Gå til innhold

Ja, dette er pinlig å ikke kunne, men... frukt og grønnsaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig regelen for hva som er frukt og grønnsaker? Alt som vokser under jorden er grønnsaker og alt som vokser på busker eller trær er frukt? Må ærlig innrømme at jeg ble usikker da 5 åringen ville vite om ting som agurk, tomat, mais osv er frukt eller grønnsaker. Jeg mener at mais er en grønnsak mens tomat er en frukt, men er faktisk usikker på hva agurg egentlig er. Uff, flaut dette her *rødme* Noen som kan hjelpe? De mest vanlige tingene i frukt/grnnsaksdisken, er det frukter eller grønnsaker?

Fortsetter under...

Skrevet

Tomat mener jeg hvertfall er en grønnsak..=D

Skrevet

Jeg ville lagt alt det i kategorien grønnsak.

Skrevet

Jeg tror agurk og mais er grønnsaker, mens tomat egentlig er en frukt, men ofte regnes som en grønnsak.

Skrevet

Noen mener tomat er en frukt, men jeg mener det er en grønnsak, ellers er alle de andre du nevner grønnsaker..

Sjekk frukt.no

Skrevet

hehe...for å være helt korrekt så er vel i grunn mye frukter....grønnsaker er vel kun en betegnelse. kål, salat, diverse røtter ol er jo plantedeler..

Annonse

Skrevet

Nei, tomat blir brukt som grønnsak, men det er faktisk en frukt. Samme med avokado. Agurk vet jeg ikke...

Og rabarbra er faktisk en grønnsak lærte jeg her om dagen:)

Ellers har jeg aldri hørt at det er en regel for hva som er hva, kanskje noen andre vet?

Skrevet

agurk vokser også på planter, men ejg mener det er grønnsaker.

thomat er jeg usikker på, men vil tru mais er grønnsak også. men sikker er jeg ikke nei

Skrevet

Frukt:

Eple

Pære

Drue

Melon

Ananas

Banan (men tror det egentlig ikke er frukt, men men;))

Grønnsaker:

Agurk

Mais

Tomat

Salat

Gulrot

Kål

Skrevet

agurk og mais er grønnsak. det var i hvertfall det når jeg gikk hotell og næring. mens tomat er frukt.

Skrevet

Oi, her var det ulike svar! Ble ikke så mye klokere av dette nei, hehe... Men jo, mais er vel kanskje en kornsort? Aner faktisk ikke.

Skrevet

Stemmer det der med tomat og avokado.

Men tror det er helt ok å kalle det grønnsaker siden det er det det brukes til her.

Annonse

Gjest Rebel & soggy bottom baby
Skrevet

dette er vanskelig, fordi det er forskjeller på den botaniske definisjonen og hva som sies på folkemunne. Generelt sett regnes ofte ting som vokser under og direkte på bakken som grønnsaker (som f.eks kål, brokkoli og kålrot). Frukt er ofte ting som vokser på trær og er store, mens bær er ting som vokser på busker/trær og er små.

Mye av dette er feil. Definisjonen på et bær er det generative formeringsorganets produkt sammensatt av flere frukter som f.eks på bringebær. Vannmelon er også en frukt, selv om den er stor.

En frukt er et generativt formeringsorgans (altså en blomst) produkt. Det må altså inneholde frø. Dersom det er sammensatt av flere frukter (som f.eks bringebær) regnes det som bær.

Du har også ekte og falsk frukt. Ekte frukt dannes av blomst og blomsterbunn, mens falsk frukt dannes av både blomst, blomsterbunn og blomsterstengel.

Hehe, tror jeg husker det rett fra plantefysiologien nå men dette var vanskelig - og jeg har tilogmed utdannelse innen dette...=P

Skrevet

Og jeg er 99% sikker på at jeg har rett i mitt innlegg.

Legger det nederst siden det havnet så langt oppe og alle var forvirra...=P

dette er vanskelig, fordi det er forskjeller på den botaniske definisjonen og hva som sies på folkemunne. Generelt sett regnes ofte ting som vokser under og direkte på bakken som grønnsaker (som f.eks kål, brokkoli og kålrot). Frukt er ofte ting som vokser på trær og er store, mens bær er ting som vokser på busker/trær og er små.

Mye av dette er feil. Definisjonen på et bær er det generative formeringsorganets produkt sammensatt av flere frukter som f.eks på bringebær. Vannmelon er også en frukt, selv om den er stor.

En frukt er et generativt formeringsorgans (altså en blomst) produkt. Det må altså inneholde frø. Dersom det er sammensatt av flere frukter (som f.eks bringebær) regnes det som bær.

Du har også ekte og falsk frukt. Ekte frukt dannes av blomst og blomsterbunn, mens falsk frukt dannes av både blomst, blomsterbunn og blomsterstengel.

Hehe, tror jeg husker det rett fra plantefysiologien nå men dette var vanskelig - og jeg har tilogmed utdannelse innen dette...=P

Skrevet

Fantastisk :-)

da tok jeg feil og lærte noe i dag også :-)

Skrevet

Oki, så ut i fra din definisjon så er da både tomat og agurk frukt da, men mais er grønnsak?

Skrevet

I dagligtale er vel de søteste frultlegemene frukt og de andre grønnsaker.

Botanisk er det litt mer invikklet. Da er vel agurk et bær. Det tror jeg også banan og muligens melon og gresskar også er. Jordbær er en falsk nøtt osv.

Skrevet

Ja, nesten. Utenom at mais er en kornsort. =) Men teoretisk sett er vel også kornsorter frukter, fordi de inneholder frø og er lokkemateriale/oppbevaringsboks for frøene... da mener jeg altså selve kornet.

Skrevet

Stemmer det, poamin. Melon og gresskar er bær, og det er banan også. Tomat er frukt ihvertfall. Usikker på om agurk er et bær eller en falsk frukt.

Skrevet

Uff, dette skal bli innviklet å forklare 5 åringen ;-)

Men det var veldig greit å få en skikkelig definisjon på dette, så tusen takk!

Skrevet

Frøne til agurken ligger jo "fritt" inni agurken, og det er mange av dem. Det skulle vel bety at det er et bær. Agurk er jo også veldig nær beslektet med melom og gresskar så jeg tror deter et bær.

Hyggelig med en annen gartner her foresten :-)

Skrevet

Hehe... Måtte fortelle til mannen over msn at agruk er bær, han føler sg ikke helt overbevist, men synes det er litt morsomt da, skrev tilbake "Jaja, det gjør det jo lettere å oppfylle5 om dagen da!" ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...