Gå til innhold

Når kjeft ikkje leger hjelper...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Eg har ei datter på nett over 2år. Eg har igrunn vert gaske bestemt med ho frå første stund, og ho prøver seg ikkje so mykje lenger, ganske hærligt igrunn for no ka vi kose oss og leike isteden for. Men(der kom det) Det er ein ting ho ikkje lyer meg på, ho kjem ikkje når eg roper på ho, istede går ho, eller spriger. Vi bur ikkje på ein plass kor dette er farligt på noke måte, men i butikkar og på besøk er dette lite kjekt. Ho kan plutseleg spasere (veldig stille) ut, uten sko eller ytterkle, for å leike eller det kjekkaste, hoppe i sølepytter.

Eg kjefter på ho, forklarer att det ikkje er lov å gå ut uten mamma eller pappa, ho nikker på hode og alt er som vanleg, ho lyer ei lita stud, men dagen etter er det påe igjenn. Eg vill ikkje kjefte for mykje, er redd det til slutt ikkje virker. Ho har ein ¨straffeplass¨ i stua , som eg bruker. Liker ikkje å bruke rommet for det er jo ikkje ein straffeplass men ein leikeplass. Men ser ikkje ut som att det virker, og i butikk og på besøk har eg ikkje store valget av plass. Gode råd er dyre, eg vill jo ikkje att det skal hende noko.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk 90% ros og 10 prosent kjeft... Hvis du kjefter for mye får du vanskelige og utilfredse barn. Hvis du bruker rosen til å avle det positive får du mye bedre resultater. Men husk at en 2 åring er utforskende og skjønner ikke alvoret i eks å løpe nedover gata... syntes ikke du skal forvente altfor mye av en 2-åring. Og barnet kommer ihvertfall ikke til å høre hvis det får kjeft mange ganger om dagen! Anbefaler deg å lese om grensesetting, og viktigheten av å gi riktig ros til rikig tid. Barna vil jo helst samarbeide, det er som regel de voksne som ikke klarer å samarbeide.. Husk å spille på lag m barnet, men vær tydelig og bestemt, og kjærlig mor!

Skrevet

ja, det er vell noke med det att kjefting blir til slutt berre mas. Eg kjefter igunn ikkje so mykje, setter meg på henna nivå og snakker med bestemt stemme, det fungerer veldig bra igrunn. Ser masse forskjell på ho om ho er med meg eller med pappaen sin(som ho får alt slik ho vil ha det med) Men akkurat dette med å gå når ho vil og ikkje komme når eg roper på ho finner eg ingen løysning på. Ho har eit søskenbarn som er på samme alder, dei var plutseleg ute å leika seg aleine. Eg forstår att dei ikkje skjønner faren i det. Men eg blir redd om eg plutseleg ikkje finne ho, og ho spring om eg kjem etter. so det er liksom ikkje so mykje rom for ros. Vi har det litt kjekt når vi leiker kom leiken, då spring ho, eg roper og ho kjem. Då roser eg ho, og tuller litt, dette er synest ho er morsomt. Blir det feil på noken måte?

Skrevet

Såvidt alle psykologer og fagfolk jeg vet om har kommet fram til, hjelper ikke kjefting for noe som helst. Det er bare en ukonstruktiv måte for frustrerte foreldre å få ut sin egen aggresjon.

Og du har helt rett når du aner at kjeftingen tilslutt ikke vil virke lenger, ja.

Gjest 2 nydeIige små
Skrevet

her i huset hjelper ikkje kjeft i det heile tatt, eg forklarer og seier i frå, men det er heilt for døve ører

det gjeldt å ikkje møsse konsentrasjonen og ikkje la dei få stikke av, vi låser ytterdøra så han ikkje kjem seg ut

• 3 uker senere...
Skrevet

å låse ytterdøra hjelper ikkje, ho låser opp ho. Men eg får vell berre ta tida til hjelp. Vi var på feire i hunderfossen familiepark, eg tok ikkje augene vekk frå ho..det er eg glad for, ho sprang til kvar ein unge ho såg å ville leike, det blei vogntvang tidli på dag. Litt pinlig å begynne med kjeft på ein slik plass. Men, men..fornuftigheiten kjem vell med åra:o)

Skrevet

Jeg syns ikke noe om "straffeplass" eller "time out" som er så populært på nanny programmene på tv. Om man snakker fornuftig og forteller ungene hva som er rett/galt og hva som er farlig/ikke farlig om og om igjen fårstår de det til slutt. Jeg syns du forventer alt for mye av en 2 åring.

Skrevet

Hei.

Hos oss har det fungert med visking. I stedet for å rope etter barnet har jeg begynt å sette meg på huk og får han til å komme til meg. Sier ofte at jeg skal fortelle han noe med en lav stemme. Har da fortalt at det ikke er lov til å gå ut alene, men at han kan leke med lekene sine.

Vet ikke om det kan hjelpe hos deg, men et lite tips!

Ikke enkelt med disse barna ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...