Gå til innhold

Kan jeg be om sykemelding?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I vinter begynte jeg i ny jobb som krever en del opplæring og kursing som jeg vart lovet. Men kort tid etter at jeg hadde begynt oppdaget jeg at jeg var gravid. Etter 3 mnd fortalte jeg dette på jobben og etter dette så har ting egentlig ikke gått som jeg ville på jobben.

Jeg har vært på noen kurs, men ikke så mye at jeg får selvstendige arbeidsoppgaver. Og nå som magen vokser så blir jeg satt til enkel dataskriving og kopiering :( Det er ikke det jobben min skulle gå ut på!

Nå har jeg 2 mnd igjen til jeg går ut i permisjon. Var til medarbeidersamtale i dag og sjefen sa at de ikke hadde noe de kunne /ikke ville lære meg opp i nå, så det ser ut som at jeg kommer til å sitte på kontoret mitt her i 2 mnd uten å ha noe å gjøre på.

Dette sliter jeg veldig med. Det er slitsomt å sitte på jobb en hel arbeidsdag uten å ha noe å gjøre på. Blir trøtt og irritabel når jeg kommer hjem, og føler at hele dagen er bortkasta.

Så det jeg lurte på var om dere tror det går an å be om å bli sykemeldt de to siste mnd pga dette?

Fortsetter under...

Hei!!

Hørtes ikke mue koselig ut dette her..

Jeg syns helt klart du kan sykmelde deg ut svangerskapet!!

Forklar legen din situasjonen og legg på litt og si at du er mye sliten og at jobben gjør det dobbelt så ille.. Det er faktisk meningen at man skal kose seg i svangerskapet, og det er kankje mest akkuat nå du trenger det!?!!...

Lykke til og pass på å kose deg de siste 2 mnd =)

Jeg skjønner at det er slitsomt å sitte en hel dag på jobben uten å ha ordentlige arbiedsoppgaver men det er ikke grunn at man skal sykmelde seg. Gravid eller ikke.

Det er din og din arbeidsgivers sitt ansvar for å sørge for en arbeidsplass som oppfyller dine krav og forventninger.

Man skal kose seg i graviditeten men det skal ikke gå ut over systemet og andre ellers. Det er nok med syke mennesker som faktisk trenger sykemelding og statlig støtte. Hvis alle gravide skal sykemelde seg fordi de syns det er kjedelig på jobb blir det ikke mye til overs til de som faktisk trenger det. Og hva med alle som ikke er gravide og ikke trivs på jobben. Skal de også be om sykemelding?

Og, celine1109, syns du det er greit å "legge på" dvs lyve seg til sykemelding?

• 2 uker senere...

En ting er kjedelig på jobb. Jeg har det og slik, og underholder meg selv med det jeg kan..... mye bruk av internett.... og ja jeg får dårlig samvittighet.

Har man direkte problemer på jobb, jeg sliter med en av de andre her........så stiller det seg vel annerledes???

Jeg gruer meg stort sett til jobben nesten hver dag....... nyter det når denne personen er borte........

• 2 måneder senere...

Jeg synes at sykmelding på dette grunnlaget høres ut som utnyttelse av systemet. Du må ha forståelse for at arbeidsgiveren ikke legger penger i opplæring (for det koster faktisk mye!) nå som de vet at du skal være borte så lenge (hvis du planlegger et års permisjon).

Arbeidsgiver tar kanskje også høyde for at du kanskje ikke er i toppform til arbeid som krever mye konsentrasjon nå, og hvis du skulle blå dårlig er det også dyrt å avbryte et opplæringsopplegg. Snakk heller med arbeidsgiver om situasjonen. Si at du har kapasitet til mye mer, men at du forstår deres situasjon også. Så vet de at du samarbeider om dette. Vi gravide ber om forståelse fra alle hold, men man må også forstå arbeidsgivers situasjon. Hvis du KLARER arbeidet ditt, har du ingen grunn til å få sykmelding bare fordi det er kjedelig. Nyt heller da at du kan være en ressurs for dem helt frem til permisjon, så får du helt sikkert mye tillit når du er tilbake.

Annonse

Har det akkurat som deg!!! Har kontorjobb for tiden, og kjeder meg i hjæl!!! Føler ikke at jeg gjør noe meningsfullt i det hele tatt. Jeg tror jeg skal sykemelde meg 50% etterhvert. Da er jeg hvertfall litt på jobb. Jeg tror ting blir verre hvis man faller bort 100%. Blir fort kjedelig!!! Husk det!

Vil legge til: Hvis jobben går utover psyken, og man blir deprimert på grunn av lite meningsfull jobb er dette sykemneldingsgrunnlag. Men personlig ønsker jeg ikke å sykemelde meg 100%. Jeg tror 3-4 timer på jobb om dagen er overkommelig!!! :)

Verneombud er god å ha, hvis verneombud gjør jobben sin. Jeg har opplevd verneombud som overhodet ikke gjorde det som var forventet av ham. Verneombud tok parti med den ene parten, fordi denne parten var faglig ansvarlig (høyt aktet for verneombud) og kompis med verneombud. Da kommer man ikke langt.

Ved et mer "vanlig" tilfelle (får man tro), der verneombud gjør jobben sin, er det imidlertid ikke gjort over natta å løse en konflikt. Det å si at et menneske, gravid eller ei, ikke skal sykmelde seg på grunn av dårlig arbeidsmiljø/ forhold på jobben, blir for lettvindt. Forhold på arbeidsplassen kan gjøre folk syke, det har jeg selv opplevd, og det uten å være gravid. Per i dag er jeg vikar i helsevesenet i en stor by, og blir sendt hit og dit og overalt, jeg kan ha 5 ulike arbeidsplasser i uka, og vi blir satt til jobb uten opplæring. Arbeider 100% som vernepleier. Den dagen jeg blir gravid, blir det umulig å stå i denne jobben. Jeg betaler 9000 kroner i skatt hver måned, og har ingen dårlig samvittighet for om jeg blir sykmeldt (noe jeg kun har vært i 6 uker i løpet av en 100% arbeidsperiode på over 5 år).Tenk deg om før du svarer! Selv om du har det topp på jobb, eller er en person som "tåler alt", er det ikke alle som gjør det. Skulle tro du tok sykepengene fra din egen lomme! Blir så irritert på dere "helgener" som skal rakke ned på mennesker som sliter, og som kanskje må sykmeldes. En dag kan det være deg som sliter! Det er ikke bare benbrudd som gir legitim rett til sykmelding. Dessuten, når man er gravid, er det direkte farlig å arbeide under psykisk stress!

:D veldig bra anonym..

Leste nedover å kjente jeg ble sintere for hvert ord.

Så leste jeg det du skrev.. Alt ble bra igjen.

Jeg er selv en av de som ikke vil sykemelde meg å det har jeg tapt stort på. Har jobbet meg halvt ihjel så å si hele svangerskapet.

Hele svangerskapet mitt har vært stressende, ene situasjonen etter den andre. Oppsigelse, arbeidsledighet, ikke utbetalt nav penger på 2 1/2 måned pga arbeidgiver ikke har sendt inn opplysningene de skulle osv..

You name it! har full forståelse for mennesker som vil sykemelde seg pga arbeidssituasjonen for man er trossalt på arbeid 8 timer om dagen.. Og som de fleste vet er en graviddag ofte svært kort..

Annonse

Nettopp! Vi er på jobb hele dagen, mellom 7-9 timer. I tillegg skal vi bruke tid på reisevei, og forberede oss mentalt på å gå på arbeid. Hvis jobben sliter en helt ut, er det for meg meningsløst å skulle slepe seg på jobb! Spesielt hvis man er gravid! Det er vel et gode vi har i denne "velferdsstaten", vi får penger selv om vi er syke og ikke kan jobbe. Vi betaler da skatt, nettopp for blant annet å kunne ha dette gode. Hvem takker deg for at du, som du skriver, jobber deg halvt i hjel? Faktisk er det mer lønnsomt å lytte til kroppen når den sier stopp, hvis ikke kan man gå på en skikkelig smell, og bli sykmeldt over mye lengre tid enn det som hadde vært nødvendig i utgangspunktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...