Gå til innhold

Hva feiler egentlig de som jobber i resepsjonen på legesentre????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forsøkte å ringe legen min fredag, men fikk beskjed om at jeg må ringe i legens telefontid mellom kl. 8 og 8.30. Så ringte jeg legen mandag og idag i telefontiden, men det var opptatt hele tiden. Kl. 8.30 fikk jeg svar fra resepsjonen, de sa "prøv igjen imorgen".

Uansett. Her er resten av konversasjonen:

Jeg (J): "Men jeg skal bare ha resultatene av blodprøvene jeg tok for noen uker siden"

Resepsjonisten ® : "De kan du få av meg. Vent litt. Jo, alt er greit.

J: Men jeg trenger verdiene for å se på utviklingen. Du skjønner jeg har en kronisk sykdom som jeg må følge med på.

R: Det har jeg ikke tid til å lese. Du kan komme hit og hente papirene.

J: Når stenger dere?

R: Kl. 15.

J: Da jobber jeg.

R: Kan du ikke dra fra jobb for å hente papirene?

J: Nei, jeg jobber 45 min. kjøretur unna og jobber til kl. 17.

R: Vi åpner kl. 8.30

J: Da er jeg allerede på jobb.

R: Jeg kan sende deg papirene for kr. 50.

J: Jammen jeg vil bare vite verdiene på to prøver

R: Hvilke da?

J: Genprøven og kontrollverdien

R. Genprøve? Vi har ingen genprøver.

J: Jo, jeg tok genprøve

R: Vi tar ikke genprøver

J: Det var en blodprøve

R: Det går ikke an

J: Kan du lese navnene på prøvene så skal jeg si hvilken det er, jeg husker ikke navnet, men kjenner alle de andre navnene

R: Men jeg forstår ikke navnene her...

J: Det gjør jeg.

R: Er du lege?

J: Nei, men jeg har vært syk i 20 år, så jeg forstår dette bedre enn de fleste leger.

R: Men jeg har ikke tid, dessuten skjønner jeg ikke.

J: Kan du ikke bare lese de som har med selve sykdommen å gjøre, det er max 3 linjer.

R: Men jeg vet ikke hvilke det er.

J: Men så les da vel

R: Jeg har ikke tid.

J: Kan du ikke bare lese den første linjen da, jeg mistenker at det står der.

R: Nei, det kan jeg ikke. Det har jeg ikke tid til, det er så mye å gjøre her.

J: Så hvorfor krangler du med meg da?

R: Fordi du ikke avslutter samtalen

J: Legen BA meg jo om å ringe dere for å få resultatene, og evt. diskutere spesielle ting med ham.

R: Det vet jeg ingenting om.

J: OK, beklager da. Kan du sende resultatene på e-mail til meg?

R: Det er ikke mulig. De kan sendes med post for kr. 50,-

J: Kan du faxe meg resultatene?

R: Det har jeg ikke tid til.

J: Det tar jo mindre tid enn denne samtalen!

R: Det er din skyld.

J: Jeg forsøker jo bare å få opplysninger om helsa mi!

R: Alle resultatene er fine.

J: Hvordan vet du det?

R: Fordi de er innenfor normalverdiene.

J: Det betyr ikke noe så lenge jeg ikke vet utviklingen. Om jeg ligger i feil ende av skalaen kan det være galt likevel, jeg trenger spesialverdiene.

R: Så får du ringe en lege, jeg har ikke tid.

J: Kan du be legen ringe meg? Jeg har forsøkt i flere dager uten å nå frem.

R: Det er ikke mulig. Du må ringe i telefontiden.

J: Jeg har ikke tid eller råd til å sitte i telefonen i 30 minutter flere dager på rad uten å få svar!

R: Sånn er ordningen.

J: Det er en lite fleksibel ordning.

R: Det er ditt problem.

J: Sukk. Så send resultatene i posten da.

R: Se det ja. Endelig tar du til fornuft! Sånne som deg burde forstå å verdsette tiden til oss som jobber i helsevesnet.

J: Ha en fin-fin dag, du som jobber! Hilsen meg som bare koser meg hele dagen.

R: Frekk er du også!

J: Takk, takk, i like så.

Slutt.

Jeg forstår ikke at det er mulig! Hvordan kan de forsvare å være så lite service-vennlige? Hvis jeg hadde oppført meg sånn på jobb ville jeg ikke hatt noen kunder igjen. Vi MÅ til legene, og der behandles vi som om vi er mindre viktige enn dem. Utrolig. Oppgitt. Stakkars dame, hun må jo ha trodd på at hun var viktigst. Uff.

Skrevet

Nei gurimalla, at det går an.

På den tiden hun brukte på den samtalen kunne hun jo ha lest alle resultatene to ganger sikkert.

For å ikke snakke om hvor raskere det er å lese opp noen verdier framfor å skrive ut resultaten, legge de i konvolutt, skrive adresse på, frankere, sende og så fakturere.....

Kopier dette innlegget på en mail og send det til legen din så han vet hva slags ansatte han har.

Skrevet

Men underholdende lesning var det. Jeg var alltid spent på hva som ville skje.

Så kom det iallfall NOE godt ut av de, he he

Skrevet

Fantastisk!

Send et brev til legen med denne ramsa i, kanskje det kan bli artig på et personalmøte :-)

Seriøst så har jeg skiftet lege flere ganger pga kontorpersonalet. Nå har jeg et legekontor der en kan sende SMS hele døgnet til :-)

Skrevet

hahaha ler som bare det.. Er det mulig?? Jeg hadde faen meg sendt klage på vedkommende. Fittekjærring, intet mer intet mindre.

Skrevet

Herregud for ei kjerring, bør sende en klage på henne ja.

Skrevet

Dæven du er tålmodig! Jeg hadde krøpet igjennom telefonen og tatt kvelertak på kjerringa!!!

Jeezes!! Jeg hadde sendt klage til dette kontoret, ja! Forbaska drittkjerring... Får a provisjon av utsendelseskostnadene eller?

Skrevet

Om ikke annet var det festlig lesning! :)

Men du, håper du sender inn en klage med hele den remsa, skulle ikke vært lov å være så lite serviceinnstilt. Hun trenger garantert ¨få høre det!

Skrevet

Klage? Er du gær'n ??? Da blir jeg sikker svartelistet eller noe sånt, og så får jeg problemer med forsikringsselskapene... De er nok viktigst likevel, ja..

:-S

Skrevet

Hvis dette er normalen for resepsjonistene, og ikke et alvorlig angrep av *stått opp med alle de gale bena akkurat i dag*, er det ikke rart det er kø på telefonen til legesentrene rundtom heller:) Frekk, uforskammet og lite serviceinnstilt, men må si du svarte bra for deg! Er glad jeg ikke møter sånne folk som henne når jeg ringer legen min:)

Skrevet

Aldri i verden om hun hadde sluppet unna meg!

Jeg hadde klaget! Tatt med rubbel og bit avsamtalen og sendt videre.

Sånn kan man rett og slett ikke oppføre seg - og slippe unna med.

Skrevet

det var vertfall ikke mitt legesenter du beskrev:)

Skrevet

Beklager at jeg ler, men det var faktisk festlig lesing :) Men ja, jeg hadde blitt ganske oppgitt selv... Makan til oppførsel og dårlig service altså!

Skrevet

Fikk meg en liten latter nå... Hadde du vært meg, hadde jeg gitt opp før eg var kommet halvveis...

Har også kranglet med en sånn helsesekretær en gang, for eg ville ha journalen min.. Hadde flyttet fra sørlandet til vestlandet, og dama på legekontoret sa at den kunne eg bare få om eg møtte personlig opp hos legen...

Skrevet

Dette ville jeg levert klage på.. Sånn skal det ikke være.

Skrevet

Gud så vanskelig de gjør det da.

På mitt kontor så gir ikke resepsjonisten ut resultatene men de legger beskjed til legen og så ringer de deg opp når de har et ledig øyeblikk.

Syntes det er mye bedre jeg, for da slipper man å prøve å komme gjennom en million ganger.

Samme hvis man må snakke med legen om andre ting så ringer de deg opp innimellom andre passienter istede for å ha tlf tid.

Skrevet

Fy flate, er d mulig????

Jeg hadde sporenstreks sendt inn en kopi av dette innlegget til lokalavisa om jeg var deg!!!!

Gjest grønn paprika
Skrevet

Jeg er også sekretær, og et problem i hverdagen er at alle vilha spesiialbehandling. Hun prøver å være hyggelig med deg og tilbyr å sende papirene med posten. Du forsetter å be henne om å lese for deg. Synes ikke du er noe lettere å ha med å gjøre enn henne, du drøyer ut tiden hennes med å mase.. Det er ikke lov å sende papirer med faks eller mail, det er ganske strengt med hvordan det skal opplyses. Du kunne begynt senere på jobben en dag for å hente de selv, eller ventet på posten? Det er en veldig travel jobb vet du, og mange som venter på å komme frem på tlf :-)

Skrevet

er ikke alle som bare kan begynne seinere på jobb en dag....

og HI mente nok at det var unødvendig å sende i posten og betale 50 kr når hun prøver det hun kan å ringe i legen sin telefontid.

Når damen hadde papirene forran seg,så kunne hun lest de høyt....

i stedet så krangler hun med HI fr hun har ikke tid....

Skrevet

Men i dette tilfellet hadde det jo tatt omtrent like lang tid å lese det hun ville ha svar på som å si nei det har jeg ikke tid til.

Og nei det er ikke alle som bare kan begynne senere en dag.

Skrevet

Du, grønn paprika over her..Jeg skjønner at du vil forsvare yrke ditt, men dette som Hi har opplevd med legekontoret sitt skal faktisk ikke forekomme. Man skal ikke svare pasienter på en slik måte, og hun hadde faktisk all rett til å bli irritert på kontordamen. Det er tullete av henne å si at hun ikke har tid til å lese tre linjer. Tre linjer, hvor langt tid tar det? Ikke særlig mye. Og det at man forventer at det er BARE å ta seg fri for å gå til legen i arb tida er faktisk ikke så enkelt for alle. Nå hadde det seg vel også sånn at hun kjente godt til sin egen sykdom å sikkert har ringt om dette tidligere. Det er unødvendig å måtte betale 50kr for noe som tar ett par dager nå man kan få den infoen man trenger på under 1 min.Og det viktigste av alt her:LEGEN hadde BEDT henne om å Ringe! Så det sånn er det. Og Hi, du har min fulle sympati, og forståelse. Jeg veit åssen du føler det.

Skrevet

"Hun prøver å være hyggelig med deg og tilbyr å sende papirene med posten." ?!! det tar henne TO sekunder å skrive ned "ring ..... ang. prøveresultat" på en lapp og gi til legen!

skjønner deg så godt HI, helt jævlig å snakke på telefonen med sånne folk... spesielt når det gjelder helse.

Skrevet

Jeg jobber selv på legekontor, og syns denne damen var uhøffelig....spesielt på slutten av samtalen. Der jeg jobber har vi ikke lov å gi ut prøvesvar, det er det kun legen som gjør! Vi gir da legen beskjed om at pasienten ønsker prøvesvar, så ringer legen til pasienten når han får tid eller vi sender svarene i posten. Da tar vi 50 kr i ekspedisjonsgebyr. Spørs om denne damen kunne trenge en pause fra telefonen...det er utrolig slitsomt å sitte der å svare hele dagen. Det høres også ut som dette legekontorer trenger nye retningslinjer for hvordan pasientene skal nå fram til legen. Dette var dårlig service!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...