Leola Skrevet 24. juni 2008 #1 Skrevet 24. juni 2008 Skal male stua i sommer og sliter veldig med hvilken farge jeg skal male. Har hvit tapet nå som er veldig kald. Møblene er kirsebær fargede, sofa mørk koksgrå med noe beige mønster i og spisestuestolene har grått trekk. På disse skal jeg skfite til beige trekk. Det er åpen stue kjøkken løsning med kirsebær farget kjøkken, der dørene er beige. Målet er å få stua varmere og få ting til å harmonere, føler fargen på tapeten ikke matcher møbler og kjøkkeninndredning så godt. Har blitt anbefalt fargen Lun fra butinox eller fargen Skagen fra Jotun av ei flink dame. Klarer ikke finne noen bilder av disse på nett men er redd de blir for grå. Noen som har en av dem? Selv har jeg sett på fargen Sand, men det er så vanskelig å se hvordan den blir når man bare ser på fargekartet. Skal i tillegg male gangen og trappa. Vil ha en farge som står i stil til stua men den kan ikke være mørk. Trappa skal jeg pusse ned og male hvit, men er usikker på om jeg skal beise trinnene i kirsebær eller om jeg skal ha dem også hvit. Ideer?
Gorgonvaktmester Skrevet 25. juni 2008 #2 Skrevet 25. juni 2008 Ikke stol på bilder på nett i forhold til hvilken farge du skal velge, det er sjelden fargen reproduseres korrekt fra fotografi! Noe så banalt som lys/kontrastinnstillingene på dataskjermen din kan forandre en farge totalt. Jeg ville malt trappetrinnene i en annen farge enn hvit, det blir ofte litt vanskelig å skjelne trinnene hvis de er hvite. Hvis det står mellom to eller tre farger, så er det best å male kryssfinerplater e.l. på minst 1X1 meter med de aktuelle fargene og prøve en og en plate i rommet som skal males. Da får du sett hvordan fargen oppfører seg "i virkeligheten" i din stue og med dine møbler.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #3 Skrevet 25. juni 2008 Lys toscana er kjempefin, lys og varm. Ble kjempefornøyd. Har også en del mørkt tre, og kirsebærfargede trappetrinn=)
gull i magen87 Skrevet 4. august 2008 #4 Skrevet 4. august 2008 caffe latte og de fargene er veldig fine.. jeg ble ivertfall fornøyd. varme farger
tussi29 Skrevet 1. september 2008 #5 Skrevet 1. september 2008 Hei! Jeg maler nå jeg. Jeg har valgt fargen Chi. Den er nesten helt hvit. Jeg har skagen i gangen og på kjøkkenet. Gulvene og trappen er også malt i Chi. Jeg synes ikke skagen er for grå, men den passer ikk sammen med varme farger, syns jeg. Den er epnest til hvitt. Jeg har tenkt til å kjøpe sort sofa og ha hvite puter og pledd i den. Gulvene på stua er pusset og lakket lyse. Tror det blir fint til slutt. Jeg kommer også til å male listene i stua i Chi, sparer jeg litt jobb. Må legge til at vi skal ha sort anti-skli tape i trappen, ytterst på trinnene. Blir bra.
tussi29 Skrevet 1. september 2008 #6 Skrevet 1. september 2008 Glemte å skrive at jeg skal ha hvite gardiner og at jeg skla gjøre det hele lunt ved hjelp av lys og tepper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå