Gjest Skrevet 23. juni 2008 #1 Skrevet 23. juni 2008 Til en middag f.eks, enten hjemme eller i besøk, tenker da sepsielt på barn over 2-3 år. Får de f.eks: Sitte på kne Hjelpe litt til med hendene/spise helt med hendene av mat som de burde klare å spise med bestikk Rape (altså fremprovosert/med vilje eller ikke forsøkt dempet) Ta håneden nedi vannglasset for å fiske opp isbiter Gå til og fra bordet hele tiden Ha leker med seg, f.eks en lekebil eller en dukke Forsyne seg på nytt med yndlingsmaten før de har spist opp det andre (som de også liker) Synge Tøysetygge slik at det lett blir litt gris Lage diverse lyder Bare lurer litt... Og reagerer dere om andre barn gjør noe av dette på besøk hos dere f.eks?
Gulosten™ Skrevet 23. juni 2008 #2 Skrevet 23. juni 2008 Sitte på kne - hvis det er veldig høyt opp til maten:P Hjelpe litt til med hendene/spise helt med hendene av mat som de burde klare å spise med bestikk - jada, hvis det er noe som absolutt ikke kommer opp på gaffelen... Rape (altså fremprovosert/med vilje eller ikke forsøkt dempet) - har hun aldri gjort, så har ikke hatt problemet... hehe Ta håneden nedi vannglasset for å fiske opp isbiter - nope Gå til og fra bordet hele tiden - nei, man sitter stille til man er ferdig Ha leker med seg, f.eks en lekebil eller en dukke - bare da hun var liten og ikke ville spise kanskje, men kan ikke huske det. Forsyne seg på nytt med yndlingsmaten før de har spist opp det andre (som de også liker) - ja, bare hun spiser litt mat så. Synge - det gjør vi alle sammen:P Tøysetygge slik at det lett blir litt gris - nope Lage diverse lyder - snakke og synge og tøyse, men ikke rape og prompe og dunke med bestikket eller noe sånt.
It's all about me Skrevet 23. juni 2008 #3 Skrevet 23. juni 2008 Lillegutt er bare to ennå så han får sitte på knærne, hjelpe til med hendene for å få seg mer mat og det blir nok noen lyder og litt lek også. Men resten er ikke lov. Hender han går fra bordet, men da bare overser vi han så han kommer tilbake. Regarer på andre barn som raper og griser for å skape oppmerksomhet ja. Og kanskje det verste jeg vet når jeg spiser med andre med barn: De som tar på maten på serveringsfatene eller griser med den når de skal forsyne seg selv.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 23. juni 2008 #4 Skrevet 23. juni 2008 De får sitte på kne hvis de må for å nå opp. Den som er 3 får spise med hendene, men vi maser en del på at hun skal bruke skje/gaffel. Får definitivt ikke forsyne seg med mer før de har spist opp alt de har på tallerkenen, med mindre det er noe der de ikke liker. Må sitte ved bordet, får ikke ha leker med, får beskjed om de raper eller promper om at det kan de gjøre et annet sted. Får ikke synge og tøysetygge. Hm, jeg er visst kjempekjip. Og jeg sier fra til andre som er hos meg, men om foreldrene er med er det de som bestemmer. Jeg lar derimot alltid barna gå fra bordet når de er ferdige å spise.
Lekamøia Skrevet 23. juni 2008 #5 Skrevet 23. juni 2008 Hvis det å sitte på kne gjør at han sitter bedre ved bordet og rekker lettere til maten, får han selvfølgelig lov til det. Rape, ta hånden ned i glasset, spise med fingrene det han kan spise med bestikk og en del av det andre du skriver er i mine øyne dårlig bordskikk og ikke ok. Gå til og fra bordet hele tiden er heller ikke greit, men å gå fra bordet når han er ferdig med å spise er helt greit. Jeg er ikke for å tvinge barna til å sitte ved bordet helt til alle de voksne er ferdige. Er det flere barn ved bordet venter de på hverandre. Det hender at han får ha med seg en leke til bordet her hjemme, men ikke for å leke med den mens vi spiser.
Trulte76 Skrevet 23. juni 2008 #6 Skrevet 23. juni 2008 nei det får de ikke lov til. nå er mine blitt litt eldre, men de har aldri fått lov til dette..sitte på kne kanskje visst de sitter på en vanlig stol..men det er det eneste..
Trulte76 Skrevet 23. juni 2008 #7 Skrevet 23. juni 2008 å hjelpe til litt med hendene har de også fått lov til da..
yasmina Skrevet 23. juni 2008 #8 Skrevet 23. juni 2008 Eldstemann som er rett over 3 faar vel ikke lov til noen av disse tingene. Han maa ogsaa sitte til lillebror er ferdig med maten om han blir ferdig foer. Samme gjelder mini, men han faar hjelpe til med fingrene om han trenger det (han er 2 aar). Saa faele er vi.... Vi har sjeldent andre barn her uten foreldrene og da er det vanskelig aa irrettesette syns jeg, altsaa de andre barna. Men jeg pleier aa s til mine at F.eks mammen til Fredrik bestemmer over Fredrik og jeg over deg og da tar somregel mammaen til Fredrik hintet og saa maa han ogsaa sitte fint..... Var et skikkelig daarlig eksempel for mammen til Fredrik er vel faktisk den eneste som til naa ikke har tatt hintet, men pytt......
Gjest Skrevet 23. juni 2008 #9 Skrevet 23. juni 2008 Så langt ser det ut til å være ganske samme oppfatning av hva som er ok og ikke, og jeg har akkurat samme selv. Ok å ikke sitte helt i ro og på kne, men skal sitte med bordet, ikke rape med vilje osv, men småsynge litt er greit. Og jeg blir litt stresset over det når andre barn gjør alt på listen min når de er her (med foreldre så føler ikke jeg kan si så mye), synes det er udelikat, grisete og plagsomt til tider endel av det, for ikke å snakke om at våres barn blir sånn: "jammen xx får jo lov!?" og så må jeg prøve å forklare hvorfor de ikke får lov mens foreldrene til det/de andre barna er der. Ender som regel opp med de andre foreldrene ser oppgitte på meg og irettesetter sine barn med tydelig sånn himle med øynene og synes jeg er dritkjip blikk...
Gjest Skrevet 23. juni 2008 #10 Skrevet 23. juni 2008 Han (3,5 år) får sitte på kne hvis det er nødvendig, kan hjelpe til med hånden hvis det er nødvendig og synge litt hvis ikke det blir for mye.. Han må også sitte med bordet til broren (1,5 år) er ferdig.
~sjiraff~ Skrevet 23. juni 2008 #11 Skrevet 23. juni 2008 Hun får lov til å sitte på kne så lenge hun sitter ordentlig (altså rolig), hun får lov til å hjelpe til med hendene, har aldri bedt henne om å skjule en rap (men hun soer alltid unskyld etterpå). Fiske opp isbiter, gå til og fra, ha med leker, tulle med maten o.l. er ikke greit.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 23. juni 2008 #12 Skrevet 23. juni 2008 Sitte på kne - Ja, om vi er borte og de ikke rekker opp til bordet ordentlig. Hjelpe litt til med hendene/spise helt med hendene av mat som de burde klare å spise med bestikk - Nei, kun hjelpe til med hendene om de ikke får det på gaffelen. Gutten vår har da ofte prøvd 20 ganger eller noe. Lillemor spiser med hendene en del, men hun er ett år, vet ikke helt om det tells. Rape (altså fremprovosert/med vilje eller ikke forsøkt dempet) - NEI Ta håneden nedi vannglasset for å fiske opp isbiter - Nei Gå til og fra bordet hele tiden - Nei, de må spørre om å få gå fra og da er de ferdige. Om måltidet hra drøyd veldig ut hender det de får takke for maten og gå når de spør. Unntaket er for toalettbesøk. Ha leker med seg, f.eks en lekebil eller en dukke - Nei, det hender vi leser for de under helgefrokosten og kveldsmaten, men det er ikke lov med leking. Forsyne seg på nytt med yndlingsmaten før de har spist opp det andre (som de også liker) - Nei Synge - Nei, ved bordet snakker vi. Tøysetygge slik at det lett blir litt gris - Nei Lage diverse lyder - Vet ikke helt hva du mener her?
Gjest Skrevet 23. juni 2008 #13 Skrevet 23. juni 2008 Hun får sitte på knærne om vi er et sted det ikke er barnestol og hun får hjelpe til med hånden om maten absolutt ikke vil opp på bestikket, men resten får hun IKKE lov til Jeg får mark av folk som ikke har bordskikk, og det gjelder alle aldre! Selvfølgelig er de små mer tilgitt så jeg ser ikke på ungene som direkte uoppdragne, men jeg lurer på hvorfor foreldrene lar dem holde på sånn. Snuppa her er to år og har ikke noe problem med å forstå hvordan vi oppfører oss ved matbordet, da synes jeg det er rart med unger på 4-5 år for eks som absolutt ikke kan oppføre seg ved matbordet. Værste jeg vet er når vi er ute på resturant og folk lar ungene sine løpe frem og tilbake mellom bordene osv.. Det samme gjelder egentlig familiemiddager hvor store unger går fra bordet å setter på tv med en gang de er ferdige med å spise. Har foresten latt henne ha med en liten dukke eller en bok om vi skal ut på resturant og har lyst til å bli sittende litt etterpå, men hjemme får hun ikke ha leker ved bordet
susemor-3 små Skrevet 23. juni 2008 #14 Skrevet 23. juni 2008 Reglene er like enten vi er hjemme eller borte... - Ikke lov å sitte på kne eller bena på bordet. - Lillebror på 2 får lov til å pirke litt med hendene på mat han kan ta med skje, men blir oppmuntret til å bruke skje. Storesøster på 4 skal bruke skje. - Ikke lov til å rape eller spytte i maten. - Greit å dyppe hånd i glasset for å fange isbiter. De får også lov til å dyppe skorper i melkeglasset - blir lettere å tygge da. - Vi sitter i ro rundt bordet - går ikke frem og tilbake - Ikke leker ved bordet - Hm.. for meg er det viktigst at de spiser noe. Så ja, de får forsyne seg på nytt uten at alt er spist opp... - Synge prøver jeg å begrense ved bordet. Ber om at vi spiser først, og synger siden. - Tøysetygging er ikke lov. - Prøver å begrense det å lage "lyder". Jeg reagerer ikke så mye på andre barn. Bare stilltiende tenker at ikke alle andre har full kontroll over sine heller, hehe...
MintCondition Skrevet 23. juni 2008 #15 Skrevet 23. juni 2008 Jenta vår er 2 1/2, og får lov til: Sitte på kne - JA Hjelpe litt til med hendene/spise helt med hendene av mat som de burde klare å spise med bestikk - NEI, men ser mellom fingrene på det... Rape (altså fremprovosert/med vilje eller ikke forsøkt dempet) -NEI Ta håneden nedi vannglasset for å fiske opp isbiter- NEI Gå til og fra bordet hele tiden- NEI Ha leker med seg, f.eks en lekebil eller en dukke- NEI Forsyne seg på nytt med yndlingsmaten før de har spist opp det andre (som de også liker) - NEI Synge- Njæ, men har aldri opplevd at det har vært noe problem. Tøysetygge slik at det lett blir litt gris- NEI Lage diverse lyder-? Hva er diverse lyder? Vi forsøker å ha en rolig og fin stemning ved matbordet, at vi sitter og snakker sammen alle tre, og spiser maten vår med bestikk, og tørker oss på en serviett om det blir gris
Joikaboll@ Skrevet 23. juni 2008 #16 Skrevet 23. juni 2008 Sitte på kne Om maten er for høyt opp og det er mangel på barnestol, ja. Hjelpe litt til med hendene/spise helt med hendene av mat som de burde klare å spise med bestikk Om maten faller av gaffelen for ènte gang, ja. Rape (altså fremprovosert/med vilje eller ikke forsøkt dempet) Eh... nei. Ta håneden nedi vannglasset for å fiske opp isbiter Nei. Gå til og fra bordet hele tiden Nei, maten demmes blir ryddet av bordet når en forlater plassen sin. Ha leker med seg, f.eks en lekebil eller en dukke En skjelden gang, men da kun for at den skal stå på en plass. Forsyne seg på nytt med yndlingsmaten før de har spist opp det andre (som de også liker) Ja, gjør jo det selv. Synge Tja.... regelen her i huset tilsier at den som synger ved matbordet må rydde av bordet etter maten :-) Tøysetygge slik at det lett blir litt gris Nei. Lage diverse lyder Nei. Borte gjelder "husets" regler om dem ikke er helt på trynet.
Gjest Skrevet 23. juni 2008 #17 Skrevet 23. juni 2008 ALt etter alder her i grunn... Knøttet spiser helst med hendene enda siden hun strever litt med skjeen, 2 1/2åringen spiser fint med gaffel og skje, 10åringen har gode bord manerer. Det er het ok snakke, men eldstemann har lært seg snakke etter han har tygd ferdig og ikke med munnen full, de små er for opptatt av å gofle i seg så de er vanligvis svært stille ved bordet, minsta marker endel og kan finne på å klatre opp på bordet...det er strengt forbudt så da får hun arrest i fanget på en av oss voksne. Leker ved matbordet er kun ok for de under 1 1/2år...å gå litt til og fra er helt greit opp til ca 4års alderen. Sitte på kne er helt ok så lenge de sitter i ro. Å lage lyder og grise når de er over 3 år er uakseptabelt ved bordet. Å rape framprovosert eller fjerte provosert er uhørt uansett alder. Jeg verdsetter god bordskikk, men har realistiske krav og forventninger i forhold til alderen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå