StorkeMammaen Skrevet 24. juni 2008 #1 Skrevet 24. juni 2008 Etter å ha vært i Sverige med hunden min og vi har gått masse i skogen, så har jeg fjernet 4 flått med pinsett fra ham. De her ikke vært store og tydeligvis ikke sugd seg fast lenge. Men idag er han så slapp, bare sover, fikk så vidt dratt ham med på tur, og han vil ikke spise maten sin, han drikker lite. Han er 1 år, og pleier å være i 110 hele dagen, en valp med ADHD. Må ærlig innrømme at jeg vet lite om sykdomstegn på hunder, kan det være noe annet? En siste ting jeg lurer på er: Kan evt bakterien han har fått i seg smitte over til meg, som er gravid? Litt nervøs. Håper det er noe her som har erfaring.
Makko med to små gutter Skrevet 24. juni 2008 #2 Skrevet 24. juni 2008 Er hunden plutselig slapp og ikke spiser (hvis han spiser normalt) ville jeg nok tatt han til vet. og fått en antibiotika kur.... - Borelia er mer sjelden enn media skal ha det til. Vet'en sa for noen år siden at det ble rapportert om ca 10 tilfeller på hund i året. Og NEI hunden kan ikke smitte deg :-) Et tips i fht hund og flått. Skyll av de hver kveld om du er i flått terreng, da biter flåtten seg sjelden seg fast. -Funker som rakker'n her iallefall. Min hund har "aldri" flått på seg, mens svigers sin kan vi plukke kanskje 10 om dagen av, når de løper sammen i skogen....
zxcvb Skrevet 24. juni 2008 #3 Skrevet 24. juni 2008 Vi har fjernet haugevis med flått fra hunden vår oppigjennom, har nå flåttbånd på den så nå er det begrenset. Men jeg vil spørre om når du kom hjem fra Sverige for hvis det var igår og dere har hatt ett aktivitetsivå som er mye høyere enn det dere pleier er det helt normalt for min hund hvertfall at den blir trett og slapp etter slike "unormale høye aktivitetsting" tenk på hvor mye den sover til vanlig. Og med tanke på deg som er gravid er det kun farlig hvis flåtten får festet seg, har også lest på apotek nettside at boreliaviruset ikke smitter før det har gått 24timer.
StorkeMammaen Skrevet 24. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 24. juni 2008 Takk for svar. Tror jeg ringer til vet. i morgen hvis han ikke er bedre. Kan jo være farlig hvis han ikke får i seg noe væske, noen tips om hvordan jeg kan få det i ham? Nei så høyt aktivitetsnivå har det ikke vært, han er vant til mye mer enn det, bare nå som vi bodde rett i skogen liksom. Stakar er ikke vant til å se ham slik i det hele tatt, det pleier heller å være om å gjøre å få ham rolig, skikkelig gladhund!!
Jente 08 :) + to gutter 12 :) Skrevet 24. juni 2008 #5 Skrevet 24. juni 2008 Vår hund var og sånn ifjor, det viste seg at vi hadde ikke fått hele flåtten ut.. Hun fikk noe kremaktig i munnen med sprøyte at par ganger for dagen og var fin igjen i løpet av et par dager! så ta en tur til veterineren for sikkerthetsskyld!
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #6 Skrevet 25. juni 2008 Hunden vår var sånn en gang, og da viste det seg at det var en flått vi hadde oversett. Vi fant en som nok hadde sittet der en stund, for den var skikkelig stor, feit og ekkel. Vi smurte den inn med smør, den skrumpa inn og falt av. Hunden ble pigg igjen etter dette:)
StorkeMammaen Skrevet 25. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 25. juni 2008 Hei. Har vært hos dyrlegen idag og han trodde han hadde blitt smitta av flått, men tok ikke noe prøver eller noe. Han er fortsatt like slapp, men drikker hvertfall idag og har spist litt kjøttpudding (må bli litt skjemt bort når man er syk). Så skulle jeg bare ta kontakt om det ikke skulle forbedre seg i løpet av noen dager. Han fikk vaksine i tillegg da, så kan hende han regerer på den nå også. Takk for støttende og informerende ord.
2barnsmamma77 Skrevet 25. juni 2008 #9 Skrevet 25. juni 2008 Borellia er mer vanlig enn media vil ha det til.. Vi har to tilfeller i min familie med det (et tantebarn og min mor), så en skal ikke kjimse med det. En vanskelig sykdom å oppdage. Det smitter ikke til deg fra hunden. Ta en tur til vet. Jeg plukka to flotter som kravlet rundt i pelsen på hunden min i dag, de hadde heldigvis ikke festet seg. Andre ting kan føre til slapphet, mindre matlyst osv. Min hund har blitt bitt et par ganger av huggorm der vi ikke har oppdaget det før gjerne 6 timer til et døgn etter (har en hund på 50kg, så det skal litt giftmengder til før det blir kritisk). Hun ble slapp og "uttafor", mistet matlyst osv, så kom mer og mer hevelse rundt bittstedet, men det tok tid før hevelsen kom, så vi hadde ikke sjand å oppdag bittet før den tid. Hun hadde og flått da. Lykke til og god bedring til hunden..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå