Vivan Skrevet 24. juni 2008 #1 Del Skrevet 24. juni 2008 Hei, vet dette er veldig individuelt, men må spørre om deres erfaringer. Tulla er født i 32+0, veide rett under 1400 gram (dysmatur pga svangerskapsforg). Hva slags immunforsvar kan vi regne med at hun har nå i en alder av 8 uker korrigert (16 uker ukorrigert) ? Hun har ikke hatt noen komplikasjoner og legger på seg fint 200-250 gram/uke. (er nå mellom 4,5 - 5kg.) Dere som har barn født for tidlig, spesiellt dere som fødte rundt 30-34 uker, hvordan behandlet dere dem når de ble større? På sykehuset er det jo veldig sterilt, men når dere kom hjem? I starten - før termin i hvertfall - var det spriting/vask av hender hver gang vi tok i ho, nesten ikke besøk. Etterhvert litt besøk men ikke barn - og alle må vaske hender først. Nå er spriten er lagt på hylla så sant vi ikke er ute og må borti masse ting. Har så smått begynt å ha litt barn på besøk, men de får ikke ta masse på ho og vi vil ikke ha mange om gangen. Prøver fortsatt å få folk til å vaske hender akkurat når de kommer. Syke er bannlyst selvsagt. Men det er ikke alltid lett å få stoppet folk før de skal oppi hendene hennes/ansiktet. Og mange sier f.eks at de tror det er bare pollen hvis de nyser som besatt.. Synes det er vanskelig jeg. Vet ikke heller hvor hysterisk man skal være akkurat når det gjelder det at folk alltid må vaske hendene før de tar iho? Dvs at hvis vi møter noen utenfor hjemmet vårt, så får de ikke ta i ho.. De skal jo vennes til basselusker etterhvert de også. Men i hvilket tempo, og når? Trenger å høre litt hva andre har praktisert.. Hva til vinteren ? Kanskje t.o.m viktigere å være streng da.. hun vil være større (7-12 mnd), men da er det flere virusinfeksjoner/rs osv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138087809-immunforsvar-p%C3%A5-premature/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2008 #2 Del Skrevet 27. juni 2008 Gutten vår ble født i 35. uke, og er nå 1 år. Her står spriten fortsatt på benken, og alle som kommer på besøk må vaske OG sprite seg. Alle som har vært syke må holde seg unna i 2 uker, og vi reiser ikke på kjøpesentre o.l. i høysesong for influensa osv. Til vinteren bør du tenke nøye over RS-virus, som særlig er skummelt for barn under 1 år. Det ligger i lufte, og er svært smittsomt. Opptrer oftest i folkemengder, svømmehaller osv. Vi tar i mot barn på besøk, men ikke hvis det går infeksjoner i bhg dems, eller de har vært syke. De må også vaske seg godt. Vi spriter alt av nye plastleker, og vasker alle bamser på 60 grader. Hvis folk nyser eller snufser, spør vi de rett ut om de er syke. Ved enhver tvil, trekker vi oss unna, eller lar være å ta i mot vedkommende på besøk. Det høres verre ut enn det er, det blir en vane etterhvert. Vi prøvde å slakke tøylene, men opplevde bare at gullet ble syk. Hvis premature først blir syke, blir de gjerne dårligere enn andre. Jeg syns det var verst. Når gullet fikk RS, lå vi 9 døgn på sykehus i isolat, istedet for 2 døgn, som er vanlig Etter det utviklet det seg astma, for lungene tålte ikke den harde påkjenningen med viruset. Etter ulike erfaringer er vi derfor litt for strenge Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138087809-immunforsvar-p%C3%A5-premature/#findComment-138114522 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 1. juli 2008 #3 Del Skrevet 1. juli 2008 Dette synes jeg var skremmende å lese. Jeg har en gutt som er født i uke 31. Er dette virkelig det vi kan forvente oss når vi endelig kommer fra sykehuset? Jeg tenkte kanskje det ikke tok så lang tid før han var helt som jevngamle barn... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138087809-immunforsvar-p%C3%A5-premature/#findComment-138145110 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #4 Del Skrevet 1. juli 2008 Vi fikk beskjed om at h*n er som jevngamle ved 2-3 års alder. Får heller ikke ha han i bhg før den tid, pga alle bakterier og virus som er der. Hvis han blir syk, vil han bli sykere enn jevngamle, og bør derfor holdes borte derfra til lungene og immunforsvaret er sterkere. Forrige anonym! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138087809-immunforsvar-p%C3%A5-premature/#findComment-138148005 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vivan Skrevet 5. juli 2008 Forfatter #5 Del Skrevet 5. juli 2008 Jeg tror nok det er litt individuellt fra barn til barn, men jeg har i hvertfall hørt at de har svakere immunforsvar en stund etter de skulle vært født også. Vet bare ikke hvor lenge, og om det kanskje bare gjelder noen premature som er ekstra utsatt, eller om det er alle! Det kan kanskje ikke vites heller egentlig, før hun evt blir syk og hvordan sykdomshistorikken hennes blir... Men er veldig interessert i å vite hvordan folk har fått beskjed om å gjøre det i praksis, det med håndvask, folkemengder, butikkturer, koking osv. Og hvilke erfaringer folk har. For jeg tror nok det er veldig forskjellig hvor forsiktig folk er. Vet jo det at hvis alt holdes veldig sterilt så kan det kanskje gjøre vondt værre siden de ikke får oppbygget et bedre immunforsvar.. men kan for lite om det også, og mulig det ikke gjelder når de er så små? At det allikevel er bedre å være supersteril? Det er et dilemma det der, og jeg har nok hengt meg opp i det. Men det er fordi jeg føler jeg vet for lite om det, og savner folks reelle erfaring. Synes det er veldig vanskelig å finne god informasjon om det - sånn ned til detalj altså. Når kan vi slakke på det ene og det andre. Det blir jo til at man må prøve seg frem? Har spurt en lege, men hun svarte bare at hun var som andre barn. Tror ikke hun hadde så veldig peil på premature. På sykehuset vi var på sa i hvertfall til oss at vi skulle ligge unna kjøpesenter til hun var ett år. Og at vi skulle ha god håndhygiene (hvor god vet jeg ikke, og hvor lenge?) Hvor mye sykere blir hun liksom? Og vil det ødelegge eller fremme immunforsvaret hvis hun blir mye syk som liten? Jeg angrer på at jeg ikke bare spurte bare enda mer, selv om jeg allerede spurte hull i hodet på de allerede da jeg var der. Men da var det mer om metningsfall og puls osv.. tenkte ikke over å spørre så i detalj om det andre her. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138087809-immunforsvar-p%C3%A5-premature/#findComment-138170524 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sito15 (fått to prinsesser):-) Skrevet 14. juli 2008 #6 Del Skrevet 14. juli 2008 Våre jenter er født i uke 30+2. De var kjempe nøye med å sprite hender på sykehuset. Men fikk beskjed om at det måtte vi ikke gjøre hjemme. Men heller være nøye med å vaske hendene ofte og holde de unna folk som er syke. De har vært ganske friske, men en av jentene har vært ganske plaget med slim. Hun har cp og har litt dårligere immunforsvar. Hun begynte i bhg, da hun var 6 mnd, ukorrigert. Det har gått greit, men har holdt henne mye hjemme pga sykdom. Nå er de snart ett år og vi har nettopp sluttet å koke vannet. Eneste vi koker er flaske tutene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138087809-immunforsvar-p%C3%A5-premature/#findComment-138227725 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noah 08. Skrevet 25. juli 2008 #7 Del Skrevet 25. juli 2008 Fødte en gutt i uke 30+4,var da veldig syk i lungene å det ble vasket å spritet hele tida... da jeg kom hjem med han ble d kun vanlig håndvask. Har vært mye på besøk å hatt mye besøk...greide ikke la være,han er nå 3 månder å frisk&rask...henger litt etter selvsagt,men er ikke syk... )) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138087809-immunforsvar-p%C3%A5-premature/#findComment-138311874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vivan Skrevet 3. august 2008 Forfatter #8 Del Skrevet 3. august 2008 Hei igjen, jeg som skrev hovedinnlegget. Må bare følge opp hvordan det har gått i sommer. Jeg ringte barnelegen hun hadde på sykehuset for å spørre om dette, og han ba oss om å prøve å leve som normalt (med noen få forbehold) nå i sommer. Dvs at vi kunne ta henne med rundt på besøk osv, unntatt der det var syke, holde oss vekk fra tettpakkede steder/kjøpesenter i rushtid osv. Vi trengte ikke å vaske hender hver gang vi skulle ta i ho og sånn nå, det var bare fint at hun vennet seg til "normale" bassilusker. Nå var det lite epedemier så vi kunne roe oss litt. Etter det så sluttet vi å hele tiden be folk om å vaske seg på hendene før de tok i ho. Selvfølgelig er det noe annet hvis man er skitten eller vet man har vært borti søppel, vært på toalett, dyr osv. Jeg følger litt med. Men normalt sett vasker jo folk hendene etter slikt Det var så deilig å komme seg litt i normalt modus. Har vært opphengt i håndhygiene til det ekstreme. Ikke helt bra det heller! Det ble jo slik at man ikke vil ta henne med der andre folk kan være, for da har man ikke helt kontroll lenger. Har det mye bedre nå. Hun har vært frisk og rask - heldigvis! Hadde hun blitt syk med en gang vi begynte å forandre dette hadde jeg nok ikke blitt bedre med skrekken for bakterier... Føler dette går rette veien nå. Utrolig deilig! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138087809-immunforsvar-p%C3%A5-premature/#findComment-138362106 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå