meeee Skrevet 24. juni 2008 #1 Skrevet 24. juni 2008 Hei...vi er i ett lite dilemma...(jeg er stemor)..det har seg sånn at ungene har flyttet til danmark med mor. avtalen var at de skulle komme til oss 1 langhelg i mnd + ferier...at mor skulle frakte,bringe og betale..det var avtalen for at hun skulle få lov å flytte så lang. men desverre var avtalen muntlig,og nå ser vi de bare i ferier. De skal komme hit 2 uker nå i sommer,og vi fikk akkurat beskjed at hun ikke hadde tenkt sende med klær for det hadde hun ikke råd til (????). Finnes det noen regler for dette? Er jo ganske tåpelig hvis far skal ha en garderobe til dem her,når de kun er her i ferier..de er jo vokst i fra dem neste gang de kommer liksom..kan hun virkelig nekte? er jo ungene dette går utover,gå i samme klærne i 2 uker.
noje Skrevet 24. juni 2008 #2 Skrevet 24. juni 2008 Sender da alltid med klær når ungen min fer til pappaen, høres noe speisa ut den dama.... Kan ikke ha flere garderober heller, litt for dumt.
FørsteForMeg Skrevet 24. juni 2008 #3 Skrevet 24. juni 2008 Hos oss sendte mor med klær, frem til vi avtalte å ha separate klær. Min i deres tilfelle er det jo bare tull! Når dere har barna så lite må da mor kunne sende med klær, som du sier er jo klærne for små neste gang dere får dem.. Men vet ikke om noen nedskrevne regler om dette..
meeee Skrevet 24. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 24. juni 2008 fikk ikke med at hun også nekter hente,bringe og betale reisen..han må ta båten ned OG HENTE DE HJEMME der,som er 3 timers kjøring.
Mamma-til-3-jenter Skrevet 24. juni 2008 #5 Skrevet 24. juni 2008 Har hun ikke RÅD til å sende med de klær?? Koster det noe da? De har da vel klær hos henne likevel?? Hørtes ut som ei MEGET vanskelig dame.......
Løvinna30 Skrevet 24. juni 2008 #6 Skrevet 24. juni 2008 kan jo avtale med henne at de sender med klærne tilabake da? Teit hvis dere må kjøpe klær til barna for to uker!
meeee Skrevet 24. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 24. juni 2008 hun mener de blir så slitt av å bli brukt så mye i 14 dager,for hos henne hadde de hatt flere klær å velge i,så da blir de ikke så slitt..helt tåpelig..hu ska jo liksom ikke kjøpe nye klær å sende med..var det jeg trodde,hun er spesiell...godt å høre det fra andre også..og selvfølgelig sender vi med klærne tilbake..nyvasket også..alltid gjort det. tror hun bare skal gjøre seg vrang..desverre går det bare ut over ungene..
Mrs. Bouquet Skrevet 24. juni 2008 #8 Skrevet 24. juni 2008 Hun hørtes ut som et naut. Men sånn ellers så hadde jeg bare fått meg en god latter, svelgt en kamel og heller kjøpt noe nye klær til barna. Stakkars barn som har en slik mor.
Larviksjenta. nr4? Skrevet 25. juni 2008 #9 Skrevet 25. juni 2008 når jeg var hos min far som liten sendte mamma alltid med klær. med eldste jenta mi sender jeg ikke med klær for helge besøkene, men det er det faren selv som har valgt. hun er hos han 2 uker hver somme rogså og da sender jeg med en bag med klær for han har ikke nok til å dekke opp for en så lang periode, hadde tatt som en selvfølge at hun sender med klær for en så lang tid
Myra Skrevet 25. juni 2008 #10 Skrevet 25. juni 2008 Hun ser kanskje for seg at dere fornyer garderoben deres og sender det med tilbake til henne. Min stedatter hadde aldri ekstra klær med til oss. Og kom ofte i skitne klær. Så vi hadde en garderobe hos oss som hun ikke fikk ta med til mora. Jeg vasket opp det skitne klærne og sende henne hjem i det samme. Men det er tragisk. Jeg ville nok kjøpt litt billige sommerklær (det er jo salg nå) og latt det passere. Det gagner ikke barna og krangle om disse tingene.
