Gå til innhold

Hva går ADHD utredningen ut på??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg begynner å tenke på å få en utredning av sønnen min, men gruer meg litt. Hvilke tester er det de tar og hvor lang tid tar dette, før det eventuelt settes en diagnose?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan bare snakke for meg selv nå.

Sønnen min hadde en psykolog i klasserommet over tid, som var det ene og alene for og se hvordan gutten klarte seg,og hva problemene var.

Deretter måtte både jeg og læreren hans,hver for oss, svare på mange spørsmål, som hun senere sammenlignet. Tok et par mnd før diagnosen var klar,

Skrevet

Nå er det mange år siden første utredingen, men husker den var ganske omfattende: evnetest(for å se hvor styrke/svakhet ligger i læring og forståelse), observasjon i barnhage/skole, spørsmålsskjema til mor(alenemor, derfor til mor), og til barnehage/skole, så ble det vurdert og sendt videre til barnelegen(spesialist på ADHD), som satte diagnosen.

Nå er vi i gang med ny runde testing, siden ungen er i tenårene nå. Her også går det på mye det samme. Det er mange tester, og mange skjema å fylle ut. Det tar tid.

Du må nok regne med en del måneder, før alt er gjort. Dette kan nok variere, alt etter hvor lett det er å få ny time. Det er det som gjør at det tar tid. Er du hos BUP, så kan de sette diagnose. Det kan ikke PPT, der vi var første gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...