Gjest Rebel & soggy bottom baby Skrevet 23. juni 2008 #1 Skrevet 23. juni 2008 Har de ikke etternavn eller? har hørt de heter Rex men det er vel bare tull...=P Hvis ikke de har etternavn, hva signerer de med da? "Haakon Magnus"? Blir feil å sende jobbsøknad og bare skrive fornavnet også da! Ikke at han sender så mange jobbsøknader regner jeg med men...
Gjest Skrevet 23. juni 2008 #2 Skrevet 23. juni 2008 Kongelige har ikke etternavn, men kongen vil da signere med Rex, som betyr konge.
Gjest Skrevet 23. juni 2008 #3 Skrevet 23. juni 2008 De skriver Rex ja. Men jeg tror neppe Haakon sender jobbsøknad da....
Alba44 Skrevet 23. juni 2008 #5 Skrevet 23. juni 2008 Har ikke etternavn. Mette-Marit måtte jo kvitte seg med sitt.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 23. juni 2008 #6 Skrevet 23. juni 2008 de har ikke etternavn men har tittelen hans og hennes majestet.
Gjest dagdrømmer Skrevet 23. juni 2008 #7 Skrevet 23. juni 2008 He he, jobben der er vel sikret i all overskuelig fremtid. Tror ikke de har etternavn. Rex betyr visstnok konge, så når kongen signerer noe, så skriver han harald Rex.
Gjest Rebel & soggy bottom baby Skrevet 23. juni 2008 #8 Skrevet 23. juni 2008 Ja vet at rex betyr konge=) men signerer de med det? tenker på hva som står på posten, hva de signerer med i banken osv... eller gjør ikke kongelige sånt? hm lurer på om harald har smakt grandis.
Tommage♀♂ Skrevet 23. juni 2008 #9 Skrevet 23. juni 2008 Nei nei nei, Håkon Magnus blir jo etternavnet, og kronprins blir fornavnet! Hehe;)
Gjest Rebel & soggy bottom baby Skrevet 23. juni 2008 #10 Skrevet 23. juni 2008 Hehe, kan jo være kronprinsen sender jobbsøknader. Han er jo så moderne, ville kanskje ha en ekstrajobb på mc'en under studiene=) Hennes majestet Rebel rex... hm, det hadde vært noe=)
Småfolk Skrevet 23. juni 2008 #11 Skrevet 23. juni 2008 De følger de gamle navnereglene, slik de fortsatt gjør på Island. Så Kong Harald heter da Harald Olavsson, Haakon heter Haakon Haraldsson, osv. Når kongen signerer i kraft av konge så signerer kongen Harald Rex. Kun kongen som kan det da (eller regjerende dronning når den tid kommer).
Trulte76 Skrevet 23. juni 2008 #12 Skrevet 23. juni 2008 de har jo tittelen først da deres kongelige høyet eller noe sånt..
(0_o) Skrevet 23. juni 2008 #13 Skrevet 23. juni 2008 .....kan jeg, hvis jeg vil, bytte etternavn til Rex, tro?
Northernlights Skrevet 23. juni 2008 #14 Skrevet 23. juni 2008 Hunden til søsteren min (RIP) het Rex. En flott hund, verdig et sånt navn.
Dronningen! Skrevet 23. juni 2008 #15 Skrevet 23. juni 2008 Offisielt har ikke kongen noe offisielt etternavn. Det norske kongehuset - hvis vi bare skal følge den mannlige linjen - tilhører sidegrenen Glücksburg av den dansk-tyske slekten Oldenburg. Via diverse giftermål er det mange slektsbånd innefor de europeiske kongehusene. Kong Haralds mor, kronprinsesse Märtha, var for eksempel fra Bernadotte-slekten i Sverige mens kong Olavs mor var Dronning Maud, som var datter av Edward VII av England - som var av slekten Sachsen-Coburg-Altona (etter første verdenskrig er den britiske grenen kjent som Windsor). Du kan lese enda mer om kongehusets slektskapsforhold ved å gå til kongehusets hjemmeside. Klikk på Kongefamilien i menyen til venstre og deretter på "Slekten" eller "Slektstre" Om du skal skrive brev til Kongen skriver du: Det kongelige Slott Hans Majestet Kong Harald
Småfolk Skrevet 23. juni 2008 #16 Skrevet 23. juni 2008 Joa! Men det norske kongehuset følger likevell de gamle navneskikkene fra før tiden i union med Danmark-Norge (selv om de til daglig ikke brukes). Kong Haakon VII tok jo navnet for å vise at det norske kongehuset ønsket å fortsette linjen fra Haakon VI slekt. Husker jeg fikk dette bekreftet for en del år siden da en liten pjokk på TV spurte prinsesse Mätha om dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå