fødte på termin 5/5 Skrevet 23. juni 2008 #1 Del Skrevet 23. juni 2008 Hei, hva er deres rutiner og når begynner man? Jeg har en datter som skriker mye mellom 22-01. Jeg tenkte at hvis jeg la henne ca 2130, da ville hun roe seg. Men dette skjedde ikke. Hun gråt og gråt. Hun har ikke kolikk. Den eneste måten å få henne til å sovne på nå er i mine armer. Så fort jeg legger henne fra meg i sin seng, våkner hun. Jeg tenkte å lage kvelds rutiner. Dersom jeg bader henne våkner hun. Hv agjenstår da. Ikke tannpuss, da hun bare er 7 uker. Skifte bleie og skifte til pysj er en grei rutine. Men dette er ikke noe forskjell fra dagen da vi skifter bleie. Jeg synes dette med rutiner er vanskelig da jenta mi og jeg ikke alltid er enige i om når det er natta. Noen tips? Både ang. rutiner og det å sove i egen seng? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138078481-rutiner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
polarn & pyrene Skrevet 23. juni 2008 #2 Del Skrevet 23. juni 2008 Det mer rutiner er ikke lett nei. Slet myemed første mann akkurat som du sier over her. Men denne gangen går det nesten bra. Jr er 7 uker og slik er kveldn våres. 18.00 når storesøster ser på barnetv blir Jr badet/dusjet eller bare vasket, stellet og på med pysjen. Så er det litt amming på gang og etter det har vi en skrikeperiode som begynner å avta nå når jeg gir han minofoam føre maten. Men han må vysjes i søvn ennå, men sovner tidligere og tidlgere hver dag nå. Så nå sovner han alt imellom 21 og 23. De dagene jeg kjenner at jeg er sliten, så vet jeg at han blir skrikete og da legger jeg han i vognen pg går en tur med han rundt 20 tiden når storesøster har sovnet og pappa'n er hjemme. Da sovner han fort og sover frem til ca 23 og får mat, men sovner fort igjen etter det da jeg ammer han på rommet hannes i mørkt rom. Han sover nå foresten på eget rom i egen seng. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138078481-rutiner/#findComment-138079205 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vips80 Skrevet 5. juli 2008 #3 Del Skrevet 5. juli 2008 hei Jeg har en sønn p 5 uker og jeg har slitt med akkurat det samme. Men jeg har vært fast bestemt på å følge babyguiden. En bok om hvordan en skal få ungen til å sove natten gjennom. Jeg har ikke kommet så langt at jeg vet om det vil virke, men jeg følger rutinene som står i denne boken. I begynnelsenfikk vi ikke ungen til å sove i sin egen seng, og han skrek masse mellom klokken 20-23, det vi gjorde var at vi faktisk lot ham skrike en stund (det høres gjerne brutalt ut, men de tar ingen skade av det). Nå noen uker senere så har han fortsatt en litt urolig periode i dette tidspunktet, men det er mye bedre. Og han har lært seg å sove i sin egen seng. I begynnelsen sov han i vognbagen, men sengekant kan hjelpe. Har ungen en stor seng så er det gjerne litt for åpent for han. En bør egentlig ikke lage en vane ut av at ungen må vugges i søvn for da blir det en vane for ungen og da må en gjerne fortsette med det. Jeg vet ikke om det hjelper, men jeg anbefaler babyguiden. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138078481-rutiner/#findComment-138169388 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Gullet vårt og en til på vei* Skrevet 5. juli 2008 #4 Del Skrevet 5. juli 2008 Vi har begynt å komme inn i noen innmari fine rutiner nå =) (Bare håper de holder...) Rundt kl 19:30 er det bad og på med pysj, så er det mat, og så litt kos og deretter i vugga.. Så tar det som regel litt tid før ho sovner av seg selv. Men som regel har hun sovna til kl 21:30 =) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138078481-rutiner/#findComment-138170430 Del på andre sider Flere delingsvalg…
monikakalkowska Skrevet 14. juli 2008 #5 Del Skrevet 14. juli 2008 hei:) har d samme problemme me min datter som e 8uker. eneste som jølpe t hu om kvelden når a skrik e å bær a p handa m magen mot arma. men vi fikk besje å prøv minifom dråpa før matn å d hi jølpa ganske my jah:) å d at hu itj vil såv i sin egen seng e sikkert at den føles så stor vi la ei stor dyne rundt p kantan i senga hennes å over hodet hennes å d jølpa,først la vi a ne når hu hi såvna i hendern min men etter hvert så vart a vant t senga å såvna dn når vi la a ne mens hu va våken:)lægg jerne en tynn koselklut atme ansikte p a:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138078481-rutiner/#findComment-138229416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silkemage Skrevet 14. juli 2008 #6 Del Skrevet 14. juli 2008 Hei. Høres ut kjent ut dette. Jeg fant ut at gutten min var overtrett, derfor ble det mye skriking og bæring. Prøv deg frem med å legge henne tidligere. Prøv å stell henne i 8 tida, syng gjerne en nattasang under stellet, slik at hun etterhvert sjønner at det strax er natta. Etter stellet gir du henne mat, lar henne rape godt. Hvis hun viser tegn til å være trett bør du legge henne ganske fort. Stryk gjerne med en finger over nesen og oppover panna og øyebrynene. Det liker som regel barn, og det gjør dem søvnig. Så kan du prøve å legge henne. Gutten min kaver og protesterer litt når han legges, men han roer seg selv etterhvert. Vi bruker en klut og legger mot nesen, lukter mamma av den =) Jeg anbefaler boka "Sov godt" av karin Naphaug. Har fått mye tips fra den når det gjelder legging og rutiner. Må tilføye at gutten vår ikke sover i egen seng enda. Men det blir etterhvert. Synes bare at det er så hærlig at han sovner av seg selv nå, har slitt mye med skriking nå de første ukene, så da får han bare ligge i senga vår. En annen ting jeg gjør, som symboliserer at det snart er natta for gutten, er å gå inn på soverommet og trekker for gardiner og ordner senga til han skal legges. Det gjør jeg når vi er ferdig med stellet, altså før det siste måltidet. I begynnelsen begynte han å gråte bare vi kom inn på soverommet. men nå har det gitt seg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138078481-rutiner/#findComment-138229852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2008 #7 Del Skrevet 14. juli 2008 Vi har fått ei jente som er så rolig og fornøyd og grei at det er en fryd. Hun har ingen problemer med å sove om natta og roer seg ned helt fint av seg selv, både på dagen og natten. Rutinen vår er at vi legger henne i kurven sin der hun sover om natta etter siste amming, som kan være rundt 21-22-tida. Når hun har spist ferdig skifter vi bleie og har på pysj, det hender også at vi gjør dette etter at hun har spist ferdig fra første bryst, før bryst nummer to. Når vi da legger henne i kurven liker hun å ligge inntil en favorittbamse, og ofte vil hun ha smokk. Når hun er lagt i kurven sin sier hun ingenting, ofte sovner hun fort, noen ganger ligger hun bare og koser seg og er våken en stund uten å klage. Så sover hun fredlig i 5, 6, 7 eller til og med 8 timer! Etter nattamming legges hun bare tilbake i kurven og sovner med smokken. Som regel skifter jeg bleie mellom brystene om natten, slik at hun ikke sovner fra puppen. Da våkner hun litt og spiser mer slik at hun sover lenger. Jenta vår har vært veldig forutsigbar fra første stund. Hun spiser med 3-4 timers mellomrom på dagtid, og 5 til 8 timers mellomrom på natten. Vi er utrolig heldige som har fått ei jente som er så enkel å ha med å gjøre Håper det varer! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138078481-rutiner/#findComment-138230491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Growhow Skrevet 16. juli 2008 #8 Del Skrevet 16. juli 2008 Vi starter med bading i nitiden, hvor pysjen tas på. Deretter får han en flaske med morsmelkerstatning, og deretter bryst. Junior er veldig sulten på kveldene så har ikke nok mat å gi selv. Som regel sovner han på brystet, og da er det bare å legge han i vugga si. Siden 30. juni har han sovet hele natta (fra ca 22-23 til 7-8 dagen etter), så er veldig fornøyd med det. Har ikke vært noe skriking heller om at han ikke vil legges, men vi har latt han sovne ved puppen på kveldene. I tillegg spiller pappan godnattsanger på piano mens jeg ammer, slik at han skjønner at det er natta. Men blir spennende å se hvordan det går når vi bytter fra vugge til sprinkelseng (sannsynligvis over sommerferien når han er for stor for vugga). Vi har ikke satt oss på eget rom og skrudd av lys og trukket for gardinene, dette gjør vi når han kommer på eget rom. Jeg tror det er svært individuelt om hvordan leggingen bør gjøres - da alle disse barna er så forskjellige. Uansett, så er det jo viktigst at de sover og får gode søvnmønstre fra starten av Takker for tips om godnattbøker, det har jeg ikke begynt å lese om, men er jo greit å få tips fra andre som har erfaring på området . Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138078481-rutiner/#findComment-138250417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå