser det...) Faar han i seg nok naering, tro...? Eller burde jeg pumpe meg mer og gi ham fra kopp for aa faa i ham mer? Han syter og klager faelt pga varmen. Haaper det blir litt kaldere snart....

Skrevet

Varmen spiller sikkert en rolle for matlysten hans ja, så en får håpe det blir kjøligere der dere er.

Jeg leser at du har begynt å stresse en del med matingen nå. Jeg kjenner meg igjen forsi vår datter er helle rikke noen storspiser på fast føde. Jeg er enig med deg i at man ikke skal "trøkke" i de mat om de ikke vil spise. Da blir spising knyttet til noe negativt. Har du prøvd å amme ham etter at du gir grøt?

Morsmelken metter nå, men den gir ikke de kaloriene som de skal få fra fast føde nå. Det sa iallefall vår helsesøster.

Prøv å gi ham noe annet enn grøt. F.eks brød medleverpostei eller makrell i tomat. Det er så og si det eneste vi greier å få jenta vår til å spise. Jeg har ikke opplevd at hun har fått vondt i magen av frukt annet enn treg avføring av banan.

Ta tiden til hjelp, snart finner du noe han liker å spise. Lykke til!

Skrevet

Vi hadde/har også dette problemet i mange mnd, men det har blitt bedre nå. Veldig vanskelig situasjon og fryktelig stressende, så jeg skjønner godt du blir frustrert.

Noen få ting som gjorde ting litt enklere her var å bruke smal skje, da jenta mi nesten ikke åpnet munnen - litt letter å lure inn litt mat. Prøvde mange forskjellig grøtsorter, og fant en som både jeg og hun synes smaker best og det er HIPP hvetegrøt for 6 mnd. Måtte la henne leke med noe, helst en skje selv, eller avlede med tv - faktisk!!!

Æsj, rekker ikke skrive mer, men lykke til!

Skrevet

Takk for svar! Naa gaar det faktisk mye bedre! Jeg smurte meg veldig med taalmodighet og gav ham bare litt banan i noen dager, for det ville han ha! Naa spiser han potetmos til lunsj og risgròt til kvelds og det ser ut til aa gaa fint!!! Saa naa puster mamman lettet ut:) Om noen dager skal vi begynne med litt gulrot ogsaa fòr vi skal pròve med litt kylling paa glass... Blir spennende:)

Skrevet

Ville ikke presset han til å spise om han ikke vil. Men hva med å forsøke grøt eller middag tidligere på dagen? Er ikke alltid mini vil ha grøt på kvelden her heller. Er han svært trøtt er det bare pupp som funker. Men gaper villigfor det meste vi gir på dagtid...

Er iallefall verdt et forsøk. Og forsøk å ikke stresse, det smitterlett over på barnet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...