M by M Skrevet 25. juni 2008 #11 Skrevet 25. juni 2008 Sender med det hun trenger. Faren her handler klær selv, men er ikke alt han kjøper og ikke alt han tenker på at han må handle. Så jeg hører alltid med han kvelden før hun skal til han hva hun trenger å ha med seg. For min del er det en dritt hvem som har kjøpt hva- ungen min skal ha det hun trenger av klær samme hvem sine penger de er betalt med eller om hun er hos meg eller faren.
M by M Skrevet 25. juni 2008 #12 Skrevet 25. juni 2008 Myra; er det tragisk om ungene blir levert i skitne klær? Vi leverer ofte rett etter barnehagen og da er som regel ungen skitten. Gidder ikke skifte til rent når jeg vet hun skal rett i pysjen og få middag hos pappaen uansett. Men har alltid med noe rent og. Unger er jo ute og leker og skal de alltid være rene, må man jo skifte flere ganger om dagen da.
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 25. juni 2008 #13 Skrevet 25. juni 2008 tror det er vanlig å sende med klær... vi sender alltid med masse klær... leker og alt som trengs... til og med lommepenger om de skal noe spesielt. (er avtalt med far først hvor mye han kan bruke på div og hva de ønsker å gjøre) vet at fedre bør dekke dette de helgene, men ønsker å gi de best mulig utgangspunkt for kos de helgene.... om far sier nei til å kjøpe noe, har de kanskje penger selv... her er det opp til far å styre dette da... er ikke ofte pengene blir brukt, men er ikke alltid han har like mye penger og vil ikke legge det som noe hinder..
Trulte76 Skrevet 25. juni 2008 #14 Skrevet 25. juni 2008 bf har våre to jenter annen hver helg og en dag i uka. Det er jeg som står for klærne her. Og da sender jeg med han klær. Problemet jeg har hatt er at han ikke har vært så flink å sende med tilbake klærne, så det har blitt manko på klær her :S Men jeg har vel gitt han x antall beskjeder nå, så han har blitt flinkere. Ble dyrt å måtte kjøpe klær hele tiden fordi alt havnet med han. Så får je tilbake 2 fulle poser med klær fra han til slutt. Har sagt så mange ganger jeg kan vaske de selv. Men har heldigvis blitt bedre nå da Men at dere skal kjøpe klær til ungene for 2 uker de skal være der, hører ikke hjemme. Greit nok å få seg noe nytt iløpet av sommeren, men ikke at dere skal stå for alle klærne den perioden. Hører ikke hjemme noen plass.
nussie Skrevet 25. juni 2008 #15 Skrevet 25. juni 2008 Jeg har alltid sendt med klær av alle slag,forskjellige sko og kosedyr da datteren min er hos faren sin annenhver helg.han vet jeg er nøye på at hun skal skifte alt hver dag,så der blir alt brukt. Det kommer alltid tilbake uvasket,men det er greit.er besteforeldrene på besøk der samtidig de helgene,så kommer klærne ofte tilbake nyvasket,det er jo deilig da.Men er jo ingen vits i å ha klær både der og her,vokser jo fort fra ting også. aldri vært no problem. Hun dama der virket veldig vrang å ha med å gjøre!De har vel klær hjemme som hun kan sende med,så kan vel heller dere suplere om nødvendig.
MammaMia=) Skrevet 25. juni 2008 #16 Skrevet 25. juni 2008 Når jeg var liten å dro på besøk til faren min hadde jeg alltid med meg klær. i ferien kunne det hende at det ble kjøpt ett skjørt eller noe sommmerklær hvis jeg tengte.. Ser ikke hva problemet hennes er med at hu ikke kan sende med klær til barna sine... Er jo en grunn til at far betaler barnebidrag.. Dette skal jo også dekke slike utgifter som klær til barna. Og hvis hun ikke har råd til å betale for å få barna til far og hjem igjen så er det uansett bedre at det blir delt på begge enn at kun en skal betale dette. Hvis hun betaler for å få barna til far og far for å få dem hjem igjen.. Slik ble det i hvertfall gjort når jeg skulle til min far.
