Gå til innhold

HJEP!!!! ....ang lavt stoffskifte...

Anbefalte innlegg

fikk brev fra legen min etter 1. svangeskapskontrol, og der stod det at jeg mulig hadde lavt stoffskifte i forbindelse med graviditeten, ut ifra bl.prøver jeg tok, og at jeg skal henvises fødepoliklinikken pga dette.. er ca tre uker siden jeg tok de prøvende, og har ikke hørt noe ennå..

idag var jeg så idiotisk dum at jeg søkte på lavt stoffskifte hos gravide, og der stod det at ubehandlet vil det kunne føre til hjerneskade på fosteret, misdannelser eller spontanabort.. jeg så på andre forum at det hadde blitt oppdaget i uke 5 og 6 hos andre, og de lurte på om det var for seint allerede da.. jeg er nå 11 + 3..... er livredd nå for at det skal være noe galt, synes det er dårlig av legen min å ikke informere meg ordentlig om dette, i brevet stod det bare at det var vanlig etc, men på lommelegen etc står det at det er farlig! herregud.. har legetime onsdag 2.juli, legen min er ikke tilbake fra ferie før det, vet ikke om jeg klarer å vente til det, vil veldig gjerne snakke med legen ang dette, sitter med mange tanker og bekymringer nå...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138078771-hjep-ang-lavt-stoffskifte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal først sies at jeg ikke har noe erfaring med dette. Det eneste er at min jordmor (forrige svangerskap for et år siden), sa at leger som tok stoffskifteprøver under svangerskap, nei, de hadde hun vanskelig for å ta på alvor. Grunnen var visst at stoffskiftet er litt "krøllete" når man er gravid og at slike prøver ikke alltid gir korrekt svar. Mange ubegrunnet bekymrede gravide pga dette, sa hun.

Jeg ville tatt en telefon til fagfolk og spurt (helst jordmor, fødselslege eller annen spesialist). Og dersom din frykt er reell, så er det vel på tide å finne ut om noe kan ha gått galt i tilfelle du må avbryte svangerskapet. Ikke gidd å vent på en eller annen fødepoliklinikk som kanskje ikke engang har mottatt henvisningen din...

Lykke til. Satser på at alt er bra, gjør vi ikke :o)

Hei

Det går oftest veldig bra. Vet at noen strever med å bli gravide og desverre har noen gjentatte tidlig aborter. Men når du er kommet såpass langt går det nok bra. Mange gravide tar stoffskiftemedisin i svangerskapet. Noen er veldig stabile, mens andre må justere dosen jevnlig. Kan være ganske slitsomt for den gravide om hun ligger velidg lavt i stoffskifte.

Men som sagt; for det store flertall er mitt inntrykk at det er en "bagatell"

Er du veldig redd, er det en grunn god nok til å henvise deg til tidlig ultralyd. Mange steder er det også leger eller jordmødre som driver ultralyd privat og da er det bare å ringe og bestille time (men da koster det selvfølgelig deretter).

lykke til!

Heisann! Så lenge legen din sier at du muligens har lavt stoffskifte så skal du nok ikke bekymre deg for fosteret for da er det nok legen som har problemer med å tolke blodprøvene dine nok til at han vet hvordan han skal gå fram, derfor henviser han deg til spesialister, noe som er fornuftig etter mitt skjønn. Veldig få leger vet noe særlig om stoffskifte da dette er en relativ ny sykdom. Likevel prøver mange allmennleger å fikse dette problemet på egen hånd og da blir det gjerne litt kluss siden de vet så lite om det...

Når man har VELDIG lavt stoffskifte blir man sjelden gravid fordi man da ofte mister eggløsningen også, hadde du hatt veldig lavt stoffskifte hadde legen din satt i gang tiltak kjapt for de klarer å tolke hvordan verdiene ligger i forhold til normalverdiene, mest sannsynlig er du i nedre sjiktet av denne. Det er heller ikke uvanlig at stoffskiftet synker under svangerskapet, noe som gjør at de som for eksempel har for høyt ofte føler seg bedre når de er gravid, mens de med lavt føler seg dårligere.. Selv har jeg for høyt stoffskifte og får oppfølging hos endokrinolog for dette. Jeg er ikke noen ekspert på lavt stoffskifte så jeg kan ikke svare konkret på dette. Men det er ved veldig lavt stoffskifte en risikerer hjerneskade, misdannelser eller spontanabort.

På denne siden står det litt om stoffskiftesykdommer og graviditet: http://www.thyreoidea.dk/menu-5/index.html, du kan også ta en tur innom dette forumet: http://www.xlpluss.no/thyroforum/

Inne på dette forumet er da til advarsel mange som mener å være eksperter og derfor har en sterk mening om det meste. Siden jeg mistenker at dette bare er svingninger i stoffskiftet på grunn av svangerskapet samt en lege som er usikker så har du i utgangspunktet ikke så mye inne på det forumet å gjøre da de aller fleste er medisinert og har en sykdom, men kanskje du kan finne noe positivt der likevel.

Jeg ville også tatt kontakt med fødepoliklinikken for å sjekke litt på egenhånd om dette er noe de har noe med. Jeg ville jo egentlig tro at det er endokrinologisk avdeling som skulle hatt en henvisning om deg dersom legen er usikker på om det er for lavt eller ei..

For ordens skyld så er jeg blitt frarådet å bruke jordmor i forbindelse med svangerskapet da de vanligvis ikke vet så mye om stoffskifteproblemer ( som jo i mitt tilfelle er konkret.. ). Jeg er nå ni uker på vei og blodprøvene mine tatt i forrige uke viser at stoffskiftet mitt er på vei nedover, men fortsatt i øvre del av normalområdet.

Spør om du lurer på noe, jeg skal forsøke å svare om jeg kan!!

takk for grundig svar! har vært hos en annen lege idag, som mente det ikke var grunn til bekymring i det hele tatt, og noen henv til fødepol var unødvendig.. hun tok for sikkerhets skyld en tlf inn til en overlege ved kvinneklinikken, som også sa det var heeeeeeelt vanlig og jeg trengte ikke bekymre meg for noen ting :-) veldig godt å høre!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...