Gå til innhold

Stemmer det ikke at årslønn skal deles på elleve, for å finne ut hvor mye man tjener brutto i måneden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For i juni får man jo feriepenger, så man får jo lønn bare for 11 måneder??

Fortsetter under...

Skrevet

Dette er individuelt. Arbeidsgiveren står fritt til å velge hvordan de vil gjøre. Du må nesten se i kontrakten din. Dersom det står at årslønn er inklusive feriepenger deler man på 12 måneder. Dersom årslønn er eksklusive feriepenger deler man på 11 måneder.

Skrevet

Mannen min det gjelder.. Står ikke noe om dette i kontrakten. Men er jo faktisk ganske mange penger det utgjør i forskjell hver måned da..

Hva er mest normalt da? Trodde liksom feriepenger skulle komme utenom jeg og at man skulle dele på 11.

Skrevet

Jeg tror den skal deles på 12. Dersom han ikke skal ha ferie får han jo lønn i juni pluss feriepenger fra i fjor. Og skal han ha ferie, så trekkes han for 4 eller 5 uker (omtrent en månedslønn) og så legges feriepengene fra i fjor til.

Men er ikke sikker altså. Vet bare at på lønnsslippen min i juni har jeg fått en månedslønn, så trekkes det av for de dagene jeg ikke jobber (som er 5 uker så det blir jo mer enn en månedslønn) og så legges feriepengene til.

Skrevet

Ja - så da får jeg lønn i 12 måneder, men det trekkes pga ferie i juni.

Skrevet

Den skal deles på 12.

Annonse

Skrevet

Du taper mer på det om du deler på 11, for da får han ikke feriepenger den siste måneden og feripengene er jo mer enn en vanlig ånedslønn ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...