Myra Skrevet 25. juni 2008 #17 Skrevet 25. juni 2008 Joda, det er greit. Man må bare se helheten og her er det snakk om gammel dritt og gamle klær, gjerne litt for små. Og hun ble som regel hentet hjemme hos mamman. Det var mer regelen enn unntaket.
Krusemynthe Skrevet 25. juni 2008 #18 Skrevet 25. juni 2008 Deter jo egentlig ikke noe å diskutere. Hvis hun har den daglige omsorgen (og det MÅ hun jo ha med den avtalen!!) er det hun som står for de kostnadene. Det blir jo bare for dumt. Hvis hun ikke fyller kravene til avtalen f.eks ved henting/bringing, klær m.m. må dere si i fra til nav om dette - så vil de kunne gjøre en ny vurdering av bidrag og slikt. Regner med at mannen din betaler bidrag utregnet fra samværets str o.l. Uansett: Jeg ville absolutt ha gjort en SKRIFTELIG avtale med en dame som presterer å si at hun ikke har råd til å sende med klær!!
meeee Skrevet 25. juni 2008 Forfatter #19 Skrevet 25. juni 2008 takk for synspunkter..det har blitt til at de betaler en vei hver...ellers så får han jo ikke sett dem,selv om den muntlige avtalen var noe annet,og det var litt av premissene for at de skulle få lov til å flytte..men men..har lært nå,at ting må ned på papiret..har snakket med NAV,de kan ikke hjelpe med noen ting. og ja,han betaler seff barnebidrag. så blir spennende å se nå da,om de får med seg klær...:-)
Mamma til to søte sjarmtroll Skrevet 25. juni 2008 #20 Skrevet 25. juni 2008 Hva som er vanlig kommer kanskje an på hvor ofte barna er hos far? Vi har sønnen hans ca 43% av tiden og har selv klær og leker til han. Regnklær,vintersko og utedresser tar hun seg av, da dette koster litt mer. Han betaler jo barnebidrag, så i utgangspunktet så er det vel hun som skal stå for klærne(vi har selv valgt å stå for klær hos oss) Har faktisk aldri hørt lignende før, at mor nekter å sende med klær til barna. Hun har jo hovedansvaret for barna og far betaler jo barnebidrag. Helt utrolig at det går an å være så vanskelig..Stakkars dere som må samarbeide med henne håper det ordner seg. lykke til:)
enik<3M06&L08<3 Skrevet 25. juni 2008 #21 Skrevet 25. juni 2008 jeg sender alltid med klær... faren han noe klær han å, men vi har blitt enige om og dele, da guttungen er 2 år syntes jeg det er greit, han rekker ikke slite ut alle klærne sine før de er for små uansett.. så hvorfor ikke dele på det, så kjøper vi litt begge 2. nå har jo han guttungen annenhver helg, så blir jo et annet tilfelle, men i deres tilfelle syntes jeg iallfall man måtte kunne dele klær.... hu dama der er jeg glad ikke jeg må samarbeide med!! ellers var samtale evne om møkkete klær oppe her, og jeg er enig med hun som sytes det blir for dumt og levere ungen møkkete... jeg henter han i bhg, tar han med hjem og spiser middag, så kommer faren når han er ferdig på jobb og henter han, ja han skal omtrent rett i seng da, men jeg tar fremdeles på han ny bleie, vasker han etter bhg og har på rene klær... kan jo hende de skal innom et sted, og da vil ikke jeg at ungen min skal se ut som når han kommer fra bhg! får han også alltid hjem igjen i rene klær! selvfølge spør du meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå