Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ser ut til at både jeg og småen på 9 mnd har fått øyekatarr. (eller kan det være noe annet?)

Er litt grønn på dette her, så fint med tips om rens og behandling.

Skrevet

når emilie hadde øyekatarr så vasket vi med en våt bomullsdott så dryppet vi mm i øyet hennes. vi brukte oxo saltvann for å rense det i blant.

hver gang det kommer litt grønt så tørk det vekk med våt bomullsdott fra ytterst og innover (mot nesen)

Skrevet

skyll godt med saltvann her dag, og som hun andre sier drypp mm inn på øyet.. men om det ikke blir bedre etter ett par dager,så ikke vent med å gå til legen med ungen din.. lillejenta mi hadde mye problem, å det hjalp ikke med mm, så da for jeg å fikk resept på øyedråper.

Skrevet

Har fått beskjed om å ikke bruke bomull, for det kan sette rester på øyet som irriterer, selv om den er våt.. Har nettopp vært å kjøpt sterile gassbind dotter på apoteket, å saltvannsoppløsning..

Skrevet

Dersom du ammer, kan du rett og slett bruke noen dråper morsmelk i øynene ved øyekatarr :)) Det samme kan de bruke ved tett nese :)

Skrevet

Ja, morsmelk er det beste du kan bruke. De sier det er mer effektivt enn antibiotika!

Skrevet

Heisann;) Ser du har fått masse tips,men hadde en sønn som hadde katarr hele tiden.Jeg brukte kokt vann på en klut å renset øyet hele tiden ,,,,,,, jaggu virket d for en stund jaffal;)bare et tips

Skrevet

mange bra tips her, men trenger alltid flere! Har nå lest meg litt opp på emnet her inne og ser at noen anbefaler å tørke øynene fra innerst til ytterst og noen sier at det er fra ytterst til innerst som er korrekt.

Synspunkter på dette?

Skrevet

øyekatarr kommer vel gjerne av tette tårekanaler.. da vil det være logisk med ytterst til innerst så du får ut gørra som ligger i kanalen i stede for å dytte den lenger inn, vil bare gi bakteriene bedre vekstvilkår.. (logisk i mitt hode i alle fall:p)

Skrevet

vask fra øyekroken og utover, og pass på at du ikke bruker samme sted på kluten til det andre øyet, for det smitter fort.

Akutt Øyekatar!

De fleste småbarnsforeldre har erfaring med akutt øyekatarr (akutt konjunktivitt). Disse kan skyldes bakterier, virus eller allergi. Barn kan også ha puss i øyet uten at det er en infeksjon, spesielt kan dette inntreffe hos spedbarn, dette kan skyldes trange eller tette tårekanaler. Øyekatarr som skyldes allergi er omtalt i kapitlene om allergi.

--------------------------------------------------------------------------------

Smitte:

Når dette skyldes bakterier eller virus er det smittsomt, det smittes da enten via ungenes hender eller som dråpesmitte. Det smittes derfor spesielt lett i barnehage eller park. De vanligste bakterier er streptokokker, pneumokokker og stafylokokker. De vanligste virus er de vi vanligvis forbinder medforkjølelse som rhinovirus og adenovirus

Symptomer:

Røde øyne som er sammenklistret av puss om morgenen. Det kan også være svie og kløe.

Behandling:

Ikke alle trenger behandling og vil gå over av seg selv. Infektiøs øyekatarr skyldes enten virus eller bakterie.Hvis det er en bakteriell infeksjon behandles dette med antibiotika øyedråper eller øyesalve. Disse får dere kun på resept og de skrives ut av lege.

Barnet som behandles for sin øyekatarr kan gå i barnehangen dagen etter oppstartet behandling. Smittefaren er da borte.

http://www.barnelegene.no/publisher/publisher.asp?id=14&tekstid=101

Skrevet

Helsesøster og leger anbefaler ikke lenger mm i øynene. Fordi mm kan inneholde bakterier utenat du vet det (brystbetennelse). Bruk saltvann eller kontakt lege for å få salve.

Skrevet

Nei. du skal følge tårekanalen innover når du tørker.

Skrevet

øyebadevann og på sterile tupfere! ellers så er det vel antibiotika...

men skjønner ikke at de sier at man kan sende ungene i barnehagen 24 timer etter startet behandling! hver gang min har hatt øyekatarr, ble han smittet av noen som hadde startet dyppinga for 2 dager siden eller mer...

hvis de får puss på hendene og gnir det i øynene sine, så kan de bli smittet uansett, selv om de har startet på behandling

Skrevet

Kokt vann på kompresser i noen dager funket best hos min. Brukte både MM og øyebadevann, men det var faktisk vannet som hjalp best her.

Skrevet

Mitt beste tips er å vaske øynene med kamillete. Fikk dette tipset av en venninne av meg. Det funket som bare det på datteren min. Dyppet en bomullsdott i lunken te og vasket øynene flere ganger om dagen. Katarran var bort etter en dag eller to.

Skrevet

Ja, kamillete er supert. Det virker med en gang her både på minste snuppa og stresøster. Kald/lunken konsentrert kamillete på en klut og så tørre øyet. Kamille er i øvrig en urt som i mange hundrede - ja antakeligvis tusen år er blitt brukt som bakteriedempende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...